دلیل تداوم بسته بودن برخی مطب‌ها چیست؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری درباره تعطیلی برخی مطب‌ها گفت: برخی رشته‌ها مانند دندانپزشکی و خدمات زیبایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هستند، اما برخی از همکاران ما در روز‌های کرونایی با کاستی‌هایی در ارتباط با تهیه و تامین اقلام بهداشتی مواجه شده‌اند. ما در سازمان نظام پزشکی با پیگیری‌های بسیار توانستیم تا حدودی این موارد تهیه و فراهم کنیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: قسمت اعظم مطب‌های ضروری در حال سرویس دهی هستند، اما برخی مطب‌ها به دلایل مختلفی شروع به فعالیت نکرده‌اند و ما در حال پیگیری رفع موانع و باز کردن مطب‌ها هستیم، البته باید خدمات به وسیله اپراتور‌ها به طور مداوم ثبت شوند. از طرفی ما جز مراکزی بوده‌ایم که باید فعالیت می‌کردند و برای انجام این اقدامات باید مراحلی را از لحاظ بهداشتی طی می‌کردیم. پروتکل‌های بهداشتی را قطعاً کسانی صادر می‌کنند که خود دارای پایه پزشکی هستند، به همین دلیل اگر نکات بهداشتی داخل مطب‌ها رعایت نشود امکان فعالیت به آن ها هم داده نمی‌شود.

وی افزود: ما همچنان پیگیر برخی مطب‌هایی هستیم که هنوز باز نشده‌اند. بسیاری از همکاران ما هستند که خودشان هم بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، قلبی عروقی دارند، به همین دلیل باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا درگیر بیماری کرونا نشوند، زیرا  مطب‌ها به شدت آلوده هستند، زمانی که ما پیگیر و متوجه باز نشدن برخی مطب‌ها شدیم، دریافتیم که در جامعه پزشکی هم این بیماری‌های زمینه‌ای همانند اقشار دیگر وجود دارد. یکی از نکات مهمی که در ابتدای راه خیلی نسبت به آن محکوم شدیم و مسئولان نتوانستند به خوبی پاسخ دهند، بحث تهیه اقلام حفاظتی پزشکان در مطب‌ها بوده است.

جهانگیری گفت: حتی ماسک‌های مناسبی برای پزشکان هنگام ورود به مطب‌ها تهیه نشده است. در ابتدا فراهم کردن این موارد برای وزارت بهداشت بسیار دشوار بود، اما با گذشت زمان تقریباً به ثبات رسیدیم و توانستیم این موانع را رفع کنیم. هزینه‌ها و تعداد بیماران کم باعث شده‌اند برخی مطب‌ها بیماران زیادی نداشته باشند، به همین دلیل هزینه‌های دریافتی و مصرفی با هم بسیار مغایرت دارند که باید کاملاً بررسی و پیگیری شود، ولی یک اصل مهم این است که تمام خدمات باید ارائه شود و همکاران ما از همه لحاظ تامین شوند. اثبات شده است که در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا تا الان، پزشکان و کادر درمانی در شرایط نبود اقلام مورد نیاز جان فشانی کردند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: توصیه ما این است که اجازه داده شود، یک برنامه‌ریزی در راستا حفاظت از ارائه دهندگان خدمات داشته باشیم. زیرا این واقعیت وجود دارد که در برخی از مناطق دورافتاده جایگزین کردن پزشکان کار سختی است و نیرو به اندازه کافی وجود ندارد. با توجه به اینکه ابعاد مختلفی از بیماری کرونا تقریبا مشخص شده است، ما شرایط سختی را در زمستان و تابستان خواهیم داشت که احتیاج به نیرو و کادر درمانی بیشتری در حوزه‌های مختلفی پیدا خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: به همین دلیل سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت رایزنی‌های لازمی را انجام داده است تا نوع ارائه خدمت را در مطب‌ها برای این موضوع بیشتر بازتعریف کنند تا بتوانند اطلاع رسانی کافی را انجام دهند و یک همکاری دوطرفه‌ صورت گیرد. مثلاً مراجعه به مطب‌ها حتما باید با وقت قبلی و مسائل حفاظتی انجام شود و هزینه‌های دریافتی یا مصرفی هم باید کاملاً مشخص باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.