استنادات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۲ برابر دانشگاه شهید بهشتی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملک‌زاده در مراسم "جشن پژوهش" که در سالن همایش رازی برگزار شد، درباره وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در ایران با بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی فعال هستند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: پژوهش کاربردی با آموزش مناسب ممکن می‌شود، در سال‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشرفت چشمگیری در راستای نوآوری، طراحی، فناوری و کار آفرینی داشته است، پیش از انقلاب روند خوبی در تولیدات علمی و مقالات نداشتیم، در سال ۲۰۱۸ ایران در تولید علم، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص داد و در استنادات علمی پیشرفت چشمگیری نسبت به کشور‌های دیگر داشته‌ایم، همچنین در این سال توانستیم برای اولین بار در حوزه داروسازی، رتبه ۷ جهانی را به‌دست آوریم.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۲ هزار و ۱۸۲ مقاله علمی در پایگاه‌های بین‌المللی تولید کردیم که باعث کسب رتبه ۱۵ جهانی شد؛ همچنین در زمینه استنادات رتبه ۱۴ را کسب کردیم، البته در سطح منطقه و خاورمیانه در زمینه استنادات رتبه اول را به خود اختصاص دادیم، نقش پژوهشگران ایرانی در رشد پژوهش و فناوری بسیار حائز اهمیت است، به کمک پژوهشگران ایرانی در بخش پزشکی بالینی مقالات و استنادات ما توانسته به ترتیب رتبه ۱۶ و ۲۱ را کسب کند.

ملک زاده گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پژوهش و تولید علم، رتبه دوم کشوری را دارد که علت اصلی این اختلاف رتبه با دانشگاه تهران، تعداد اعضای هیئت علمی آن است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی دارای استنادات زیادی هستند که این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ۱۱ درصد می‌رسد، تاکنون از لحاظ علمی و پژوهشی در سطح جهانی رشد خوبی داشته‌ایم. برای مثال ۵ میلیون مقاله ایرانی در سال گذشته توسط کشور‌های مختلف دانلود شده و ۷۵ هزار مقاله ایرانی توسط ۱۸۸ کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره تأمین بودجه مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بودجه تحقیقات و فناوری کمتر از ۳ درصد بودجه کل وزارت بهداشت است، همچنین بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از کل بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ۲.۱ درصد است. به همین دلیل ما به بودجه بیشتری نیازمندیم تا بتوانیم زیرساخت‌های مناسبی را برای دانشگاه های علوم پزشکی فراهم کنیم، باید توجه ویژه‌ای نسبت به تقویت زیرساخت‌ها از جمله راه‌اندازی مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، راه‌اندازی برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامد‌های سلامت، راه‌اندازی مطالعه اپیدمیولوژیک، آینده‌نگر جمعیت ایران، ۱۹ مرکز کوهورت "مطالعه هم‌گروهی" بالغین، ۴ مرکز کوهورت نوزادان و ۴ مرکز کوهورت نوجوانان، همچنین رتبه آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات در دانشگاه داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: امروزه با حمایت دولت دست به اقدام تأسیس ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود ۵ هزار میلیارد ریال در سال، تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان به منظور پیشرفت در اقتصاد مقاومتی و همچنین تأسیس ۷۴ مرکز رشد در دانشگاه‌ها زده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.