مصمم به ایجاد پزشک خانواده در نظام سلامت هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در نشست صمیمی با اعضای هیات رییسه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: مصمم هستم که پزشک خانواده را به عنوان دروازه بان و یکی از اجزای مهم و اساسی نظام سلامت ایجاد کنم و گرچه کووید۱۹، نفسی از ما گرفت اما تا این حرکت اجرایی نشود، آرام نخواهم گرفت، نمی توان پزشک خانواده و سیستم ارجاع را بدون ریل گذاری پرونده الکترونیک سلامت اجرا کرد و خوشبختانه این زیرساخت در کشور ایجاد شد و این ریل گذاری در حد اعلا، بروز کرده و می کند.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در آموزش علوم پزشکی کشور، غفلت زیادی کرده ایم و هدف ما فقط توسعه تحصیلات تکمیلی و دوره های فوق تخصصی بوده است. ژنرال های زیادی تربیت کرده ایم اما در نظام سلامت دیگر سرباز نداریم. فوق تخصصی رشته انگشت دست راست را آموزش داده ایم اما جراح عمومی به قدر نیاز تربیت نکرده ایم. انترن هنوز دوره اش تمام نشده، کشیک هایش را می فروشد که بتواند رزیدنتی بخواند. رزیدنت هنوز امتحان بورد نداده می خواهد فلوشیپ بخواند البته بنده هیچ مشکلی با دوره های تخصصی و فوق تخصصی ندارم اما ما فوق تخصص گوارش اطفال تربیت می کنیم که شاید ماهانه دو بیمار داشته باشد اما این متخصص دیگر کارهای متخصص اطفال را انجام نمی دهد.
 
وی افزود: تربیت نیرو در رشته هایی مانند طب عفونی، روانپزشکی، طب داخلی، اطفال و جراحی عمومی باید در اولویت باشند، اولین نفری بودم که ۳۱ سال پیش در وزارت بهداشت اداره کل بیماری های غیرواگیر را راه انداختم چون معتقد بودم از چاله بیماری های عفونی که رد شویم، در تله بیماری های غیرواگیر گرفتار می شویم که بعد از ما این اداره را  در اداره کل بیماری های واگیر، ادغام کردند اما در چند سال گذشته همه توجهات با وجود بیماری هایی مانند تب مالت، HIV و سل در کشور به بیماری غیرواگیر معطوف شد اما در یکی دو سال گذشته به بیماری های واگیر هم توجه کردیم و به دنبال راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل بیماری ها هستیم که مجوز و بودجه های لازم آن را گرفته ایم چون در هر منطقه ای از کشور، یک گرفتاری و بیماری داریم.
 
نمکی گفت: خوشبختانه گشایش هایی انجام شده و این هفته سه ماه از کارانه پرستاران و پزشکان به ویژه پزشکان خانواده و کادر بهداشتی را پرداخت می کنیم و در مورد ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امروز هم صحبتی با رییس کل بانک مرکزی داشتم و خداوند کمک می کند تا دغدغه های ما برطرف شود و کمتر شرمسار نیروهای بهداشتی و درمانی و اداره بار سنگین مدیریت کرونا باشم.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از گرفتاری های ما در دوره مقابله با کرونا اکسیژن ساز بیمارستانها بود و ظرفیت اسمی با ظرفیت عملی که تحویل گرفته شده بود متفاوت بود و برای رفع این مشکل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تقویت اکسیژن ساز هزینه کردیم. در حال حاضر  یکی از مشکلات ما، اکسیژن است و خودمان را آماده می کنیم که هر استانی اگر با موج جدیدی روبرو شد، مشکل اکسیژن ساز نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: نظارت بر پروتکل ها و اجرای شیوه نامه ها، کار دانشگاه های علوم پزشکی است و شما همکاران ما ایستادگی کنید، هر کجا دیدید تخلف می شود آن واحد را پلمپ کنید، مصلحت اندیشی نکنید و به هیچ عنوان کوتاه نیایید، ما متولی سلامت مردم این سرزمین و مدعی العموم سلامت هستیم و مردم باید به ما اعتماد کنند. همه بدانند که روی سلامت مردم معامله نمی کنیم و توجیه گر سهل انگاری و خلاف دیگران نیستیم. ما وزارت بهداشت همه مردم ایران اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی، بی دین، ترکمن، بلوچ، کرد، ترک، لر و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستیم.

نمکی ادامه داد: به هیچ عنوان روی پروتکل ها کوتاه نیایید و ایستادگی کنید و از هیچ چیزی نترسید چون فردی پشت شماست که جانش را وسط گذاشته و برای کسب نام و اعتبار نیامده و آمده که خودش را فدا کند و خوشبختانه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیستم. بقول دکتر شریعتی می گفت "مرا کسی نساخت، خدا ساخت نه آنچنان که کسی می خواست که من کسی را نداشتم، کسم خدا بود کس بی کسان" بنابراین من زیر بیرق هیچ جریان سیاسی نیستم اما روی سلامت مردم با هیچ کسی معامله نمی کنم و از شما هم می خواهیم که اینگونه عمل کنید. 
 
وزیر بهداشت گفت: خدا را شاکریم که نیروهای انسانی بی نهایت ارزنده ای در حوزه سلامت داریم. ۳۰ سال پیش برای بررسی میزان قالسیپاروم مقاوم به کلروکین به سیستان و بلوچستان سفر کردم و در روستاهای این استان حتی یک فرد با ۶ کلاس سواد و نهضت سواد آموزی هم پیدا نکردم اما امروز بهترین نیروها با بالاترین تخصص ها در همان استان در ایرانشهر، چابهار، زابل و زاهدان به مردم خدمت می کنند و اینها سرمایه های اجتماعی کشور هستند و اصل و مبنای رشد یک منطقه، وجود نیروی انسانی کارآمد، متخصص و متعهد است، قبلا در ادبیات توسعه می گفتند که انسان، ابزار توسعه است اما معتقدم که انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است. بیمارستان و فضای فیزیکی به بیماران خدمت نمی دهد بلکه خدمات توسط نیروی انسانی توسعه یافته به مردم ارائه می شود و امروز خوشبختانه این بضاعت را در دانشگاه های علوم پزشکی داریم.
 
وی افزود: از شما نیروهای بهداشتی و درمانی تقاضا دارم که فکر کنید کرونا، به این زودی از بین نمی رود. روز اول به عنوان یک ایمونولوژیست به همکارانم گفتم این ویروس یک موجود عجیب است و تا کنون چنین موجودی، پا به خلقت نگذاشته است و با همه اجداد خودش متفاوت است و نباید انتظار داشت که گرما این ویروس را از بین ببرد و اسم ویروس جدید کرونا را شترگاوپلنگ گذاشتم پس کووید۱۹ فعلا با ما است و باید بپذیریم که باید مدت ها، این ویروس را مدیریت کرد نه اینکه بیماری را مدیریت کنیم بلکه باید جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت روان جامعه آن را مدیریت کرد و نظام سلامت در کنار صدا و سیما و سایر دستگاه ها باید برای روان های پریشان، برنامه ریزی کند.
 
به گزارش وب‌دا نمکی در پایان اضافه کرد: در شرایط کنونی مقابله با کرونا باید به آموزش به عنوان رکن اصلی، توجه کنیم و متولی این بخش، نظام سلامت است و از همه ابزارها برای آموزش، فاصله گذاری، رعایت پروتکل ها و مواردی که تا امروز ثابت شده در قطع زنجیره انتقال ویروس می تواند نقش داشته باشد، باید کمک بگیریم، زیرساخت های دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اولویت بخش سرپایی باید حتما تقویت شود. اگر درمان سرپایی را خوب مدیریت نکنید، زیر آوار درمان بستری می مانید و اگر در مراحل اولیه، بیماری و از جمله کرونا را تشخیص دادید، ایزوله کرده و افراد در تماس نزدیک با بیمار را شناسایی کردید، موفق خواهید بود. نباید در هجمه ویروس کرونا، گیج شوید و بخش های بستری بیماران کرونا و غیر کرونا حتما باید مجزا شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.