ضرورت حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات جامع سلامت در بحران کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور درباره بیماری ناشی از ویروس کرونا گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا یک بیماری نوپدید است که دانسته‌های بشر در همه جهان روز به روز درباره آن تکمیل می‌شود. در ایران هم همگام با همه جهان، همکاران ما در نظام سلامت از ابتدای شیوع ویروس در کشور در کنار مردم و همه قوا و ارکان نظام و دستگاه‌ها به مقابله با این بیماری پرداخته و البته جان بسیاری از مبتلایان را نجات دادند.

وی افزود: در بسیج ملی مقابله با کرونا در ایران اقدامات ارزشمندی انجام شد که هر کدام در جایگاه خود توانست باری از دوش نظام سلامت بردارد و برخی حتی توجه محافل بین المللی و سازمان‌های جهانی را به خود جلب کرده است، رویکرد مشارکتی و اجتماعی و اقدامات به موقعی مانند غربالگری و مراقبت کرونا که از طریق سایت salamat.gov.ir و سامانه ۴۰۳۰، با بهره گیری از زیرساخت‌های بهداشتی کشور با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد انجام شد، مشاوره و پاسخگویی به تماس‌های مردمی از طریق سامانه‌های جانبی مانند ۱۶۶۶ سازمان بیمه سلامت و البته پشتیبانی وسیع، تامین و تولید اقلام حفاظتی و دارو و تجهیزات تشخیصی، تنها بخشی از اقدامات ملموس بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: این بیماری هفته‌هاست مدیریت شده و در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها کنترل شده، اما نباید فکر کنیم که کرونا در کشور مهار شده است و دیگر نیازی به رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نداریم. وضعیت کماکان عادی نیست، بلکه باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌ فیزیکی و استفاده از ماسک بخش مهمی از زندگی روزمره ما باشد، مدیریت کرونا در کشور به واسطه همکاری بین بخشی و همراهی مردم تا حد زیادی اتفاق افتاده، اما این وضعیت بسیار شکننده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت جهانپور در پایان اضافه کرد: از طرفی اهمیت حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات جامع سلامت در این بازه زمانی بیشتر از همیشه مشخص شد. همان طور که وزیر بهداشت همواره بر الکترونیکی شدن خدمات تاکید کرده و اولین گام‌ها نیز سال گذشته با استقرار زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت برداشتیم، باید این مسیر با توجه و حمایت افزون‌تر از گذشته ادامه داشته باشد. تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک، اجرای نظام ارجاع الکترونیک و رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری بخشی از این خدمات است که شاید بتوان گفت شیوع ویروس کرونا می‌تواند نیروی محرکی برای تسریع اجرای این پروژه‌های الکترونیک در کشور باشد. در این زمینه استقرار نظام پزشکی خانواده و البته حمایت بیشتر از تولید داخل در حوزه‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارو نیز این روزها اهمیت و ضرورت خود را بیش از گذشته نمایان کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.