در حوزه بیماری‌های ریوی جزو پایگاه‌های ممتاز مرجع هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی روز شنبه در مراسم افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان افزود: با توجه به اینکه کشور ما از این کشورها مسافر دارند، باید اقدامات لازم برای کنترل این بیماری انجام گیرد،۲۲ کشور دنیا در معرض بالاترین میزان شیوع و بروز سل قرار دارند که تقریبا ۱۵ کشور در مجاورت دور و نزدیک ما هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در نظام مراقبت‌های بهداشتی ما تشخیص و درمان و به خصوص مراحل اولیه مورد توجه بوده و به نظر می‌رسد که بروز بیماری سل به خصوص ریوی در کشور ما در حال کنترل شدن است، ما در حوزه بیماری‌های ریوی جزو پایگاه‌های ممتاز مرجع هستیم و می‌توانیم دانش و تجربیات خود را به دنیا صادر کنیم.

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که بسیاری از مقالاتی که امروزه در بیمارستان مسیح دانشوری در مورد سل و بیماری ریوی حاصل می‌شود از تراز جهانی بالایی برخوردار است، پیش بینی می‌کنیم بیماری ریوی در حوزه سلامت کشور رتبه چهارم تا هفتم را به خود اختصاص داده، در حالیکه حدود ۲۵ سال قبل، بیماری‌های ریوی در نظام بهداشتی رتبه شانزدهم را در زمینه بیماری داشته است.

زالی گفت: به نظر می‌رسد بیماری ریوی در دنیا تا ۲۰۳۰ رتبه سوم بیماری را به خود اختصاص دهد که در ایران هم این الگو اتفاق خواهد افتاد و ما باید تمهیدات لازم را  فراهم کنیم، در شرایط فعلی زیستی با صنعتی‌تر شدن کلان شهرهای ایران و فرایند روبه رشد شهرنشینی در ایران، الگوی زیستی تغییر کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تعداد و تنوع حساسیت‌های فصلی افزوده شده و الگوی مواد آلرژن در کشور روبه تغییر است، در گذشته بیماری‌های مناسب فصل در زمینه حساسیت، معمولا از اواخر زمستان شروع می‌شد که یک مقداری تغییر کرده و به اواخر پاییز انتقال یافته که بخشی از آن ناشی ار تغییرات اقلیمی است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های بسیار خوب ایران در حوزه بیماری‌های ریه اظهار کرد: ایران به دلیل غنای علمی بالایی که در زمینه بیماری‌های ریوی دارد، جزو ۵۰ کشوری است که در الگوی جهانی بیماری زجر تنفسی مشارکت کرده است.

زالی ادامه داد: بیماری زجر تنفسی یکی از بیماری‌های جدی در مراکز مراقبت‌های ویژه است و معمولا درمان سختی را به خود اختصاص می‌دهد که برای اولین بار در دنیا همه‌گیرشناسی بزرگ این بیماری دارد اتفاق می‌افتد، نتیجه این کار پژوهشی بزرگ این خواهد بود که ما در دنیا تجارب خودمان را در این زمینه در بیماری زجر تنفسی به اشتراک می‌گذاریم و از طرف دیگر می‌توانیم جزو مراجع و مکاتبی باشیم که از ما در زمینه این بیماری اقتباس کنند.

وی در پایان به شیوع بیماری آسم در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۲ تا ۱۵ درصد کودکان در معرض ابتلا به آسم هستند، این موضوع سبب افزایش بروز آسم در آینده خواهد شد.

در ادامه علی‌اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این که این کنگره طی دو دهه اخیر هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، از ارائه بیش از ٩٠ مقاله علمی در قالب سخنرانی شفاهی و پوستر خبر داد.

وی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه پس از پیوند ریه و سل را سه محور اصلی کنگره امسال عنوان کرد و گفت: در روز آخر کنگره که مصادف با روز جهانی مبارزه با سل است، برنامه ویژه‌ای با محوریت سل با مشارکت متخصصان داخلی و خارجی  برگزار خواهد شد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری درباره جراحی‌های پیوندی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام‌شده است، به ٢٥٧ مورد پیوند قلب، بیش از ٢٠٠ مورد پیوند ریه اشاره کرد و مجموعا آمار پیوندهای این مرکز را کم‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: پیوند ریه یکی از سخت‌ترین جراحی‌هاست و عملکرد بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پیوند ریه و طول عمر بیماران پس از پیوند، موفق‌ترین مرکز در غرب آسیاست.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: پیوند، قله علم پزشکی در حوزه درمان است، بیمارستان مسیح دانشوری ضمن دراختیارداشتن اساتید مجرب و امکانات منحصربه‌فرد و همچنین آمار اعمال جراحی موفق حرف اول را در این حوزه در کشور میزند، با برگزاری این کنگره و تبادل تجربیات علمی بتوانیم گام‌های مؤثرتری در حوزه درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ریوی برداریم.

کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل هر دوسال یکبار توسط مرکز آموزشی، پژوهشی، درمانی سل و بیماری‌های ریوی "بیمارستان دکتر مسیح دانشوری" با تائید و همکاری انجمن ریه اروپا (ERS)  و انجمن ریه ترکیه (TTS) و موسسه تحقیقات عروق ریوی (PVRI) فرانسه، در شهر تهران برگزار می‌شود. در این کنگره متخصصین برجسته و صاحب نام داخل کشور در زمینه بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و بیماری‌های عفونی مرتبط با ریه و همچنین مهمانان خارجی از قاره‌های مختلف آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا حضور می‌یابند و ضمن ارائه  و معرفی پیشرفت‌های نوین در زمینه موضوعات کنگره، مشکلات و معضلات موجود در زمینه بیماری‌های ریوی را مطرح کرده و پس از بحث و گفتگو در جلسات علمی، راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات را ارائه می‌نمایند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.