متاسفانه استعداد چاقی در کشور رو به افزایش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به معضلات زندگی صنعتی و نقش آن در شیوع چاقی در جامعه اظهار داشت: چاقی مساله مبتلا به امروز در فرایند صنعتی شدن است که جامعه ایرانی نیز دچار آن شده است .

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت تغییر سبک زندگی در جلوگیری از چاقی بیان داشت: بخشی از چاقی در دوران کودکی ایجاد می‌شود. اکنون در کودکان زیر 5 سال پیش‌بینی می‌شود دو برابر شاخص چاقی آ‌نها تغییر کرده است، چاقی امروز یک بیماری خاص نیست بلکه بیماری جامع‌الاطراف است. در گذشته فکر می‌کردیم بافت چاقی یک بافت خنثی است اما امروز مشخص شده که بافت چاقی بافتی زنده است. 

وی افزود: میزان شیوع چاقی در ایران در حال افزایش است، میزان شیوع چاقی در افراد بالای 18 سال رشد دارد؛ به طوری که در دانش‌آموزان قبل از سن بلوغ و در دختران 20 درصد و در پسران 22 درصد چاق هستند، بیش از نیمی از مردم ایران چاق هستند، تنها بخشی از مردم در روستاهای دور افتاده به دلیل سبک زندگی سالم‌تر و کمتر از 40 درصد دچار چاقی هستند. 

زالی گفت: چاقی دروازه ورود بسیاری از بیماری‌ها مانند ستون فقرات، آرتروز، فشار خون، دیابت است، شکست در درمان چاقی در برخی افراد بخاطر عجله آنها برای کاهش وزن سریع است که این آسیب‌پذیر است. افراد با DNA بیش از 40 کاندیدای خوبی برای انجام جراحی‌های چاقی هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به میزان مصرف مواد غذایی در ایران در مقایسه با نرم جهانی اظهار کرد: میزان مصرف گوشت در ایران نسبت به نرم جهانی منفی 63 درصد است.ضمن اینکه مصرف شکر در ایران هشت تا هفت برابر میزان جهانی است. 

در ادامه فریدون عزیزی رئیس هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به خطرات چاقی و اضافه وزن برای سلامت افراد افزود: در تهران حدود ۷۰ درصد افراد بالای ۲۰ سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، افزایش وزن و چاقی، با بسیاری از بیماری های مهم همراه است که سلامت انسان را تهدید می کند.

وی افزود: وزن طبیعی برای هر فرد یک مقدار مشخص است و معمولا وزن فرد بر حسب کیلو گرم بر قد فرد بر حسب متر به توان دو تقسیم می شود. اگر این مقدار کمتر از ۲۵ باشد، وزن او طبیعی است و اگر بیشتر باشد، فرد دارای اضافه وزن است و اگر بیشتر از ۳۰ باشد، او چاق است.

رئیس هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: در تهران نمایه توده بدنی حدود ۴۵ درصد افراد بین ۲۵ تا ۳۰ و در حدود ۲۵ درصد هم بالای ۳۰ است، مطالعات نشان داده است که افزایش وزن و چاقی در جوامع شهری و روستایی ایران از شیوع بالایی برخوردار است.

به گزارش مهر عزیزی در پایان گفت: هر قدر که نمای توده بدنی بالاتر از ۳۰ باشد، عوارض قلبی عروقی، دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر و مرگ و میر شایع تر است. 

هفتمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک ایران، از صبح چهارشنبه ششم آذر ۹۸ در مرکز همایش های بیمارستان میلاد تهران آغاز به کار کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.