کرونا از طریق خون‌های اهدایی منتقل نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آزیتا آذرکیوان درباره نگرانی مطرح شده برخی از خانواده‌های دارای بیمار تالاسمی‌ در سامانه 4030 وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مبنی بر اینکه تزریق خون اهدایی به این بیماران می‌تواند موجب انتقل بیماری کرونا شود گفت: کرونا دو نگرانی برای بیماران تالاسمی ‌بوجود آورده است، یکی اینکه اهداکنندگان از ترس آلودگی مراکز اهدا و ابتلا به کرونا خیلی به آنها مراجعه نمی‌کنند و دوم ترس خود بیماران است که علی‌رغم اینکه درمان خونی برای آنها یک موضوع حیاتی است، اما ترس‌شان از این است به دلیل شرایط، از خون‌های اهدایی کرونا بگیرند.

عضو هیات علمی ‌سازمان انتقال خون تصریح کرد: در رابطه‌ با نگرانی اول باید گفت الان مراکز اهدای خون کاملا ضدعفونی می‌شوند، تمام پزشکانی که درگیر اهداکنندگان هستند با سوال و جواب‌ها از اهداکنندگان و دریافت شرح حال، نمود بیماری در خانواده، تماس با بیمار مبتلا به کرونا، سرماخوردگی و ... را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهند و زمانیکه سلامت اهداکنندگان تایید می‌شود برای اهدا مراجعه می‌کنند، در تمام مراکز اهدای خون تخت‌ها دارای ملافه‌ و لوازم یکبار مصرف بوده و همه چیز به صورت دقیق و کامل ضدعفونی می‌شود و بنابراین اهداکنندگان این نگرانی را نداشته باشند و مطابق قبل که برای اهدا می‌رفتند، با خیال راحت برای اهدای خون مراجعه داشته باشند.

وی افزود: در مورد گیرندگان خون که بیماران تالاسمی ‌هستند، باید گفت که کرونا از طریق خون‌های اهدایی منتقل نمی‌شود و ویروس کرونا از طریق تنفس، سیستم استنشاقی و رسپتورهایی که در درون بینی قرار دارند، بیشتر منتقل می‌شود، بنابراین خون به عنوان منشا ویروس محسوب نمی‌شود و خیالشان از این بابت راحت باشد، در رابطه با مراکز تزریق خون در مورد بیماران تالاسمی‌ هم تمهیداتی اندیشیده شده که بیماران با خیال راحت برای دریافت خون مراجعه کنند. تخت‌ها فاصله گذاری و با نایلون از هم جدا شده است. در تمام تخت‌ها از ملافه‌های یکبار مصرف استفاده شده و بعد از تزریق خون تمام تخت‌ها ضدعفونی می‌شوند.

آذرکیوان تاکید کرد: هم اهداکنندگان و هم گیرندگان خون باید خیالشان راحت باشد که مراکز خالی از خطر انتقال کرونا به بیماران است و این مراکز دارای سلامت کامل هستند، هر مرکز انتقال خون تمهیدات خاصی در نظر می‌گیرد تا بیماران و اهداکنندگان خون با آرامش بتوانند در این مراکز حضور پیدا کنند. در برخی مراکز هم محیط‌های ایزوله آماده شده تا افرادی که دارای علائمی نظیر سرفه یا سابقه بیماری در خانواده هستند، در این بخش‌ها قرار بگیرند تا انتقال خون با ایمنی صورت گیرد و مشکلی ایجاد نشود.

به گزارش فارس عضو هیات علمی ‌سازمان انتقال خون در پایان با اشاره به میزان مرگ و میر بیماران تالاسمی بر اثر بیماری کرونا اضافه کرد: بیماران تالاسمی‌ زیادی به کرونا مبتلا شدند که عوارض ملایمی‌ داشتند و خوشبختانه مرگ‌های ثبت شده این بیماران در دوران کرونا خیلی کم بوده و براساس آماری که من دارم، این عدد زیر ۱۰ نفر است، زندگی بیماران تالاسمی ‌به اهدای خون بستگی دارد و خون چیزی نیست که بتوان نگه داشت یا آن را فریز کرد، تزریق خون روزانه و دائم در حال انجام است و نیاز روزانه به این ماده حیاتی داریم و امیدوارم که اهداکنندگان خون این موضوع را مورد توجه قرار دهند و درک کنند و بیماران ما را در این اوضاع خطیر تنها نگذارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.