شکاف لب و کام از شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی در ناحیه سر و صورت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی عطری درباره برگزاری کنگره شکاف لب و کام در تهران اظهار کرد: این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته از داخل و خارج از کشور برگزار شد و جدیدترین دستاورد‌های علمی در مورد درمان این بیماری مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این کنگره جراحی اولیه شکاف لب و کام و موضوع جراحی ثانویه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نمونه‌هایی از بیماران که در این زمینه مشکل داشتند هم در نمونه اولیه و هم ثانویه به صورت زنده توسط استاد برجسته که از انگلیس جهت شرکت در این کنگره حضور یافته بود، جراحی شدند.
 
وی با اشاره به عمده دلایل ابتلا به شایع‌ترین بیماری مادرزادی ناحیه سر و گردن افزود: در ایران جدیدترین دستاورد‌های نوین دنیا در درمان بیماران مبتلا به شکاف لب و کام استفاده می‌شود، جراحی اولیه برای مواردی است که بیماری به صورت مادرزادی گرفتار شکاف لب و کام شده و جراحی ثانویه برای بزرگسالانی بوده که قبلاً جراحی اولیه در آن‌ها صورت گرفته، ولی به دلیل مشکلات باید اصلاحاتی برای بیماری آن‌ها انجام گیرد.
 
عطری گفت: شکاف لب و کام می‌تواند سبب اختلال در تکلم و گفتار به دلیل نارسایی کام شود، این مسئله نیز در کنگره مورد بحث قرار گرفته و هفت بیمار که جراحی زنده آن‌ها در سالن برای حضار نمایش داده شد و روش‌های نوین در این زمینه که در جهان ارائه می‌شود نیز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس دپارتمان جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: شکاف لب و کام از شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی در ناحیه سر و صورت به شمار می‌رود، از هر ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مولود زنده یکی مبتلا به شکاف لب و کام می‌شود که شروع آن در دختران و پسران تفاوت چندانی ندارد، ولی شکاف لب در پسران شایع‌تر از شکاف کام است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: علت دقیق شکاف لب و کام هرچند مشخص نشده، ولی برخی از بررسی‌ها نشان از سابقه ارثی این بیماری دارد همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها در مادران باردار، مصرف برخی از دارو‌ها حین بارداری همچنین استعمال سیگار و الکل در زنان باردار و عفونت در حاملگی می‌تواند سبب بروز شکاف لب و کام در جنین شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.