جراحی عروق در ایران فاصله ای با کشورهای پیشرفته در این زمینه ندارد
به گزارش پایگا خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آئین رونمایی از کتاب پیشکسوتان جراحی عروق در ایران با حضور اساتید و پیشکسوتان این رشته در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی و به میزبانی انجمن جراحان عروق ایران برگزار شد.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن جراحان عروق ایران ضمن ابراز خرسندی از چاپ و نشر کتاب فوق گفت: این کتاب شرح زندگی و زحمات ارزشمند بنیانگذاران و پیشکسوتان جراحی عروق ایران است که علاوه بر ثبت خاطرات و شرح زندگی بزرگان این رشته به تشریح چالش ها و ثبت کارهایی که اساتید عروق کشور انجام داده اند نیز پرداخته است.

وی افزود: در روزهایی که قرار داریم این کتاب یادآور بزرگی این دوستان است و افسوس که فداکاری و رشادت های همکارانمان در دوران جنگ ثبت نشده تا بعنوان برگ زرینی از افتخارات جامعه پزشکی به یادگار بماند، با شروع اپیدمی کرونا سعی کردیم تا با مدل های مختلف فداکاری های جامعه پزشکی را ثبت کرده و در جشنواره های سینمایی هم بخشی برای اینکار در نظرگرفته شد.

ظفرقندی گفت: در 10 حوزه مختلف اقدامات جامعه پزشکی در دوران پاندمی کووید 19 ثبت شده است، حتی از بزرگان و اساتید نقاشی کشور خواستار این شدیم که چهره های برجسته پزشکی را که در دوران کرونا خدمت رسانی کرده و یا شهید شده اند با رنگ روغن نقاشی کنند تا در روز پزشک به خانواده های آنان هدیه کنیم و 700 اثر نقاشی در این زمینه دریافت شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: انجمن جراحان عروق ایران بزرگترین جراحان کشور را در خود جای داده است، جراحی عروق در پیشرفته ترین ابعادی که در دنیا وجود دارد ؛ حرکت کرده و هیچ فاصله ای با کشورهای پیشرو نداشته و سربلندیم که خدمات خوبی را به بیماران در این حوزه ارائه داده ایم.

وی همچنین به پر استرس بودن و حجم کاری بالای این رشته اشاره کرد و افزود: این رشته دارای اورژانس زیادی است و بسیاری از همکاران پس از ورود به آن تغییر مسیر داده و به جراحی عمومی روی آورده اند.

در ادامه این مراسم ایرج فاضل از پیشکسوتان جراحی عروق با اشاره به این که باید خاطرات و رشادت های همکاران در زمینه های مختلف ثبت و ضبط شود گفت: باید خودمان به فکر باشیم و به ثبت خاطرات و تجربیات خود بپردازیم، این کتاب فارغ از قسمتهایی که جنبه شخصی دارد می تواند تجربیات خوبی از جراحی عروق برای همکاران جوان و فلوهای این رشته باشد و آیندگان خواهند دانست که چه اتفاقی در جراحی عروق ایران رخ داده است، یک دنیا خاطره از زمان جنگ داریم و قسمت عمده جراحی های اروژانسی مربوط به جراحی عروق بود که توانست بسیاری از دست ها و پاهای مجروح شده را نجات دهد.

سید محمد رضا کلانتر معتمدی از دیگر پیشکسوتان جراحی عروق در ایران در پایان ضمن بیان خاطره ای از دوران جنگ تحمیلی گفت: بسیاری از کارهایی که اکنون در حوزه جراحی عروق در ایران انجام می شود در گذشته وجود نداشت اما هنوز هم باید روی این رشته کار شود بنابر این بهتر است همکاران جراحی عمومی نیز با اصول جراحی عروق آشنا باشند زیرا 80 درصد کارهای جراحی عروق را باید انجام دهند، بهتر است به جای شاخه شاخه کردن رشـته جراحی و ایجاد فلوشیپ های مختلف با ّآموزش جراحی عروق به همکاران جراح عمومی در فکر ارتقای این رشته و گسترش آن برای ارائه خدمات بهتر در این حوزه باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب پیشکسوتان جراحی عروق در ایران با اهدای لوح تقدیر از پیشکستوتان این رشته قدردانی شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.