مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مغز و اعصاب رو به افزایش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدتقی جغتایی، صبح چهارشنبه در هشتمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در مرکز همایش های رازی تهران، به اهمیت رشته علوم اعصاب در تشخیص بیماری ها اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در دنیا انجام شده است، بار بیماری های وابسته به رشته علوم اعصاب در حال افزایش است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران ادامه داد: همچنین مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مغز و اعصاب نیز رو به افزایش است، به طوری که آلزایمر تبدیل به سومین علت مرگ در کشور ما شده است، این آمارها، تحقیقات و مطالعاتی، نشان می دهد که باید به رشته علوم اعصاب بیشتر توجه کنیم.

وی به عارضه هایی مثل سردرد، مصرف مواد مخدر و... اشاره کرد و افزود: بررسی ها نشان داده است که بروز این قبیل عارضه ها به علوم اعصاب بر می گردد، روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می شوند. بنابراین، مداخلات ما در حوزه علوم اعصاب، باید بیشتر شود. 

در ادامه شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت رشته علوم اعصاب در تشخیص و درمان بیماری ها، گفت: برای پیشرفت در این حوزه، دولت ها باید پول خرج کنند، برای تربیت یک دانشجوی PHD در رشته علوم اعصاب، باید حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

وی اظهار کرد: ایران رتبه ۱۶ مقالات پزشکی در دنیا را دارد اما رشته علوم اعصاب رتبه ۲۱ را دارد که بخشی از این مسئله ناشی از منابع محدود مالی برای هزینه کردن در این رشته است، ایران رتبه نخست رشته علوم اعصاب در منطقه را دارد، رتبه دوم را رژیم صهیونیستی دارد که بخشی از مقالات آنها در آمریکا تولید می شود. 

آخوندزاده در پایان بر اهمیت ورود همکاران بالین به تحقیقات رشته علوم اعصاب تاکید کرد و گفت: رشته علوم اعصاب موقعی پویاتر می شود که همکاران بالینی وارد این حیطه شوند، در تولید مقالات در حوزه علوم اعصاب محدودیت منابع مالی داریم، علوم اعصاب، رشته ای است که دولت ها باید پول خرج کنند.

به گزارش مهر امیرحسن حبیبی دبیر هشتمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی نیز در این همایش گفت: در این همایش روش های نوین و نظریه های جدید در مورد پیشگیری، درمان و روش های بهبود کیفیت زندگی مورد بحث قرار می گیرد، ۱۶۰ مقاله در این همایش به صورت پوستر و سخنرانی ارایه می شود، طب سنتی و ایرانی نیز از مباحث این همایش است.

هشتمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی تا ۲۹ آذر ما در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.