ضرورت راه‌اندازی مراکز آموزشی ویژه شکاف لب و کام در کشور
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمیدرضا فتحی اظهار داشت: این بیماری در نژاد سیاه کمترین میزان شیوع را داشته و از هر ۱۵۰۰ تولد یک نفر مبتلا به این مشکل می‌شود، ولی در شرق آسیا این آمار از هر ۷۰۰ تولد یک مورد و در نژاد سفید از هر ۱۲۰۰ مورد یک نفر مبتلا به این مشکل است که در ایران متوسط از هر ۸۰۰ تا هزار نفر یکی گرفتار شکاف لب و کام می‌شود.
 
 دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام ادامه داد: بیماری شکاف لب و کام یک بیماری چند عاملی است که هرچند ژنتیک در بروز آن اثر دارد، ولی اثر آن مستقیم و زیاد نیست زیرا ژن بیماری از نوع غالب و قوی نیست و اگر پدری شکاف لب و کام داشته باشد احتمال اینکه فرزندش مبتلا به این مشکل شود ۳ درصد است. همچنین اگر در خانواده‌ای فرزند اول مبتلا به شکاف لب و کام باشد احتمال ابتلای فرزند دوم ۳ درصد است.

وی افزود: مصرف برخی از دارو‌های ضد انعقادی، دارو‌های اعصاب، کمبود ویتامین A یا افزایش بیش از حد آن در بدن، سن بالای پدر و ازدواج‌های فامیلی می‌تواند سبب بروز شکاف لب و کام مادرزادی شود، شکاف لب و کام نیاز به درمان‌ و عمل‌های متعدد دارد و تا حدود سن ۱۸ سالگی وضعیت فرد باید پیگیری شود به طور مثال در سه ماهگی عمل جراحی لب، ۹ ماهگی تا ۱ سالگی زمان جراحی کام، در ۴ سالگی زمان رفع مشکلات گفتاری، در ۱۰ سالگی ارتودنسی یا پیوند استخوان را انجام داد. در هر زمانی ممکن است بیماران دچار مشکلات مربوط به گوش میانی شوند، در ۱۷ سالگی مشکل عقب یا جلو بودن فک و یا عمل زیبایی بینی این افراد انجام می‌گیرد بنابراین پیگیری بیماری این افراد بسیار حائز اهمیت است.
 
فتحی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی مراکز آموزشی ویژه شکاف لب و کام گفت: این مراکز باید به صورتی باشد افرادی که فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ندارند و در حوزه‌های دیگری همچون جراحی اطفال یا گوش و حلق و بینی کار می‌کنند بتوانند دوره‌های آموزشی یک تا ۱۸ ماهه را بگذرانند، پس از آن جهت عمل جراحی شکاف لب و کام اقدام کنند.
 
دبیر علمی نخستین کنگره شکاف لب و کام یادآور شد: در گذشته حدود ۱۰۰ مرکز جراحی شکاف لب و کام در انگلیس وجود داشت، این مراکز به علت تعداد زیاد نتایج چندان موفقیت‌آمیزی نداشتند و سیستم سلامت این کشور تصمیم گرفت مراکز را به ۱۰ برابر کاهش دهد، این موضوع علاوه بر اینکه به اقتصاد حوزه سلامت کمک کرد، رضایت‌مندی بیشتر بیماران و موفقیت در عمل جراحی را سبب شد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: اجرای این روش‌ها در ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به طوریکه ابتدا در دانشگاه‌های مادر مراکز آموزشی ویژه شکاف لب وکام به شکل استاندارد تعریف گردد. ثانیا" فارغ التحصیلان گروه‌های مختلف که به نوعی در درمان شکاف لب و کام دخیل هستند بعد از فارغ التحصیلی به صورت دوره‌های تکمیلی در این مراکز آموزش داده شوند تا به تدریج درمان این بیماران شبیه کشور‌های توسعه یافته نظام‌مند گردد و همه بیماران به جای اینکه در نقاط مختلف ایران جراحی شوند به مراکز ویژه ارجاع داده شوند تا علاوه بر درمان، پیگیری وضعیت بیمار بهتر انجام شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.