فعلا هیچ مورد مشکوک به کروناویروس در دانشجویان بازگشته از چین وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی در نشستی خبری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین به کشور، گفت: هیچ مورد مشکوک به کروناویروس در دانشجویان بازگشته از چین وجود نداشته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: به همراه دانشجویان ایرانی در این پرواز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند و از هواپیما پیاده نشدند.

وی در مورد دوره کمون بیماری کروناویروس افزود: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است. اما این افراد به  مدت 14 روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایشPCR هم از آنها گرفته می‌شود.

رئیسی در ادامه در مورد شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و...فراهم لست. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص ارائه آموزش‌های ویژه به پزشکان در خصوص شناسایی کروناویروس اظهار کرد: از دقایق اولیه بارگزاری هشدار سازمان بهداشت جهانی بر روی سایت این مجموعه، کار ترجمه دستورالعمل صورت گرفت و صبح روز بعد در اختیار پزشکان، بیمه‌ها، کادر بیمارستانی و... قرار گرفت. همچنین روزانه در استان‌های مختلف سمپوزیوم‌هایی برای پزشکان برگزار می‌شود که موجب افزایش آگاهی آنها می‌شود. علاوه بر آن دستورالعملی با همکاری معاونت درمان به بیمارستان‌ها در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی ابلاغ شده است که مدام به روزرسانی می‌شود.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به اتاق‌های ایزوله منفی برای بروز احتمالی کروناویروس گفت: نکته مهم آن است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران هشت بیمارستان کاندید پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف بوده یک بیمارستان‌ را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندید معرفی کند. تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است.

رئیسی در خصوص صادرات ماسک به کشور چین اظهار کرد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آن است که خود ماسک می‌تواند منشاء تولید آلودگی باشد؛ چراکه قطرات تنفسی بر روی آن می‌نشیند فلذا تنها کسی باید از ماسک مصرف کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر و کار داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص کروناویروس‌ها گفت: کروناویروس‌ها دسته‌ای هستند که تا قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی کم اهمیت بودند. دو دسته ویروس‌ها هستند که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند؛ دسته اول رایناویروس‌ها و دسته دوم کروناویروس‌ها هستند. تاکنون ۶ نوع کروناویروس شناخته شده است که چهار مدل آن سرماخوردگی‌های ساده ایجاد می‌کنند.

وی یادآور شد:‌ از سال ۲۰۰۳ میلادی بیماری سارس که نوعی سندرم حاد تنفسی است، از کشور چین آغاز شد و شیوع آن میان کشورها افزایش یافت. انتقال سارس از خفاش‌ها به گربه‌ها و سپس از گربه‌ها به انسان ها صورت  می‌گرفت. به این شکل که خفاش‌ها غذای گربه‌ها بودند و چینی‌ها نیز گربه‌ها را می‌خوردند؛ به طور کلی کروناویروس‌ها دارای مخزن حیوانی هستند و در صورتی که به انسان منتقل شوند می‌توانند قابلیت انتقال انسان به انسان را نیز داشته باشند. نکته مهم آن است که میزان مرگ و میر از ویروس سارس ۱۰ درصد است، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند و میزان انتقال آن به افراد دیگر ۱.۲ دهم است. بیماری سارس تا تابستان سال ۲۰۰۳ تقریبا محو شد و پس از آن گزارشی از بروز بیماری درجهان نداشته‌ایم.

رئیسی به نوع دیگری از کرونا ویروس‌ها اشاره کرد و گفت: نوع دیگر این ویروس‌ها سال ۲۰۱۲ از کشور عربستان آغاز شد. در بررسی‌های اولیه از فردی که به این نوع از کروناویروس‌ها مبتلا شده بود مشخص شد که علائم او نیز بسیار شبیه سرماخوردگی است، اما در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد که این ویروس تازه در دسته سارس‌ها قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل ویروس تازه را مرس نامیدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص نوع بروز این بیماری اظهار کرد:‌ این بیماری از خفاش‌ها به شترها منتقل شد و انسان پس از مصرف گوشت یا شیر شتر به این بیماری مبتلا می‌شود. میزان مرگ و میر مرس ۳۰ درصد است که همچنان نیز در کشور عربستان نمونه‌هایی از آن مشاهده می‌شود. اما قدرت بیماری زایی این ویروس ۱.۴ است.

وی به معرفی کروناویروس جدید  ۲۰۱۹ پرداخت و افزود:‌ میزان مرگ و میر در این ویروس ۲ تا ۳ درصد است اما نکته قابل توجه قدرت انتقال این ویروس است. یعنی هر نفر که به این بیماری مبتلا می‌شود می‌تواند حدود ۳.۶ دهم تا ۵ نفر را به بیماری مبتلا کند، علائم کرونا ویروس جدید بسیار شبیه به سرماخوردگی است. تب، گلودرد، بدن‌درد، آبریزش بینی و غیره از علائم این بیماری است. از این رو یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در تشخیص بیماری به ما کمک می‌کند، گرفتن شرح حال اپیدمیولوژیک کامل از بیمار است.

رئیسی علت نگرانی‌های زیاد از این ویروس را این گونه تشریح کرد: از آنجایی که کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ ویروسی ناشناخته است که درمان مشخص و واکسنی برای پیشگیری ندارد و باعث نگرانی زیاد جهانیان شده است. نکته مهم در این مواقع آن است که سعی کنیم جو جامعه را متشنج نکرده و فکر نکنیم هر کسی که به خاطر سرماخوردگی در بیمارستان بستری شده است، مبتلا به کروناویروس جدید است. سومین بار بیماری‌های کشور بیماری‌های تنفسی است و این موضوع دور از انتظار نیست که برخی به علت ابتلا به سرماخوردگی در بیمارستان بستری شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص سن ابتلا به کروناویروس جدید گفت: تاکنون هیچ فرد زیر ۱۰ سال به این بیماری مبتلا نشده است. به طور معمول نیز میانگین مرگ و میر در مبتلایان به کروناویروس جدید ۶۰ سال گزارش شده است که اکثر این بیماران دارای بیماری‌های مزمن یا زمینه‌ای بوده و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری بوده‌اند.

وی به نقش ژن، نژاد و غیره در ابتلا به برخی بیماری‌ها خاطرنشان کرد:‌ به عنوان مثال بیماری سل در سیاه پوستان بیشتر دیده می‌شود. این نوع از بروز بیماری با توجه به ژن و سن طبیعی است. البته این که ادعا می‌شود افراد زیر ۱۰ سال بیمار نشده‌اند به این معنی نیست که بدن آنها آلوده به کرونا ویروس نشده است بلکه ممکن است بدن آنها بیماری را بروز ندهد.

رئیسی در خصوص نحوه بیماریابی کروناویروس جدید گفت: مهمترین گام آن است که بفهمیم آیا ویروس از خانواده کرونا است یا خیر. در دومین گام باید ژنوم این ویروس جدید را بررسی کنیم. از آنجایی که ژنوم کروناویروس جدید تا حدود ۷۰ درصد شبیه سارس است اگر از کسی تست سارس بگیریم و این تست منفی باشد، معنای آن این است که فرد به کروناویروس جدید هم مبتلا نیست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با قدردانی از اعتماد مردم به سیستم بهداشتی و درمانی کشور گفت: همواره از اعتماد مردم سپاسگزاریم و در این مورد هم از آنها می‌خواهیم به اطلاع رسانی‌های مراجع قانونی همچون وزارت بهداشت اهمیت داده و بدانند که ما به محض این که موردی از بیماری در کشور شناسایی کنیم به آنها اطلاع خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره  مجدد به این که دانشجویان ایرانی که امروز از چین به ایران بازگشتند، همگی سالم هستند گفت: خود این افراد در مدتی که در چین حضور داشتند نکات بهداشتی فردی را به شدت رعایت کرده و حتی خودشان نسبت به تهیه غذا اقدام می‌کردند تا از صحت و سلامت آن مطمئن باشند.

رئیسی با تشکر از همکاری‌های سازمان هواپیمایی برای حضور کارشناسان بهداشتی در فرودگاه امام خمینی (ره) در عین حال از فیلم منتشر شده در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: این فیلم به عنوان نماد کنترل مرزهای ایران در دنیا دست به دست می‌شد بدون آن که صحت داشته باشد. همکاران بهداشت محیط ما که در فرودگاه‌ها حضور دارند با پوشیدن لباس نوع ۱ ایمنی در حال فعالیت هستند و تمام مسافرینی که تاکنون از مبدا کشور چین به ایران وارد شده‌اند را مورد بررسی‌های دقیق قرار دادند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به حواشی پیش آمده در خصوص ادامه پروازها از چین به ایران و بالعکس اشاره کرد و افزود: ما تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی هشداری اضطراری به کشورها اعلام نکرده بود درخواستی برای توقف پروازها نداشتیم. اکنون نیز برخی از ایرانی‌ها در  شهرهای کشور چین خواهان بازگشت به کشور هستند که نمی توانیم جلوی آن را بگیریم. طبق اطلاع بنده پس از پروازی که امروز دانشجویان ایرانی را به کشور بازگرداند پرواز دیگری از چین به ایران انجام نشده است. اما نظر من این است که بهتر است بتوانیم ایرانی‌ها را به کشور بازگردانده  و اجازه خروج چینی‌ها از کشورمان به کشور خودشان را هم بدهیم. در خصوص پروازهای غیر مستقیم نیز معیار ما کشور مبدا آغاز پرواز است.

وی  در خصوص نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها نیز اضافه کرد: وجود دوربین حرارتی به تنهایی کافی نیست؛ چرا که شاید پیش از حضور در فرودگاه قرص تب‌بر مصرف کرده باشد. به همین دلیل باید سایر علائم مسافران نیز به صورت دقیق بررسی شود.

رئیسی  در خصوص تجهیزات تشخیصی این ویروس گفت: در این زمینه کیت اصلی تشخیص بیماری مطرح است، اما در کنار آن سایر تجهیزات اضافی را درخواست کردیم تا در کشور داشته باشیم و با کمبودی مواجه نشویم. البته توجه کنید تمام کسانی که با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نیاز به استفاده از این کیت ندارند و این کیت تنها در مواردی که علائم بیماری پیشرفته باشد استفاده می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به تشریح اقدامات معاونت بهداشت وزارت بهداشت طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: در یک سال گذشته اتفاقات گوناگونی در حوزه نظام بهداشت و سلامت کشور رخ داد. سیلی که در ابتدای سال جاری به وقوع پیوست حدود ۲۵ استان را درگیر خود کرد و همکاران ما بدون اندکی درنگ مشغول خدمت رسانی به مردم این منطقه بودند که همین موضوع باعث شد هیچ موردی از بیماری اپیدمی در این مناطق  گزارش نشود که این خود اقدامی بزرگ بود تا جایی که سازمان بهداشت جهانی به همین دلیل از وزارت بهداشت ایران تقدیر کرد.

وی با اشاره به سایر مشکلات ناشی از سیل مانند آب‌های آلوده و دام‌های تلف شده گفت: از دیگر خدمات درخشانی که در زمان وقوع سیل اتفاق افتاد ارائه خدمات مستمر به مادران باردار بود. همچنین کار دارورسانی به بیماران مزمن مانند مبتلایان به سل و ایدز به صورت متداوم بدون آن که کسی متوجه بیماری افراد شود، به آنها انجام می‌شد.

رئیسی در خصوص خدماتی که به مادران باردار در جریان سیل ارائه می‌شد نیز گفت: از آنجایی که سامانه یکپارچه برای ارائه خدمات داشتیم و از قبل نیز تمام مادران باردار منطقه در این سامانه شناسایی شده بودند، هیچ عارضه‌ای در زمان زایمان نداشتیم، تجربه سیل اول سال، بسیار در ارائه خدمت هنگام بروز سیل در سیستان و بلوچستان به کمک ما آمد. یکی از نکاتی که از آن به عنوان شاه کلید جلوگیری از بیماری‌های واگیردار در هنگام بروز سیل آموختیم، توزیع آب آشامیدنی بسته بندی شده به ساکنین منطقه بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با انتقاد به زیر ساخت‌های غیر اصولی در استان سیستان و بلوچستان گفت: باید برای اصلاح این زیر ساخت‌ها به ویژه زیر ساخت شبکه آب و فاضلاب فکری شود. این استان حتی اگر سیلی با این وسعت نیز در آن رخ نمی‌داد مشکلات زیاد دیگری در حوزه‌ بهداشتی و درمانی داشت.

وی در خصوص سایر خدمات وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۵ هزار پروژه بهداشتی و درمانی در کشور تعریف شده است. تا پایان سال ۹۷ سه هزار و ۴۰۰ پروژه به بهره برداری رسیدند که دو سوم آنها در روستاها و یک سوم آنها در مناطق محروم شامل خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و غیره بود. تا پایان امسال نیز ۸۰۰ پروژه دیگر به بهره برداری خواهد رسید و بقیه پروژه‌ها نیز تا پایان شهریور سال آینده افتتاح خواهند شد.

رئیسی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۸۶۵ خانه بهداشت، ۴ هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت و ۴ هزار و ۱۲۸ مرکز جامع خدمات سلامت در کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند. در این راستا ۳۰ هزار بهورز، ۲۲ هزار مراقب سلامت، ۱۴۰۰ کارشناس تغذیه و ۱۵۷۰ نفر کارشناس سلامت روان در این مراکز آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص اهم پروژه‌های نرم افزاری اظهار کرد: امیدواریم این پروژه‌ها نیز تا پایان دولت تکمیل شود. پروژه هر خانه یک پایگاه سلامت که اکنون در چهار استان کشور به شکل پایلوت در حال اجرا است یکی از این پروژه‌هاست که تا سال آینده بیش از این فراگیر خواهد شد. همچنین پروژه خانه بهداشت عشایر که تفاهم نامه مربوط به آن دیروز در شهر دزفول به امضاء رسید در فاز اول در حال اجراست و ۱۶۰ خانه بهداشت عشایری تا آبان ماه ۹۹ راه‌اندازی می‌شود که این تعداد تا پایان سال آینده به ۲۴۰ خانه بهداشت عشایری می‌رسد.

وی طرح دیگر وزارت بهداشت را مدارس عاری از پوسیدگی دندان، در پایه ششم ابتدایی معرفی کرد و گفت: اکنون ۷۰ درصد مدارس در این طرح شرکت داده شدند و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری جشن عاری از پوسیدگی دندان را برگزار کنیم. خدمت دیگری که در حوزه‌ دندان پزشکی ارائه شده است فعال سازی مراکز دندانپزشکی در شیفت بعد از ظهر است که این مراکز با ۳۶۰۰ یونیت دندانپزشکی، به زودی فعال خواهد شد.

رئیسی به ارائه توضیحاتی در خصوص کیت تشخیص اچ آی وی پرداخت و گفت: دو نوع کیت در اختیار مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد؛ نوع اول که معمولا در اختیار مراکز بهداشتی است کیت تشخیص سریع است که در این زمینه هیچ مشکلی برای تامین آن نداشته‌ایم. نوع دوم تست‌های تشخیصی تایید کننده‌ نوع اول تست‌ها است که ممکن است اندکی در تهیه آن دچار مشکل شده باشیم. همچنین قرار بود کیت‌هایی را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهیم تا خود افراد بتوانند به شکل فردی اقدام به تشخیص ایدز کنند که این مورد با توجه به تحریم‌های موجود و از آنجایی که منبع تامین این کیت‌ها کشور امریکا بود؛ دچار مشکل شدیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص نهایی شدن مدل پزشک خانواده در کشور گفت: خوشبختانه این مدل به سمت نهایی شدن می‌رود و پس از انجام آخرین جلسه در این ماه با حضور وزیر بهداشت مدل نهایی آن را به کل کشور ابلاغ می‌کنیم. ما در سطح یک ارایه خدمات کاملا آماده بودیم و در این مدت سطح دوم و سوم نیز آماده‌تر شد. اکنون قابلیت نسخه نویسی در دو سطح بیمارستانی و مطب‌ها آماده شده است، اما باید مدل نهایی به کل کشور ابلاغ شود، پیش بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰، ۷۸ درصد پروژه تکمیل شود و اگر مشکلی پیش نیاید تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز پروژه به شکل صد در صدی تمام شود، البته اعتبارات در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: اکنون ۲۷ میلیون نفر ساکن روستاها داریم که درحال حاضر برنامه پزشک خانواده در این مناطق در حال اجرا است. مشکل موجود شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر هستند. نکته مهم دیگر آن است که در مدل برنامه پزشک خانوار بخش خصوصی نیز به شدت به شکل همکار کنار ما دیده شده است و اکنون نیز داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمه‌ها و مراکز تصویربرداری به سیستم متصل شده‌اند، اما نباید فراموش کنیم که در زمینه پزشک خانواده مهم‌ترین کار فرهنگسازی برای خانوار است.

رئیسی به موضوع مالیات بر دخانیات اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی طبق تحقیقاتی که انجام داده است معتقد است موثرترین راه برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات بر آن است. امروزه شما هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که قیمت یک پاکت سیگار در آن کمتر از یک دلار باشد، اما متاسفانه در کشور ما این قیمت کمتر از این میزان است، ما معتقدیم مالیات کمتر از ۷۰ درصد بر روی سیگار اثر مثبتی بر کاهش مصرف آن نخواهد گذاشت و این رقم مالیات باید افزایش یابد. میانگین مالیاتی که برای سال ۹۹ در نظر گرفته شده است ۳۵ تا ۴۰ درصد است که باز هم از عدد ایده‌آل ما فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایسنا معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد:‌ اکنون سالانه ۷۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و این بعلاوه مصرف فاجعه‌بار قلیان در کشور از موضوعات نگران کننده‌ای است که با آن روبرو هستیم. طبق بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، ایران در دو شاخص مالیات بر سیگار و بیماریابی مبتلایان به اچ آی وی (به دلیل انگ بیماری و عدم مراجعه افراد در معرض خطر) ضعیف است که باید در این دو زمینه نیز قوی عمل کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.