۳۲۱ بیمارستان در ۱۳ رشته تخصصی بسته مقیمی را اجرا می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا گل پیرا روز پنجشنبه در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور افزود: ارائه به‌موقع خدمات درمانی، پاسخگویی ۲۴ ساعته بیمارستان‌ها، تعیین تکلیف بیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجرهای اورژانسی و افزایش رضایت‌مندی مردم از اهداف اختصاصی این برنامه است.

سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: در زمان آغاز طرح تحول سلامت تعداد بیمارستان های مشمول برنامه مقیمی ۹۱ مورد بود، این تعداد به تدریج افزایش و در حال حاضر ۳۲۱ بیمارستان در ۱۳ رشته تخصصی در حال اجرای بسته مقیمی است، ارتقای سامانه‌های بیمارستانی و ستادی در قالب HIS  امکان نظارت و پایش ساعات موظفی و کشیک و ارزیابی ساعت ویزیت بیماران در تمام ساعات را فراهم می آورد.

وی صدور کارنامه مقیمی در عملکرد پزشکان و دانشگاه ها را موثر دانست و افزود: ویزیت به موقع بیمار و تعیین تکلیف بیماران اورژانس توسط پزشک مقیم، ثبت رضایت رییس بیمارستان و معاون درمان دانشگاه و مدیریت تخت های بیمارستان، شاخص های تاثیر گذار در کارنامه عملکردی پزشکان مقیم خواهد بود.

گل پیرا گفت: دانشگاه ها از ترکیب بسته های مقیمی، ماندگاری و آنکالی فعال باید بهترین بهره را ببرند و دانشگاه ها می بایست در راستای ارائه خدمات تخصصی بیمارستان ها با بهره مندی از هر سه این موارد، امکان ارائه یک پکیچ کامل خدمات تخصصی را فراهم نمایند.

سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص لایه بندی خدمات درمانی گفت: این لایه براساس مولفه هایی همچون ارائه خدمات توسط چهار رشته تخصصی داخلی، کودکان، جراحی عمومی، زنان و زایمان به همراه رشته تخصصی بیهوشی در واحد بیمارستانی تعریف می شود. این خدمات می توانند به صورت سرپایی و یا بستری باشند که هم در بخش وابسته به دانشگاه و هم در بخش غیر وابسته به دانشگاه ارائه می شوند. همچنین شهرستان ها بر اساس موقعیت جغرافیایی، جمعیت، مسیر حرکتی و تردد سایر شهرستان ها به سمت مرکز استان و یا مرکز دانشگاهی بودن به پنج لایه تقسیم شده اند.

وی اظهار کرد: لایه اول بیمارستان های محلی هستند که عمدتاً جمعیت های بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر را پوشش می‌دهند وعمدتاً در آن خدمات اورژانس اولیه به همراه خدمات تخصصی پایه به صورت سرپایی ارائه می شود. لایه دوم جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر و کمتر از ۱۰۰ هزار نفر  است حداقل خدمات برای پنج رشته تخصصی پایه را ارائه می‌دهد.

گل‌پیرا تصریح کرد: لایه سوم  جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر داشته و  کلیه خدمات تخصصی در تمام رشته ها را شامل می شود. همچنین لایه چهارم شامل مراکز استانها می باشد که تمامی خدمات تخصصی و فوق تخصصی بستری و سرپایی در آن الزاماً ارائه می شود. لایه پنجم اخرین لایه بوده که شامل مراکز ارائه کننده خدمات با کیفیت و سطح تخصصی بسیار بالا مانند خدمات پیوند اعضاکه نیازمند تربیت نیروی تخصصی و فلوشیپ دردوره های خاص بوده و یا نیازمند تجهیزات با تکنولوژی فوق پیشرفته است،  می باشد.  

سرپرست دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص خدمات سلامتی اشاره کرد: این خدمات در سه سطح ارائه می شوند که سطح اول مربوط به بهداشت و سطوح دوم و سوم که مربوط به حوزه درمان می باشند مشمول لایه بندی هستند.

وی در خصوص اساس چیدمان خدمات در لایه های مختلف با نظر خبرگان رشته های تخصصی و فوق تخصصی نیز گفت: این لایه بندی طی چند مرحله صورت گرفته است که شامل تهیه پیش نویس لایه بندی خدمات و چیدمان خدمات سلامت  بر اساس نظر خبرگان رشته های تخصصی، گروه های آموزشی دانشگاه ها، نظر سنجی مدیران اجرایی ستاد دانشگاه ها، نظرسنجی انجمن های علمی تخصصی و فوق تخصصی و نظام پزشکی بوده است که در نهایت پس از مرور و تأیید برنامه توسط معاون درمان، توسط وزیر بهداشت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایرنا گل پیرا در پایان با اشاره به  بازنگری و استاندارد سازی فرم ها و فقره های ثبت اطلاعات بالینی پرونده کاغذی و تبدیل به فرم ها و فقره های الکترونیک گفت: این کار با هدف ایجاد وحدت رویه در دانشگاهها و لزوم رعایت فرمت و ساختار استاندارد فرمهای پرونده پزشکی در امور مختلف از جمله آموزش دانشجویان پزشکی، بازپرداخت بیمه ها، دفاع از حقوق بیمار، پزشک و بیمارستان و نیز حذف نابسامانی و موازی کاری در ابلاغ فرم‌های متعدد از دفاتر مختلف وزارت بهداشت صورت گرفته و دستورالعمل آن از سوی معاونت درمان ابلاغ شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.