درحال مقدمه‌چینی برای تولید انبوه واکسن داخلی کرونا هستیم
پزشکان و قانون: مهمترین وظایف نماینده وزیر و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-19 چیست؟

با توجه به پیشرفت‌هایی که در تولید واکسن در صور مختلف داشتیم و ورود این تنوع تولید به مرحله کارآزمایی بالینی، وقت آن رسیده بود که یک ظرفیت‌سنجی هم برای تولید صورت گیرد. کمااینکه به احتمال زیاد خطوط تولید یا بسته‌بندی ما نیازمند مواد خاص یا اصول GNP هستند که وظیفه کنترل این موارد برعهده ماست. 

شاید تا امروز به صورت جسته گریخته خبر از تولید انواع واکسن از منابع مختلف منتشر می‌شد، اما وجود یک مرکز منسجم که از مواجهه ما با یک شتابزدگی جلوگیری کند، لازم بود. جایی که به صورت متمرکز یک محصول را تا پایان رصد کند و به محض اینکه نتایج کارآزمایی‌های بالینی آن تمام شود، ما بتوانیم عملا تولید صنعتی واکسن‌ها را هم داشته باشیم.

 به همین دلیل آقای وزیر که به شکل مستمر بحث تولید واکسن‌ را رصد و پیگیری می‌کنند، با توجه به پیشرفت‌های زیاد تولیدکنندگان در این زمینه و لزوم رسیدگی بیشتر به مشکلات آنها در ابعاد مختلف، این وظیفه را به بنده محول کردند. در حال حاضر صرفا بحث تولید واکسن مطرح نیست، بلکه ما باید تولید مواد جانبی بسته‌بندی و احتمالا ارتقای کیفیت خطوط تولید را نیز مدیریت کنیم و بررسی کنیم که درصورت وجود مشکل، از آن پیشگیری کرده و اگر لازم است برای آن تامین مالی یا برای واردات آن اقدام کنیم. در هر صورت ما باید زمینه تولید واکسن در کشور را پیش‌بینی کرده و برای تولید انبوه واکسن آماده شویم.

 

پزشکان و قانون: در حال حاضر دقیقا در چه نقطه‌ای هستیم؟

در حال حاضر تولید پایلوت واکسن در حال انجام است. فرایند آن را از بخش آزمایشگاهی گذر دادیم و از تولید پایلوت هم عبور کردیم. درحال مقدمه‌چینی برای تولید صنعتی هستیم.

 

پزشکان و قانون: بسیار دیده شده که از طرف مسئولین اعلام می‌شود که واکسن ایرانی کرونا نوعی شاهکار است که دنیا را به حیرت وا می‌دارد. این اظهار نظر بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

به هر حال واکسن یک فراورده با تکنولوژی بایولوژی و محصولی است که کشورهای فعال در آن، معمولا در لیست WHO دیده می‌شوند و دنیا احترام زیادی برای آنها قائل است و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. از طرفی خیلی از محققین هم به آن توجه می‌کنند. با توجه به شرایط تحریمی، مشکلات اقتصادی و فشارهای ظالمانه‌ای که در چند سال اخیر از طرف آمریکا به ما وارد شده است، کشوری مثل ایران وقتی موفق به تولید واکسن در پلت فرم‌های مختلف می‌شود و می‌تواند آن را به شکل انبوه صنعتی تولید کند، این مهم می‌تواند برای دنیا شگفت‌انگیز باشد. مثل خیلی از محصولات بایولوژیک دیگر که همیشه ایران را تحریم کردند اما محققان کشور توانستند آنها را تولید و حتی صادر کنند. این به معنای وجود نیروهای جوان و اعتماد وزارت بهداشت به نیروهای جوان کشور است که خوشبختانه بازخورد خوبی هم از آن گرفتیم.

 

پزشکان و قانون: آینده واکسن ایرانی کرونا را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

با طراحی جدیدی که مقام عالی وزارت داشته و اقدام به ایجاد قرارگاه برای مقابله و کنترل کرونا کرده‌اند، همچنین دستوری که برای تشکیل کمیته واکسن به‌منظور تولید آن دادند، خوشبختانه ما از کشوری که در ماه فروردین وابسته به انواع و اقسام محصولات مورد نیاز در کنترل بیماری کرونا اعم از پیشگیری، تشخیص و درمان بود، به یک کشور صادر کننده تبدیل شدیم.

در حال حاضر شرکت‌های ما توان صادرات محصولات خود شامل کیت، ونتیلاتور، تب سنج‌ها، داروها و ... هستند. ما امروز خوشحال هستیم که با همت و تلاش جوانان کشور توانستیم داروهایی را که برای درمان کرونا مطرح است، فراهم کنیم. 

 

پزشکان و قانون: آیا این داروها تاییدیه نهایی را گرفته‌اند؟

اگر چه تاییدیه نهایی را برای درمان نداریم اما همین که در دنیا یک لیست از اقلام داروهای ضد کرونا یا درمان کرونا را مطرح می‌کنند و ما هم این داروها را در دسترس مردم خود داریم، کار بزرگی است. قطعا با این کار می‌توانیم از قاچاق این داروها و قیمت‌های نجومی آنها برای مردم جلوگیری و مردم را در برابر آن حمایت و حفاظت کنیم. به امید روزی که کرونا در کشور ریشه‌کن شود و ما دیگر چنین خسارت‌هایی را نداشته باشیم. 

 

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گفت‌وگو: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.