افزایش ظرفیت پزشکی باعث کاهش کیفیت سواد سلامت و آسیب به مردم خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون(پالنا)، محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: حوزه رسانه می‌تواند نقش موثری در ارتقای سلامت مردم و کمک به جامعه پزشکی داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سلامت فقط مراجعه به پزشک و درمان نیست و افزایش سواد سلامت مردم باید اولویت کار رسانه‌ها قرار گیرد. بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان کامل است به شرط اینکه خانواده‌ها از علائم بیماری مطلع باشند.

وی افزود: آموزش همگانی از طریق استارتاپ‌ها و فضای مجازی در دستور کار سازمان‌ها قرار گیرد، ما باید نقش خود را در آموزش همگانی مردم به کار گیریم و از ظرفیت شهرداری‌ها و آموزش همگانی استفاده کنیم.

ظفرقندی گفت: بیشترین عمر از دست رفته در کشور ما به دلیلتروما و بیشترین مرگ‌و‌میر به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی است، قربانیان تروما اغلب جوانان هستند و آن دو بیماری عموماً افراد مسن را تهدید می‌کنند. میزان تصادفات جاده‌ای در 2 سال اخیر سیر صعودی پیدا کرده و رو به افزایش است، باید جاده‌ها و خودروها اصلاح شوند تا حوادث جاده‌ای تکرار نشود. در برخی از رسانه‌ها تبلیغات فرآورده‌های آسیب‌رسان ارائه می‌شود که به سلامت مردم آسیب می‌زند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص طرح افزایش دوفوریتی ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی گفت: هر تغییر دفعی و ناگهانی که مبتنی بر کار کارشناسی نباشد عواقبی برای جامعه در پی دارد. ارائه مطالب باید بر اساس امور کارشناسی صورت گیرد اما می‌بینیم فضاسازی از سوی گروه‌های تحت فرمان در این خصوص صورت می‌گیرد، بدون تأمین زیرساخت و بی‌توجه به کیفیت در حوزه سلامت افزایش کمیت باعث آسیب خواهد شد، هیچ‌کس حاضر نمی‌شود که خانواده‌اش در محلی درمان شود که کیفیت و آموزش مناسب ارائه نشده باشد.

وی یادآور شد: از سال ۸۸ تاکنون ۷ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۷ دانشکده پزشکی تأسیس شده است. همچنین ۹ دوره پزشکی عمومی و ۲۱ دوره دندانپزشکی، ۷ دوره داروسازی و ۳۸ دوره پرستاری برگزار شده است، همچنین از سال ۸۸ تاکنون تعداد دانشجویان پزشکی از عدد ۲۲۳۸۱ به ۴۸۵۹۶ در سال ۹۷ رسیده است، در حوزه دندان‌پزشکی در سال ۸۸ حدود 5 هزار و ۷۶۸ نفر دانشجو داشتیم که در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده و ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

ظفرقندی ادامه داد: در رشته مامایی در سال ۸۸، ۳۹۵۰ نفر دانشجو داشتیم که در سال ۹۷ تعداد آنها فقط در بخش دولتی به ۴۵۰۱ رسیده است که رشد ۱۵ درصدی داشته است. در حال حاضر ، مجموع دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در کشور ۵۵ هزار نفر است و تعداد دانشجویان در حال تحصیل دندان‌پزشکی ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر، داروسازی ۱۱ هزار نفر، پرستاری ۵۰ هزار نفر و مامایی ۹ هزار نفر است. بنابراین رشد در ابعاد مختلف اتفاق افتاده است. حال رشد باید با زیرساخت‌ها و کیفیت متناسب باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: در حوزه تخصص‌ها نیز رشد داشته‌ایم. به طوری که بالاترین درصد رشدمان در رشته پرتودرمانی بوده که ۲۳۳ درصد رشد داشته است. باید توجه کرد که در بسیاری از رشته‌ها فضای جذب وجود ندارد و به همین دلیل ورودی نمی‌آید مانند رشته پزشکی قانونی که در آن رشد منفی داشته‌ایم. از طرفی به عنوان مثال در رشته جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۶ نفر ظرفیت داشتیم اما کل مرتجعین برای ورودی دو نفر بوده است. از طرفی در سال ۹۸، بیش از ۸۰ درصد صندلی‌های طب اورژانس خال ماندند و داوطلبان ترجیح دادند پزشک عمومی بمانند. زیرا ظرفیت هایش اشباع شده است. در سال های اخیر مداخله‌هایی در حوزه افزایش ظرفیت پزشکی انجام شده که باید زمان داد تا خروجی‌های آن دریافت شود و با توجه به هزینه ها اقدام کنیم.

وی اظافه کرد: مداخله بزرگی در آموزش عالی سلامت گرفته است و اجازه و زمان بدهیم اثرات آن ظاهر شود، هر مداخله جدید ۷ سال بعد اثراتش ظاهر می‌شود، حدود ۱۳۹هزار پزشک در جامعه داریم و این عدد یعنی نسبت ۱.۷۴ صدم به ازای هر هزار نفر. این عدد به نسبت سایر کشورها عدد خوبی است و نمی‌توان آن را با سرانه کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. در کشورهای حوزه خودمان سرانه پزشکی در پاکستان ۰.۸ ، عربستان ۱.۴ ، امارات ۱.۷ ، سنگاپور ۱.۵ و چین ۱.۴ است.

ظفرقندی تاکید کرد: باید برای مناطق محروم تسهیلات ویژه فراهم کنیم، ظرفیت 30 درصد جذب دستیار تخصصی از ظرفیت بومی پذیرفته می‌شود که این علاوه بر ظرفیت‌های تثبیت شده اخیر است. تا سال ۱۴۰۴ در هیچ بخشی کمبود پزشک نخواهیم داشت و در برخی رشته‌ها نیز مازاد هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: بحث مهاجرت پزشکان ابعاد اجتماعی دارد و خارج از حوزه تصمیم‌گیری ما است، باید با فراهم کردن شرایط تلاش کنیم پزشکان را نگه داریم. تعدادی از فارغ‌التحصیلان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این موضوع به معنای خروج سرمایه از کشور است و باید شرایط داخلی را ارتقا دهیم، در حوزه پزشکی عمومی حدود ۳۵۰ نفر از پزشکان و تخصص ۳۰۰ نفر در سال مهاجرت می‌کنند، موضع رسمی ما این است که با هر افزایش بدون تأمین زیرساخت مخالفیم و این موضوع باعث کاهش کیفیت سواد سلامت و آسیب به مردم خواهد شد.

وی در خصوص مالیات پزشکان گفت: ارقام مختلفی ارائه شده است که این آمار در کمیسیون بهداشت با حضور نمایندگان مرکز پژوهشگاه مجلس و نمایندگان امور مالیاتی برگزار شد و آن‌ها اعداد اعلام شده را تکذیب کردند. ما به قانون نصب پایانه فروشگاهی پایبندیم و هر قانونی باید از مسیر صحیح اجرا شود و همکاران در راستای راحتی حال بیماران از کارتخوان استفاده کنند جدا کردن یک صنف و تبعیض درست نیست و در لایحه بودجه سال ۹۸ تبعیض ایجاد شده است.

ظفرقندی ادامه داد: در مدتی که من مسؤول نظام پزشکی هستم درخواستی از سوی خانواده مرحوم کیارستمی در خصوص ارائه پرونده مرحوم کیارستمی نشده است، بخشی از پرونده در بیمارستانی که وی بستری بوده و بخش تأثیرگذار در بیمارستان فرانسه است. اگر درخواست ارائه شود پرونده به طور کامل در اختیار خانواده قرار خواهد گرفت، بر اساس قانون بیماران می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی درخواست خود را برای دریافت پرونده کامل ارائه دهند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: بیمارستان خصوصی برای کار درمان باید ضوابط اقتصادی را رعایت کند و بیمارستانی که هیچ بودجه‌ای از دولت نمی‌گیرد نمی‌تواند هزینه‌ها و حقوق خود را پرداخت کند. بیمارستان می‌تواند نحوه پرداخت بیمه تکمیلی را بررسی کند و برای اخذ قرارداد خود تصمیم‌گیری کند، بیمه تکمیلی باید تقویت شود و نمی‌توان بیمارستانی را به دلیل عدم قرارداد بازخواست کرد.

وی در پایان اضافه کرد: تلاش می‌کنیم اثر تحریم‌ها بر حوزه سلامت کاهش پیدا کند، نامه‌ای به گزارشگر سازمان ملل نوشتم و اعلام کردم که تحریم‌ها برای کودکان و افراد جامعه کاری غیرانسانی است و ظلمی است که به جامعه و مردم ایران می‌شود، به دلیل انسداد مراودات مالی تحریم‌ها در حوزه سلامت اعمال می‌شود و وزارت بهداشت تمام تلاش و سعی خود را برای برطرف کردن این مشکلات به کار گرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.