میانگین ناباروری زوجین در ایران ۲۰ درصد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن نامه اسماعیل اکبری به شرح زیر است:
 
دانشجویان عزیز، دختران و پسران ارجمندم
کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران
 
اخیراً نامه ای با امضای شما در رسانه های عمومی خطاب به بنده در ارتباط با انجام وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون مسائل مختلف "اصلاح ساختار جمعیت جمهوری اسلامی ایران" من جمله پشتیبانی از درمان ناباروری منتشر گردید؛ لذا ضروری دیدم عرایض زیر را حضور شریفتان اعلام دارم.
 
سپاس می گویم حضرت حق تعالی را که فرزندان برومند و دانشجویان با بصیرت ایران زمین را آگاه و حساس به مسایل اجتماعی کشورشان قرار دارد و مطالبه گری را روش آنها مقرر نمود.آنچه مرقوم فرموده اید، گوشه ای از موضوع بسیار مهم و اولویت اجتماعی اول جمهوری اسلامی ایران، یعنی اصلاح و مدیریت ساختار جمعیت است که امیدوارم آن فرزندان پاک سرشت حضرت امام رحمت الله علیه و مقام عظمای ولایت حفظه الله تعالی همه ابعاد و جوانب امر را تبیین، تعقیب و تشویق نمایند. 
اما چند نکته مهم که بعضاً در نامه شما نیز آمده بود:
 
1_ میانگین ناباروری زوجین در جهان براساس استانداردهای علمی حدود 15-12 درصد در سن باروری است . براساس مطالعه ای در ایران، با در نظر گرفتن ناباروری اولیه و ثانویه این رقم 20 درصد اعلام شده است.
 
2_ برخلاف آنچه در جامعه تصور می شود، ناباروری اختصاص به بانوان ارجمند ندارد و به طور خلاصه 50 درصد احتمال ناباروری ویژه زنان و 50  درصد ویژه مردان است که در تابلوهای مختلف در یک زوج بروز می کند:
• مرد نابارور است.
• زن نابارور است.
• زن و مرد هر دو نابارور هستند.
بنابراین زوج نابارور باید بدون قضاوت قبلی، توسط تیم متخصص ناباروری مردان و زنان مورد ارزیابی و اقدام قرار گیرند و غفلت از ناباروری مردان، غفلتی زیانبار است.
 
3_ بر پایه منابع علمی جهان، هر تلاشی که برای بارورکردن زوجین صورت می گیرد، حداکثر نتیجه بین10 تا 3۰ درصد گزارش می شود "این رقم در ایران به 10 درصد نزدیکتر است" یعنی متاسفانه حداقل 70 درصد و گاهی تا 90 درصد زوجین هرگز امکان باروری پیدا نمی کنند. به عنوان مثال بنیاد محترم خیریه برکت در مناطق محروم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 5000 زوج را تحت حمایت جهت باروری قرار داده است که تاکنون 600 فرزند متولد شده اند. با توجه به اینکه تعدادی هم دوقلو هستند، ضریب موفقیت حدود 10 درصد است؛ لذا مبادا این تصور پیش آید که امکان باروری در همه زوج های نابارور وجود دارد.
 
4_ نکته اساسی، پیشگیری از بروز ناباروری به ویژه نوع ثانویه آن است. ازدواج به موقع "در سن جوانی" ،اقدام به بارداری به هنگام در سن جوانی،‌ فاصله گذاری مناسب بین فرزندان، عدم انجام سقط، پیشگیری از چاقی، ترمیم ریزمغذی های مادران و امثالهم از نکات مهمی است که باید جهت پیشگیری به آنها توجه کرد و مورد عنایت ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.
 
5_ آنچه بنده اعلام کردم که وزارت بهداشت برای باروری جامعه اقدامات مفیدی انجام داده مبتنی بر مدارک زیر است:

الف_ نامه شماره 596/100 مورخ 10/05/1398  وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکیکه بند 2 آن به شرح زیر است:
توسعه مراکز ناباروری در خدمت رسانی به زوج هایی که به دلیل مشکلات فیزیولوژیک نیازمند درمان می باشند، در اولویت قرار گیرد. به نحوی که در هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری سریعا معرفی و در سطح استان اطلاع رسانی شود. خدمات این مراکز باید رایگان باشد. منابع مورد نیاز توسط ستاد وزارتخانه تامین خواهد شد.

ب_ دستورالعمل و آیین نامه تاسیس و بهره برداری مرکز تخصصی درمان ناباروری طی نامه 884/100 مورخ 14/07/1398 

ج_ نامه شماره 17459/400 د مورخ 20/07/1398 معاون محترم درمان در مورد حمایت مالی از زوجین نابارور.
 
6_ در مورد مسائل مالی، اینجانب هیچ اطلاعی ندارم، اما ارقام اعلام شده توسط شما را با توجه به تجربهطولانی در زمینه های مدیریتی کمی خارج از واقعیات می دانم، مع الوصف طی رونوشت همین نامهموضوع را به مسئولین امر منتقل می کنم.آنچه در مورد مخالفت وزارت بهداشت برای تصویب بودجه در این زمینه، مستند به دیدگاه هایمرکز محترم پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم مرقوم شده است، به نظر غیر قابل قبول است.مع الوصف این مطلب را نیز به مسئولین امر منعکس و درخواست خواهم کرد موضوع را ارزیابی کرده و پاسخ دهند .
 
7_ در پایان نامه اتان نوشته شده است که شما مسئولیت خطیر پیگیری سیاست های کلی جمعیت را بر‌عهده دارید؛ فراموش نفرمایید که بنده صرفاً مشاور وزیر هستم و با ارزیابی های علمی و متقن، نهایتتلاش را در جهت تغییر سیاست ها، رویکردها و عملکرد همکاران محترم مجری در سطح ملی به کارگرفته ام؛ لهذا هیچ دستورالعمل، نامه های اجرایی و امثالهم توسط بنده امضا نمی شود و در اختیاراینجانب نیست؛ به طور خاص اینجانب قویاً سعی می نمایم تا سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی را مستند به تحقیقات دقیق، تبیین و ابلاغ کنم تا ضمن روشن شدن موضوع و اهمیت آن برای مسئولین مختلف، اقدامات لازم، طراحی و دستورالعمل های مناسب تهیه و اجرایی شوند. بحمدالله و المنه تاکنون حدود 70-60 درصد دستورالعمل ها مبتنی بر سیاست های مذکور تدوین و ابلاغ شده است و ان شاالله به زودی همه آنها نوشته و ارسال خواهند شد. امور اجرایی به مجریان محترم مربوط است و بنده امکان مداخله در آن را ندارم .
 
8_ در پایان ضمن تشکر مجدد از حساسیت های اجتماعی شما عزیزان، درخواست دارم تا برای آشناییبیشتر با مسائل جمعیتی کشور که از نظر بنده مهمترین مسئله اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است،همایش و نشست هایی را طراحی کنید تا با فهم درست از اطلاعات علمی، بازوی توانای خدمت بهخودتان و جامعه اتان باشید. بنده نیز جهت کمک و مشاوره در خدمت شما عزیزانم هستم.
 
من الله توفیق و علیه التکلان
محمد اسماعیل اکبری
استاد دانشگاه و مشاور عالی وزیر بهداشت

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.