درخواست ۱۷ هزار دستیار تخصصی از وزیر بهداشت برای پیگیری مطالبات
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جمعی از دستیاران رشته‌های پزشکی خواسار شدند مجلس طرح تبدیل کمک هزینه تحصیلی دانشجویان پزشکی به حقوق را تصویب کند، آنها در این نامه که خطاب به وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان پزشکی نوشته شده آورده‌اند:

رشادت مجاهدان نظام سلامت در مبارزه با پاندومی کرونا به خوبی به همگان نشان داد که پزشکان انترن و رزیدنت، همواره سهم بسیار قابل تأملی در خط مقدم خدمت‌رسانی در نظام سلامت ایفا می‌کنند. اما قسمت رنج‌آور ماجرا آن است که حقوق ایشان سالهاست که پایمال شده، لکن صدایشان هیچ‌گاه شنیده نمی‌شود.

در حالی که که تمام نقاط جهان، رزیدنت‌ها و اینترن‌ها به عنوان پزشک محسوب می‌شوند در کشور ما با برچسب دانشجو حقوق ایشان در مقابل فعالیت‌های آموزشی درمانی از حق‌الزحمه به کمک هزینه تحصیلی تقلیل پیدا کرده است و ایشان با فعالیت حدوداً ۹۰ ساعت در هفته از حقوق قابل انتظار نیز برخوردار نیستند! این درحالی است که سایر کارکنان نظام سلامت با حداکثر ۴۴ ساعت فعالیت در هفته بسیار بیشتر از حداقل دستمزد کشور دریافتی دارند و از بیمه و سایر مزایای کارکنان دولت بهره‌‌مند هستند!

توجه به آمار مشابه سایر کشورها نیز نشان می‌دهد درآمد رزیدنتها به میزان ۵۰۰۰ دلار در ماه با ساعات کاری بسیار کمتر به همراه بیمه و سایر مزایا، نسبت به حقوق‌های پایه همان کشورها نیز ۴۰ درصد بیشتر است بسیار قابل تأمل می‌باشد.

آمار می‌گوید رشد جمعیت کند و فرزندآوری کم است و نماینده مجلس می‌گوید ضریب هوشی مملکت به فلان رقم رسیده است چرا که قشر تحصیلکرده مملکت ازدواج نمی‌کنند و فرزند نمی‌آورد. بهتر است پزشکان بیست و چند یا سی و چند ساله‌ای که با حقوق ۸۰۰ هزار تومان الی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی تمام طول هفته را در خدمت بیمارستان‌های وزارت بهداشت هستند را یکبار از نزدیک ببینید که آیا این پزشک مظلوم می‌تواند با این پول حتی زنده بماند؟ چه برسد به آن‌که ازدواج کند یا فرزند بیاورد...

در حالی که پزشکان بابت تحصیل، مکلف به گذراندن طرح قانون خدمت پزشکان مصوب مجلس شورای اسلامی هستند، وزارت بهداشت علاوه بر آن بالاجبار در ابتدای دوره پزشکی به میزان ۱ تا ۲ برابر مدت زمان تحصیل پزشکان عمومی و برابر مدت زمان تحصیل دوره رزیدنتی از ایشان تعهد خدمت دریافت می‌کند.

قابل توجه است که رزیدنت‌های پزشکی در ابتدای دوره مجبور هستند قراردادی را امضا کنندکه به موجب آن وزارت بهداشت در حین حیات وکیل و هنگام ممات وصی رزیدنتها در تعیین خسارات وارده رزیدنت به آن وزارت هستند! به بیان ساده تر اگر یک رزیدنت حین انجام فعالیت‌های درمانی در بیمارستان بمیرد، وزارت بهداشت وصی اوست و می‌تواند بابت مرگش از ضامنان رزیدنت حق خسارت دریافت کند که چرا او از دنیا رفته است!

لذا جمع‌بندی مطالبات اینترن‌ها و رزیدنت‌های پزشکی بدین شرح است:

۱_ تبدیل حق‌الزحمه فعالیت ایشان از کمک هزینه تحصیلی به حقوق به همراه مزایا از جمله سابقه کار،

۲_ برخورداری از ۴۰ درصد بیشتر از حداقل دستمزد و حقوق در کشور مطابق قوانین اداره کار، متناسب با هر ۴۴ ساعت کار

۳_ اکتفا به قانون طرح مصوب مجلس شورای اسلامی و حذف کلیه تعهدنامه‌های اجباری وزارت بهداشت از جمله تأییدیه ضامن و پرداخت خسارت در صورت مرگ پزشک در هنگام شروع به تحصیل در دوره پزشکی عمومی و تخصصی. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.