در برخی مناطق مرزی هیچ پزشکی مشغول به فعالیت نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر علی عابدی گفت: توسعه توریسم سلامت در مناطق مرزی می‌تواند اثرات قابل توجه زیادی در نظام سلامت داشته باشد. در صورتی که گردشگری سلامت در مناطق مرزی توسعه یابد، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد این مناطق خواهد داشت. با توجه به وضعیت فقر و بیکاری که در مناطق مرزی و مناطق محروم وجود دارد، توسعه توریسم درمانی می‌تواند در بهبود وضعیت اشتغال و توسعه اقتصادی این مناطق، نقش بی‌نظیری ایفا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالای درمانی که در کشور وجود دارد و همچنین وجود پزشکان ماهری که دانش آنها در سطح منطقه بی‌نظیر است، این ظرفیت عالی وجود دارد که توریسم سلامت در مناطق مرزی ایران به موتور محرکه اقتصاد این مناطق تبدیل شود.

وی افزود: نباید از خاطر برد که توسعه توریسم سلامت در مناطق مرزی می‌تواند در بهبود وضعیت بهداشت و درمان مردمان این مناطق نیز اثرات قابل توجهی داشته باشد. وقتی ساختار بهداشت و درمان در مناطق مرزی برای جذب گردشگر سلامت بهبود یابد، ساکنان این مناطق نیز می‌توانند از این ساختارهای بهبود یافته درمانی منتفع شوند.

عابدی گفت: هم اکنون بسیاری از ساکنان مناطق مرزی، دسترسی بسیار محدودی به خدمات بهداشتی و درمانی دارند. فرآیند توزیع پزشکان در کشور ما عادلانه نیست و در بسیاری از شهرهای کوچک و نقاط مرزی شاهد هستیم که به نسبت کلانشهرها، پزشکان بسیار محدودی مشغول فعالیت هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: حتی در برخی مناطق مرزی کشور، هیچ پزشکی مشغول به فعالیت نیست و ساکنان این مناطق برای دسترسی به خدمات درمانی مجبور می‌شوند که به شهرهای پرجمعیت مراجعه کنند. توسعه توریسم سلامت در مناطق مرزی می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند و دسترسی عادلانه‌تر به خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق مرزی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، نباید از خاطر برد که برخی پزشکان فارغ‌التحصیل شده، عطای حرفه پزشکی را به لقایش بخشیده‌اند. هم اکنون بسیاری از پزشکان عمومی در مشاغل دیگری غیر از حرفه پزشکی فعالیت می‌کنند. توسعه توریسم درمانی در بسیاری از مناطق مرزی ضمن بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی در این مناطق می‌تواند بازار اشتغال گسترده‌ای را نیز برای این گروه از پزشکان فراهم کند. همچنین برای سایر گروه‌های جامعه پزشکی نیز بستر اشتغال گسترده‌تری فراهم می‌شود و آنها نیز می‌توانند حضور بیشتری در مناطق مرزی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران عابدی در پایان اضافه کرد: احداث بیمارستان‌های تخصصی در مناطق مرزی برای جذب توریست‌های سلامت می‌تواند انگیزه زیادی را برای سفرهای درمانی ایجاد کند. درواقع وقتی یک بیمار خارجی بداند که در نزدیکی محل زندگی او خدمات بهداشتی و درمانی حرفه‌ای ارائه می‌شود و می‌تواند با هزینه‌ای معقول و منطقی از این خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت بهره‌مند شود، قطعا برای سفر درمانی به مناطق مرزی ایران ترغیب می‌شود. البته این اتفاق تنها در سایه برنامه‌ریزی علمی و سرمایه‌گذاری گسترده در مناطق مرزی محقق خواهد شد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.