دانشجویان سال بالای تخصص رشته‌های پزشکی صلاحیت ویزیت بیماران را دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی درباره ویزیت بیماران توسط دانشجویان رشته پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی افزود: پزشکان مقیم در بیمارستان‌هایی حضور دارند که آموزشی نیستند زیرا در بیمارستان‌های آموزشی، رزیدنت سال یک تا سال چهار حضور دارند.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: ما به لحاظ منابع، باید عملا پزشکان مقیم را در بیمارستانی بگذاریم که حضور پزشک آنجا ضرورت بیشتری دارد. دستیار پزشک هم پزشک است چون تخصص آن رشته را دارد. در برخی رشته ها، پزشکان رزیدنت ما دانشجویان سال بالایی آن رشته هستند.

وی افزود: تقریبا بیش از ۸۰۰ پزشک مقیم در بیمارستان‌های درمانی داریم. البته، اعتراضی که گاهی افراد دارند این است که رزیدنت سال یک، بیمار را ویزیت کرده ولی رزیدنت سال بالاتر ندیده که بلافاصله تذکر برای آن دانشگاه نوشته ایم یا مثلا مریض باید به موقع به اتاق عمل می رفت با یک مقدار تاخیر به اتاق عمل رفته است که اینها پیگیری و تذکر داده شده است.

جان بابایی گفت: گاهی وقت‌ها، مردم انتظار دارند سریع کارشان انجام شود در حالی‌که اقدامات پزشکی زمانبندی دارد. به عنوان مثال هفته قبل در بازدید از یکی از بیمارستان‌ها متوجه شدم که همراهان یکی از بیماران خیلی آشفته هستند و آنها معترض بودند که چرا کار بیمارشان که دستش شکسته بود، انجام نمی شود. این مریض، یک فرد هفتاد ساله بود که به خاطر کهولت سن باید مشاوره قلب و ریه می شد و قند بالایی هم داشت که نیازمند کنترل بود. برای وی آتل بسته و زخمش را شستشو داده بودند. این فرد عملش باید با دو سه روز تاخیر انجام می‌شد چون باید قندش تنظیم می‌شد و از وضعیت قلبش هم مطمئن می‌شدند.

معاون وزیر بهداشت به خطرات شتابزدگی در رسیدگی به وضعیت بیماران اورژانسی اشاره کرد افزود: وقتی مریض را اورژانسی اتاق عمل می‌بریم، در صورتی‌که مشکلات داخلی همچون فشار خون، دیابت و ... دارد  عوارض و تبعات بیشتری برای بیمار ممکن است ایجاد شود. گاهی وقت ها مردم انتظار دارند کارشان سریع انجام شود اما شاید این کار باید با رعایت شرایطی صورت گیرد که زمانبر است.

وی اظهار کرد: دانشجوی سال بالا خودش یک متخصص است. وقتی در کنار دانشجوی سال بالا، پزشک مقیم درمانی در یک مکان گماشته شود سبب تداخلات کاری می شود و مانند این است که دو نفر برای انجام یک کار در یک مکان قرار گرفته باشند. اگر قرار باشد هم دانشجوی سال آخر تخصص و هم متخصص در بیمارستان آموزشی حضور داشته باشند، این سئوال پیش می‌آید که کدام یک باید بیمار را ویزیت کنند که البته حضور هر دو معقولانه نیست.

به گزارش ایرنا جان بابایی در پایان ضمن تاکید بر افزایش نظارت‌ها بر بیمارستان‌های آموزشی به منظور ویزیت بیماران توسط دانشجویان سال بالای پزشکی افزود: نظارت ها باید بیشتر شود که دانشجوی سال سه و چهار بیمار را ویزیت کنند که در واقع هم هزینه مدیریت شود و هم تداخل کاری بوجود نیاید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.