بلوغ زودرس در دختران منجر به کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پرستو رستمی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره بیماری‌های متابولیک و اولین همایش علوم پایه در بیماری‌های ارثی گفت: یکی از شایع ترین علل مراجعه به پزشکان فوق تخصص غدد کودکان، بلوغ زودرس است.

 فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان ادامه داد: بلوغ زودرس به صورت شروع بلوغ در دختران کمتر از ۸ سال و پسران کمتر از ۹ سال تعریف می‌شود، شروع بلوغ در سنین بالاتر، فوق طبیعی است، امروزه سن شروع بلوغ به خصوص در دختران سیاه پوست پایین آمده است که علت آن به طور کامل شناخته نشده است. 

وی افزود: بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است، در بررسی‌هایی که توسط پزشک انجام می‌شود در اکثر موارد علت خاصی برای بلوغ زودرس در دختران شناسایی نمی‌شود که آن را بلوغ زودرس "ایدیوپاتیک" می‌نامند، بلوغ زودرس در دختران منجر به کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود.در مقابل بلوغ زودرس در پسران جدی تر است و در اکثر موارد یک علت زمینه‌ای شناسایی می‌شود.

رستمی گفت: بسیاری از والدین با نگرانی جهت بررسی بلوغ کودک خود که حتی در سن طبیعی رخ داده است، به پزشک مراجعه می‌کنند و گاهی درخواست درمان نیز دارند، اما باید متذکر شد که بسیاری از این بلوغ‌ها به درمان نیازی ندارد و والدین باید به اطمینانی که پزشکان به آنها می‌دهد، توجه کنند؛ چون درمان بی دلیل برای کودک عوارض خواهد داشت و شروع بلوغ در سن بالاتر از سنین فوق طبیعی است.

به گزارش فارس دبیراجرایی دوازدهمین کنگره بیماری‌های متابولیک در پایان اضافه کرد: بلوغ زودرس در دختران منجر به کوتاهی قد در بزرگسالی می‌شود، در صورت ایجاد بلوغ زودرس، والدین باید جهت بررسی بیشتر به پزشکان فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنند.

دوازدهمین کنگره بیماری‌های متابولیک و اولین همایش علوم پایه در بیماری‌های ارثی از ۱۵ تا ۱۷ آبان ۹۸ در بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.