رونق گردشگری سلامت بر پایه طب ایرانی در دستور کار قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این تفاهم نامه همکاری مشترک هفت جانبه امروز سه شنبه میان معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب سنتی و مکمل منعقد شد.  

زمینه سازی و برنامه ریزی برای استفاده کاربردی از گیاهان دارویی مهم و اولویت دار، جایگزینی و استفاده از گیاهان دارویی در فضاهای سبز و عمومی به منظور تنوع در فضاهای سبز، ارتقای گردشگری، جمع آوری و سودآوری و بازگشت سرمایه از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری مشترک هفت جانبه است.

ارتقای شاخص های حفاظت، احیا، توسعه کشت و بهره برداری از منابع طبیعی و گیاهی کشور، ترویج، آموزش و توسعه فرهنگ ساخت و مصرف فرآورده های طبیعی و سنتی و نیز گیاهان دارویی با تمرکز بر اولویت های توسعه ای از جمله اهداف این تفاهم نامه است. 

از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری می توان به استفاده از ظرفیت های علمی و فنی طرفین در راستای ترویج فرهنگ مصرف این فرآورده ها، راه اندازی سلامتکده های طب ایرانی و ترویج سبک زندگی سالم مبتنی بر طب ایرانی و تجمیع همکاری ها به منظور اصلاح آن در سطح جامعه، اشاره کرد.

همکاری مشترک و تبادل اطلاعات، تجربیات و توانایی های علمی در راستاری توسعه و ترویج فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و سنتی، ترویج سبک زندگی سلامت محور در جهت توسعه فرهنگ سلامت در کشور براساس آموزه های طب ایرانی از موضوعات این تفاهم نامه همکاری هفت جانبه است. 

این تفاهم نامه همکاری به منظور ایجاد و گسترش همکاری ها و به استناد سیاست های کلی "سلامت" ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مفاد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی منعقد شد.

این تفاهم نامه از تاریخ امضا و مبادله به مدت ۲ سال شمسی معتبر است و در صورت توافق طرفین و تداوم فعالیت های مشترک هر یک از طرفین قابل تمدید است. طرفین تلاش خود را در راستای تحقق اهداف این تفاهم نامه به کار خواهند بست.

جلیل کوهپایه زاده نیز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری هفت جانبه در زمینه گیاهان دارویی در موسسه مطالعات تاریخ علوم پزشکی طب اسلامی و مکمل گفت: این دانش بشری امروزه به اندازه نام و ارزش خود مورد توجه قرار نگرفته است، هرچند جایگاه های مختلفی برای طب سنتی از جمله در وزارت بهداشت قائل هستیم و در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور هم دانشکده طب سنتی وجود دارد، اما این رشته باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

وی افزود: طب سنتی شاید از طب رایج گستردگی بیشتری داشته باشد. این تفاهم نامه همکاری نشان دهنده گستردگی این علم بشری است، دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از دانشگاه های کشور در تلاش برای گسترش طب سنتی است. برای تحقق این هدف در سال های اخیر اقدامات خوبی در این دانشگاه انجام شده است، هرچند کارهای خوبی در این زمینه انجام شده، اما نیاز داریم با همکاری های بین بخشی فعالیت بهتری را برای این مجموعه رقم بزنیم، ما در تولید داروهای گیاهی کارهای زیادی انجام دادیم، اما هنوز به استانداردهای لازم برای ارایه همه مواد گیاهی نرسیده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم ساماندهی فعالیت عطاری ها تاکید کرد و گفت: داروخانه های گیاهی براساس مستندات علمی باید راه اندازی شوند، تولید، بسته بندی، ارایه، مصرف، فرهنگ سازی و پژوهش های کاربردی داروها و فراورده های گیاهی از جمله موضوعاتی است که در کنار همه متولیان باید انجام گیرد تا خدمت بهتری به مردم ارایه شود.

به گزارش ایرنا امیرحسین جمشیدی رییس موسسه مطالعات تاریخ علوم پزشکی طب اسلامی و مکمل نیز در این مراسم گفت: اصلاح سبک زندگی و وجود گیاهان دارویی در زندگی مردم از مهمترین موضوعات این تفاهم نامه است، هفت دستگاه مختلف و متولیان این حوزه در قالب این تفاهم نامه همکاری دور هم جمع و متعهد به انجام اقدامات گسترده برای رسیدن به اهداف این تفاهم نامه شدند، فعالیت رسمی این موسسه از سال ۸۰ آغاز شده است، اظهار داشت: اولین طراحی و ساماندهی طب سنتی در کشور در این مجموعه انجام شد و به عبارتی این مجموعه اولین مرکز در تامین منابع علمی، آموزشی و پژوهشی طب سنتی در کشور است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.