کرونا، میراث عملکرد غیرشفاف دولت چین
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دکتر لی که تنها ۳۴ سال داشت، شاغل در بیمارستان مرکزی شهر ووهان بود؛ شهری که نقطه آغاز شناسایی ویروس کرونا معرفی شد. وی برای اولین‌بار در ۳۰ دسامبر سال 2019 پیش از آن که اخبار مربوط به ظهور ویروس کرونا در شهر ووهان چین به رسانه‌ها برسد، در شبکه اجتماعی ویبو مشاهدات هشدارآمیز خود را منتشر کرد و به همکارانش درباره اینکه یک ویروس جدید شبیه به سارس در یک بازار محلی غذاهای دریایی در ووهان مشاهده شده، پیامی فرستاد. 

او گفت که در بیمارستان مرکزی شهر ووهان به ۷ بیمار برخورده که نشانه‌هایی از ابتلا به ویروسی شبیه ویروس سارس را بروز می‌دهند. دکتر لی به همکاران پزشک خود توصیه کرده بود که برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت جدید البسه و تجهیزات مصون‌سازی چون ماسک و عینک پزشکی استفاده کنند.

اما تنها ۴ روز پس از انتشار این هشدار، پلیس امنیتی ووهان دکتر لی را احضار کرد و از او خواست که تعهدنامه‌ امضاء کند؛ تعهدنامه‌ای که در آن او متهم شده بود "اطلاعات و ادعاهای نادرست و غلط" منتشر کرده و به این ترتیب موجب تشویش اذهان عمومی شده است. او یکی از ۸ نفری بود که پلیس چین گفته بود در حال "رواج شایعه" هستند.

بعد از این اتفاقات و در تاریخ یکم فوریه اعلام شد كه دکتر لی ون‌لیانگ نیز به کرونا ویروس مبتلا شده و بر اثر این بیماری فوت کرده است. با مرگ این پزشک ۳۴ ساله موجی از همدردی در سراسر چین به راه افتاده و سرنوشت او برای بسیاری از شهروندان به نمادی از عملکرد دیرهنگام و غیرشفاف مسئولان در مقابله با شیوع ویروس کرونا بدل شد. نحوه اطلاع‌رسانی درباره مرگ این دکتر انتقاداتی را به همراه داشت. در حالی بسیاری از رسانه‌های رسمی چین خبر از مرگ دکتر لی ونلیانگ داده بودند که صبح روز بعد این خبر در فضای رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. پس از چندین ساعت سردرگمی، بیمارستان مرکزی ووهان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دکتر لی همچنان زنده است و در شرایط بحرانی قرار دارد. در ادامه این بیانیه آمده بود که پزشکان بیمارستان درحال تلاش برای احیاء وی هستند. رسانه‌های رسمی چین پس از این بیانیه توییت‌های قبلی خود را پاک کرده تا تنها بیمارستان درصورت لزوم خبر مرگ احتمالی او را اعلام کند. گلوبال تایمز ابتدا اعلام کرد که لی درگذشته است. این رسانه چینی به اظهارات دوستان و پزشکان در بیمارستان ارجاع داده بود. حتی سازمان جهانی بهداشت نیز پس از انتشار گزارش‌های اولیه درباره مرگ لی پیامی به مناسبت درگذشت وی منتشر کرد اما پس از مدتی اعلام کرد که اطلاعی درباره وضعیت این دکتر ندارد.

باتمام این تفاسیر به نظر می‌رسد این دکتر چینی که اکنون به یک قهرمان ملی تبدیل شده است درپی ابتلا به ویروس جان خود را از دست داده باشد و برخی شایعات درباره توطئه مرگ او پس از افشای موضوع ویروس کرونا چندان جدی نیست. خود این دکتر جوان نیز پس از بستری شدن در بیمارستان در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرده بود این ویرویس را از یک مریض دریافت کرده و در زمان مصاحبه در 31 ژانویه و اول فوریه در بیمارستان بستری بود. علاوه بر این دکتر مذکور در این مصاحبه ابراز امیدواری کرده بود که پس از ترخیص از بیمارستان بار دیگر به کمک بیماران خواهد پرداخت. او حتی گفته بود اگر مقامات زودتر نسبت به شیوع این ویروس هشدار می‌دادند و شفافیت بیشتری داشتند، احتمال ابتلای افراد کمتری وجود داشت.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.