راهکار ایمنی گله‌ای مرگ و میر را به شدت بالا می‌برد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا بیگلری درباره خطرناک تر شدن رفتار ویروس کرونا اظهار کرد: فراگیری کرونا سخت ترین مشکلات صد سال اخیر را برای جهان پزشکی ایجاد کرده است، از همان ابتدا که این ویروس در دنیا شیوع پیدا کرد، مشخص شد که نادانستنی ها و مجهولات ما بیشتر از اطلاعاتمان است که با گذشت زمان مشاهده می شود و زمان بیشتری نیاز است تا بتوان رفتار این ویروس را بشناسیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: این ویروس می‌تواند تمام دستگاه‌های بدن را تحت تاثیر خود قرار داده و علائم مختلفی را نشان دهد. ویروس کرونا علائم مختلفی دارد و می تواند تغییر کند، پاسخ بدن افراد مختلف در مقابل این ویروس متفاوت است، شواهد نشان می‌دهند تغییراتی که در ویروس ایجاد شده است می‌تواند با سرعت و شدت بیشتری منتقل شوند. بالا رفتن تعداد بیماران در جامعه سبب شده تا بیماری به افراد بسیاری منتقل شود بر این اساس انتظار درگیری در جامعه بیشتر می‌شود، رفتار‌های اجتماعی بسیار تاثیرگزار هستند، در کشور ما به دلیل خانواده محور بودن، راه انتقال ویروس بسیار متفاوت تر از جوامع دیگر است.

وی افزود: قبل از کشف واکسن مورد نیاز، مسئله مهم، خطرناک بودن تجمعات است که می‌تواند افراد زیادی را درگیر کند. کلید اصلی برای مبارزه با این بیماری، جلوگیری از تجمعاتی است که می‌تواند سرعت انتقال در جامعه را بیشتر کند، اتخاذ راهکار ایمنی گله ای برای کرونا می تواند باعث مرگ و میر زیادی شود، صد سال پیش با فراگیری آنفلوانزای اسپانیایی، انستیتو پاستور ایران تاسیس شد، وقتی ویروسی در کشور شیوع پیدا می‌کند ۳ راه برای مقابله با آن وجود دارد. اول اینکه ویروس آن قدر افراد را درگیر کند تا دیگر میزبانی برای ابتلا نداشته باشد، قطعا در مورد ویروس کرونا اگر بگذاریم افراد خود به خود آلوده شوند، مرگ و میر به طور قابل توجه ای بالا خواهد رفت.

بیگلری گفت: روش دوم برای مبارزه با ویروس‌ها دارو است، اما برای افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند هنوز داروی  قطعی کشف نشده است. روش سوم تولید واکسن است، با این روش می‌توان با ویروس‌های خطرناک مانند ویروس کرونا مبارزه کرد، کاهش مرگ و میر‌ها در یک قرن اخیر را مدیون واکسن‌ها هستیم، زیرا در جوامع انسانی واکسن‌ها هستند که می‌توانند به خوبی عمل کرده و بیماری را رفع کنند. اما ساخت واکسن یک پروسه پیچیده است و فرآیند ساخت و تولید واکسن برای هر بیماری حداقل ۵ سال طول می‌کشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: حدود ۲۰۰ گروه در دنیا در حال تلاش برای کشف واکسن این ویروس هستند و انستیتو پاستور ایران با این گروه‌ها تبادل نظر دارد. حدود ۵ الی ۶ گروه هستند که توانسته اند به خوبی در این زمینه پیشرفت کرده و مراحل کار آزمایی بالینی را طی کنند. در حال حاضر مرحله آزمایش‌های حیوانی این واکسن طی شده است، با تلاش شرکت‌های دانش بنیان در تولید دانش فنی و ساخت محصولات و تجهیزات پیشگیرانه، تشخیصی و درمان بیماری کرونا، همپای کشورهای پیشرفته جهان حرکت کردیم، شرکت های دانش بنیان ایرانی در تلاش برای تولید واکسن کرونا هستند، این واکسن تست های مراحل حیوانی را گذرانده است. بعد از بررسی‌های لازم در صورت موثر و بی خطر بودن، واکسن تولید شده بر روی ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرد و حدود ۳۰ نفر به صورت داوطلب می‌توانند مورد آزمایش قرار بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: فعلا نمی‌توانیم واکسن‌های خارجی را بپذیریم، زیرا باید از داشتن مجوز و پرونده کامل واکسن آگاه باشیم. اگر واکسن کرونا از کشور دیگری هم بخواهیم خریداری کنیم در ایران آزمایش می‌شود تا نتیجه حاصله مشاهده شود و پس از آن، خرید بیشتر اتفاق می افتد این نیز زمانبر است و حدود یک الی دو سال به طول می انجامد، در حال حاضر مجبور هستیم با این ویروس ناشناخته کنار آمده و با زدن ماسک و انجام شیوه نامه‌های بهداشتی شرایط راحت تری را برای خودمان و دیگران ایجاد کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.