عدم تحقق پوشش کامل بیمه‌های درمان باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به جامعه می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، روح اله هاشمی بمناسبت روز جهانی بیمه بیان کرد: اميد به زندگي يكي از شاخص‌هاي توسعه‌ يافتگي جوامع امروزي است و سلامت و پوشش بيمه درمان يكي از عوامل موثر در افزايش اميد به زندگي افراد به شمار مي‌رود‌‌. چرا كه مقوله‌ سلامت به منظور بهره‌مندي جامعه از سرمايه‌هاي انساني سالم‌، شاداب و پويا جهت قرار گرفتن در مسير توسعه و پيشرفت‌، مقوله‌اي است كه پرداختن به آن از ضروريات است‌.

معاون دفتر ارزیابی عملکرد بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت ادامه داد: ارتقاي كمي و كيفي خدمات درماني از مهم‌ترين درخواست‌ها و دغدغه‌هاي مردم است، افزايش هزينه‌هاي پرداختي مردم براي دريافت خدمات درماني اگر مهم ترين مسئله و مشكل مردم در حوزه بهداشت و درمان كشور نباشد، يكي از مهم ترين هاست، با پيشرفت و توسعه تكنولوژي‌، صنعت بيمه نيز رشد يافت و تقريبا تمام جنبه‌هاي زندگي انسان از سطح فردي تا اجتماعي و اموال، مستغلات و ... را در بر گرفت‌.

وی افزود: يكي از مهمترين شاخه‌هاي صنعت بيمه‌، بيمه درمان است كه در ميان ساير موضوعات بيمه‌اي از اهميت ويژه‌اي ‌برخوردار است و اين اهميت از آنجاست كه ارتباط مستقيم با سلامت انسان‌ها دارد چرا كه مي‌دانيم داشتن جامعه سالم به انسان سالم بستگي دارد و آرامش خاطر و دوري از دلواپسي‌هاي تنش‌آور در زمينه برخورد با بيماري‌ها به صورت مستقيم و نحوه‌ تامين هزينه‌هاي آن ‌و نهادهاي ارايه ‌دهنده خدمات درماني از طريق ديگر از جمله دغدغه‌هاي افراد و دولت‌ها بوده است‌.

هاشمی گفت: در امتداد گسترش نظام بيمه در همه ابعاد، د‌ر زمينه بيمه درمان هم پيشرفت‌هايي به وجود آمده است به طوري كه امروزه سطح پوشش بيمه درماني و ضريب نفوذ آن از جمله شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي جوامع به شمار مي‌رود‌. در واقع عدم تحقق پوشش كامل بيمه‌هاي درماني به هر دليل هزينه‌هاي زيادي را به مردم و جامعه تحميل مي‌كند و جامعه را از پويايي‌، سلامت و شادابي دور مي‌كند‌.

معاون دفتر ارزیابی عملکرد بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: از زمان تصويب قانون بيمه همگاني در آبان ‌ماه سال 1373 تمام سعي و تلاش دولت، پوشش كامل بيمه درماني كل افراد جامعه بوده است در همين راستا متعاقب تصويب قانون بيمه همگاني سازمان بيمه سلامت از اول مهر‌ماه سال 1374 هجري شمسي با هدف تكميل پوشش بيمه درماني اقشار مختلف جامعه تشكيل شد‌.

وی اظهار کرد: از زمان تشكيل سازمان بيمه سلامت طرح‌هاي مختلفي از سوي سازمان به منظور تعميم و تكميل پوشش بيمه درماني كل افراد به اجرا در آمده است‌، گفت:  از جمله اين طرح‌ها مي‌توان به اجراي طرح و پوشش بيمه درمان روستاييان‌، ‌طرح بيمه خويش‌فرما و طرح ملي بيمه درمان ايرانيان "با اعمال‌ 50 درصد تخفيف براي عموم و تا سقف 100 درصد تخفيف براي افراد نيازمند‌" از سال 1387 توسط سازمان بيمه خدمات درماني نام برد كه با حمايت و الزام از سوي دولت‌هاي وقت به اجرا درآمده است‌.

هاشمی ادامه داد: علي‌رغم اجراي طرح‌هاي فوق ضمن توفيق قابل توجه در نيل به اهداف‌، تا ابتداي سال 1393 درصدي از افراد از طبقات و صنوف مختلف اجتماعي به دلايل مختلف از جمله مشكلات مالي و عدم اطلاع از نحوه و نوع پوشش‌هاي بيمه درمان‌، براي اخذ پوشش بيمه درمان اقدام نكرده بودند ‌كه بنابر اعلام مسئولين و برآوردهاي صورت گرفته‌، بيش از 10 درصد مردم از داشتن هر‌گونه پوشش بيمه درمان محروم بودند كه بيشتر اين افراد در مناطق فقير‌نشين و حاشيه‌ي شهرها سكونت دارند‌.

به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت معاون دفتر ارزیابی عملکرد بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت در پایان طرح پوشش اجباری بیمه همگانی را نقطه عطفی در تاریخ سازمان بیمه سلامت دانست و گفت: پوشش بیمه همگانی باعث شده بود که حتی افراد متمول نیز به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که با اجرای طرح بیمه اجباری و آزمون وسع این مشکل برطرف شده و نیازمندان واقعی تحت پوشش قرار خواهند گرفت که با این اقدام بیمه سلامت در کنار برنامه‌هایی که در جهت دولت الکترونیک در دست اقدام دارد به جایگاه و هدف اصلی خود دست خواهد یافت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.