دولت یازدهم حوزه بهداشت و درمان را در وضعیت ویرانه تحویل گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن روحانی روز شنبه ۲۹ شهریور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به موضوع سرمایه‌گذاری در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری‌ها از برخی امور باید به امور ضروری‌تر هدایت شوند. امروز سرمایه گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتالی و دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم.

دولت از سال ۹۲ در حوزه‌های مورد اشاره رئیس جمهور قدم‌های مهمی برداشته که باعث توسعه زیرساخت‌ها در حوزه بهداشت، آموزش و دولت الکترونیک شده است. عملکرد مجموعه بهداشت و درمان کشور در دوران کرونا با وجود تحریم‌ها نشان دهنده گسترش زیر ساخت‌های مهم در حوزه بهداشت و درمان است با این حال روحانی خواستار تشدید سرمایه گذاری‌ها در این حوزه شده است.

برای بررسی عملکرد و سرمایه‌گذاری دولت در حوزه بهداشت و درمان و خلاء‌های موجود در این حوزه که باید با سرمایه گذاری‌های جدید رفع شود با "حیدرعلی عابدی" نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم و عضو کمیسیون بهداشت و درمان این مجلس گفتگو کرده‌ایم.

عابدی در خصوص اینکه دولت یازدهم و دوازدهم چه عملکرد و سرمایه گذاری‌هایی در حوزه بهداشت و درمان داشته است گفت: در دولت آقای احمدی نژاد ما بیمارستان سالم نداشتیم و همه بیمارستان‌ها ناقص بودند. به عنوان مثال در تهران بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان شریعتی و دیگر بیمارستان‌ها در وضعیت مناسبی نبود. بحث من اصلا بحث سیاسی نیست و من به عنوان کارشناس این مسائل را مطرح می‌کنم.  بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی فرسوده بودند و برای همین هم از سال ۹۲ به بعد بیشتر به ساخت بیمارستان‌ها و زیرساخت‌هایی که نیاز داشتیم تمرکز شد. دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر بیمارستان‌های فرسوده را بازسازی کرد. در حال حاضر آمار در ذهنم نیست اما در رابطه با گسترش تخت‌های بیمارستانی دولت خیلی خوب کار کرد. در رابطه با گسترش تخت‌های تخصصی بیمارستانی هم رشد خوبی در طول هفت سال گذشته داشتیم.  در مجموع در دولت روحانی حدود چهار برابر در این حوزه‌های زیر ساختی شاهد رشد هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با اشاره به گسترش تخت‌های تخصصی بیمارستانی و جذب مطلوب پزشک در بیمارستان‌ها ادامه داد: اما در بخش جذب پرستار هنوز دچار مشکلات اساسی هستیم. خلاء پرستار در بیمارستان‌ها باعث شده پدیده‌ای به اسم همراه بیمار شکل بگیرد که از خانواده هر بیمار در کنار او قرار می‌گیرد تا کمک‌های مراقبی را ارائه کند. این پدیده بدی است. دولت هنوز نتوانسته بحث کمبود پرستار را حل کند و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی نامطلوب است.

وی در خصوص اینکه سرمایه‌گذاری مورد اشاره رئیس جمهوری باید معطوف به چه حوزه‌هایی شود، گفت: ما می‌توانیم به بخش خصوصی تسهیلات بدهیم تا از امروز قوی‌تر وارد چرخه درمان و سلامت کشور شود. از طرف دیگر هم نباید کاری کنیم که بخش خصوصی از بین برود چرا که بخش خصوصی بازوی پرتوان دولت است. بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان خوب عمل کرده و پزشکان هر چقدر درآمد داشته‌اند را وارد چرخه بیمارستان سازی و حوزه بهداشت کرده‌اند. بیمارستان‌های خصوصی که شما مشاهده می‌کنید حاصل سرمایه‌گذاری سرمایه داران، تاجران و یا دلالان نیست بلکه پزشکان این بیمارستان‌ها را ساخته‌اند

عابدی ادامه داد: در بخش گسترش تخت‌های بیمارستانی هر چقدر کار کردیم باید ۲برابر همین مقدار باز تخت‌های بیمارستانی را گسترش دهیم تا به استانداردهای جهانی برسیم. در بخش پرستاری باید معادل همین پرستارهای فعلی را در دو سه سال آینده جذب کنیم. شما دارو، تخت، پزشک و بهترین تجهیزات را داشته باشید اما وقتی پرستار ندارید درمان شما ناقص است.  همچنین ما در بحث اورژانس هوایی بسیار وضع نامطلوبی داریم. باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این حوزه انجام دهیم تا هم تجهیزات ما بیشتر شود  و هم کارآمد عمل کنیم.

به گزارش ایرنا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در پایان اضافه کرد: در رابطه با سطح بندی خدمات هم ناموفق بوده‌ایم. شما می‌بینید در یک شهرستانی که بسیار جمعیت کمی دارد اما چون افراد ذی نفوذ داشته تخت‌های تخصصی بیمارستانی وجود دارد و ماهی چند مراجعه بیشتر هم ندارند. اما در یک استان کلا همچین تجهیزاتی وجود ندارد. وقتی سطح بندی خدمات در مجلس تصویب شود دیگر نماینده مجلس نمی‌تواند به وزیر فشار بیاورد که فلان امکانات را به شهر او که صلاحیت ندارد اختصاص دهد. نکته بعدی اینکه ما برای بحران‌ها بیمارستان‌های تخصصی نداریم. ما در سال با بحران‌های مختلفی روبرو می‌شویم و وقتی بیمارستان‌ها درگیر این بحران‌ها می‌شوند بیماران عادی رها می‌شوند. به عنوان مثال در حال حاضر ظرفیت بیمارستان ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده و بیماران دیگر دچار مشکل شده‌اند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.