با زور وثیقه نمی توان مانع از مهاجرت پزشکان شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یاسر نژادی گفت: در بحث مهاجرت پزشکان، تعداد پزشکانی که مهاجرت می کنند خیلی مهم نیست درست است که کمیت زیادی از کادر درمان در حال خروج از کشور هستند اما کیفیت برای ما خیلی مهم است یعنی گاها با خروج یک استاد ممکن است یک نسل آموزشی قطع شود و آن سلسله آموزشی ابتر بماند به این معنی که جدای از اینکه بیماران پزشک و حامی خود را از دست می دهند آن چرخه توالی آموزشی که وی به عنوان یک استاد پیشکسوت طی سال های متمادی ایجاد کرده بود به اندازه مهاجرت چند صد پزشک ایجاد خلا علمی می نماید.

مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: طبق آمار سازمان نظام پزشکی بین سه تا چهار هزار نفر از کادر سلامت کشور در هر سال گود استندینگ گرفته اند و به طور میانگین در ده سال اخیر حدود 30 هزار گوداستندینگ صادر شده و بیش از 30 هزار نفر از کادر درمان ما مهاجرت کرده اند که شامل افرادی می شود که در صدد پذیرش در کشور مقصد در حرفه مشابه باشند وهرکشوری با الزام شرایط و امتحانات تعیین سطح، از نظر سنی و حرفه ای بهترینها را جذب می نماید.

وی افزود: به عنوان مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی به کشورهای متعددی سفر کرده و اوضاع مهاجرت پزشکان را بررسی می کنم. اخیرا کشور امارات را بررسی کردم و هفته آینده نیز کشورعمان را بررسی خواهم کرد که مشخص شود نیروهای ما به چه سمت و سویی دارند مهاجرت می کنند. کشورهای عربی به دلیل اینکه زیرساخت پزشکی ضعیفی نسبت به کشورهای اروپایی و امریکایی دارند و از طرف دیگر پیشنهادات جذابی به پزشکان ما می دهند، مسافت چندانی هم با ایران ندارند و یک علاقه و ارتباطات فرهنگی مشترکی از قدیم بین مردم کشور ما با این کشورها وجود داشته است به راحتی پزشکان ما را جذب می کنند و مقاصد جذابی برای پزشکان ما هستند.

نژادی در خصوص دلایل مهاجرت پزشکان از ایران گفت: دلایل مهاجرت پزشکان دو بعد دارد. متاسفانه در درگیری های جناحی که در ایران وجود دارد همیشه جناج مغلوب یا شکست خورده و اقلیت سعی می کند جناح حاکم و جناحی که بعد از هر انتخاباتی در راس قدرت قرار گرفته است را مقصر اصلی جلوه دهد ولی واقعا چنین نیست. در طرح تحول سلامت که در واقع طرح توهم سلامت بود، بیرون ریز و هدر رفت منابع مالی را در چاه ویل بودجه ریزی داشتیم و منابعی که می توانست برای کادر درمان ما و جذب نیروهای متخصص ما استفاده شود را با اجرای طرح تحول از دست دادیم، آمدیم بیمارستان ها را انبار تجهیزات پزشکی کردیم.

مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ تصریح کرد: دلال هایی که در زمینه واردات تجهیزات پزشکی بودند استفاده بسیار زیادی از شرایط طرح تحول سلامت بردند. آنها فشارهای زیادی را ایجاد کردند و از تیترهای تحریک آمیز که جامعه پزشکی را افرادی کلاهبردار و به دنبال منافع و مقاصد به مردم معرفی می کرد استفاده کردند تا فشار افکار عمومی و فشار دستگاه های نظارتی را از توجه به عملکرد خودشان بردارند و به این قضیه دامن زدند و آن احترام و تکریم و شخصیت خاصی که پزشکان داشتند دچار خدشه شد.

وی یادآور شد: اخیرا مسوولین قوانین و تصمیمات اشتباهی در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی گرفته اند که هیچ آدم عاقل و بالغی نیست که نتواند اشتباهات به این سطحی را درک نکند این اقدام آنها مانند این است که شما یک درخت چندین ساله ای که دارد میوه می دهد را به راحتی قطع کنید و به کشور دیگر صادر کنید و بگویید من به جای آن نهال می کارم و در آینده از این نهال ها استفاده می کنم اما باید پرسید اگر شما توانایی دارید و می توانید نهال بکارید و افزایش ظرفیت بدهید چرا برای همان نیروی آماده و متخصص امکانات مناسب ایجاد نمی کنید که نخواهید تربیت نیروی جدید داشته باشید.

نژادی ادامه داد: پزشکان را با تصمیمات کودکانه و به زور وثیقه و ضمانت می خواهید نگه دارید اما پزشکی که واقعا قصد رفتن داشته باشد این وثیقه ها را قطعا تامین می کند و می رود و کسی که توانایی تامین وثیقه نداشته باشد به زور نگه داشتنش خیر و برکتی برای کشور و بیماران نخواهد داشت چون همیشه ناراحت این است که چرا آن تمکن مالی را نداشته است که خود را از این وضعیت بغرنج نجات دهد. واقعا برخی تصمیم گیری ها و بخش نامه هایی که صادر می شود به این التهاب دامن می زند و یک شرایطی را ایجاد می کند که همه برای مهاجرت زودتر عجله کنند یعنی جدای از اینکه همه به فکر مهاجرت هستند عجله دارند تا یک قانون جدیدی مهاجرت را سخت تر نکرده است از کشور خارج شوند.

مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: ما در یک نظرسنجی از پزشکان دلایل مهاجرت شان را جویا شد که نزدیک به 80 درصد پزشکان دلیل مهاجرت یا دلیل فکر کردن به مهاجرت را مسائل مالی و تامین آتیه خود و فرزندان خود بیان کرده اند. بلاخره کسی که بالغ بر 13 سال مطالعه و تلاش و آموزش و زحمت مستمر داشته است در قبال آن قطعا باید پاداش دریافت کند.یک نیروی نخبه باید از سد کنکور رد شود و پزشک شود و طرح خود را بگذراند و فوق تخصص بگیرد اینها بیخوابی های و تلاش‌های بسیاری را متحمل می شوند.

وی اضافه کرد: خاطرم است زمانی که بنده رزیدنت ارتوپدی سال یک بودم نزدیک به بیش از 200 بیمار اورژانسی را در روز می دیدم و نزدیک به 40 جراحی را کاور می کردم چه از نظر تجهیزات و چه از نظر دستیار جراح بودن و جراح بودن، بخش های بسیار پرمریض را تک نفره کاور می کردم از پانسمان و پرونده نوشتن گرفته تا کارهای ویزیت و اوردر گذاشتن یعنی شاید هر روز ما در آموزش و زحمت به اندازه یک ماه عادی بود. بلاخره در جایی باید نتیجه این همه زحمات گرفته شود.

نژای گفت: متاسفانه به پزشکان دید طلبکارانه دارند که ما برای تحصیل شما هزینه کردیم ولی وقتی آن نیرو، نیروی آموزشی است اما کار درمانی هم می کند به طوری که هر اینترن و رزیدنت و هر فلوشیپ، میلیاردها تومان برای بیمارستانی که در آن مشغول خدمت بوده درآمد ایجاد کرده اند در کنار آموزشی که گرفته اند دین مالی خود را ادا کرده اند. از طرف دیگر باید به خاطر آموزشی که می بینند ضمانت های میلیونی و میلیاردی بدهند. تفاوتی که رشته پزشکی با رشته های دیگر دارد این است که پزشکان بعد از اتمام تحصیل در واقع باید به مناطقی بروند که مجرمان به خاطر جرم و جنایت به این مناطق تبعید می شوند کدام فارغ التحصیل یک رشته مجبور به خدمت در این مناطق می شوند؟ پزشکان باید در این مناطق به مدت دو سال خدمت رسانی کنند.

مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در خصوص متوسط درآمد پزشکان گفت: متوسط درآمد پزشکان در کنار هزینه مطب داری یک بحث جداگانه ای است. یعنی وقتی پزشکی در تهران است و هزینه مطب داری برایش 30 میلیون تومان است اگر این درآمد را در حد 50 میلیون تومان هم داشته باشد در حد 20 میلیون تومان درآمد خالص دارد یعنی کمتر از روزی یک میلیون تومان درآمد دارد. در حال حاضر پزشکان عمومی مان با ساعتی 80 هزارتومان و 100 هزارتومان کشیک می دهند که گاها پر مریض و پر ریسک است و از طرف دیگر ممکن است پزشک در طول چندین سال کاری خود دچار خطا ی سهوی ‌عوارض جراحی شده و مجبور به پرداخت دیه شود. کار پزشکی کار پرریسکی است در حالی که درآمد خالص برای پزشک عمومی چیزی حدود 30 تا 40 میلیون تومان و برای پزشک متخصص 60 میلیون تومان در ایران است که اصلا قابل مقایسه با دنیا نیست.

وی اظهار کرد: ما با سه دلار ویزیت می کنیم ولی در کشورهای همسایه مردم با 300 دلار ویزیت می شوند. بنده با چیزی حدود 100 دلار پروتز مفصل زانو تعویض می کنم ولی در کشور دیگر سه برابر این مبلغ را پزشک بابت ویزیت دریافت می کند! هرچند همه پزشکان عرق ملی دارند و ریشه های بزرگی در کشور دارند و بیماران زیادی دارند ولی مجبور به قطع ریشه ها و چیزهایی که آنها را پایبند به طبابت در کشور کرده ، می شوند و مهاجرت می کنند.

نژادی در خصوص سرانه پزشکان در کشور گفت: جدا از آمار و ارقامی که اعلام می شود از نظر تعداد پزشکان عمومی رتبه خوبی در دنیا داریم. سرانه پزشکی در کشور ما 16 نفر به ازای هر ده هزار نفر است که نسبت به کشورهای اطراف این سرانه بالا و قابل قبول است البته ما در آمارهایمان تعداد پزشکان فارغ التحصیل را اعلام می کنیم اما کشورهای دیگر اینترن و دانشجویان پزشکی را هم جزو سرانه پزشک خود محسوب می کنند، مشکل ما در این است که ظرفیت های تخصص پر نمی شود یعنی رشته هست و ظرفیت پذیرش پزشکان برای تخصص بالا رفته است و تعداد دانشکده ها و بیمارستان هایی که رزیدنت آموزش می دهند افزایش پیدا کرده است ولی کسی تمایل ندارد که 4، 5 سال از عمر خود را صرف دوره تخصص کند که در نهایت رفاه متناسبی هم نداشته باشد. بنابراین مشکل ما عدم رغبت پزشکان عمومی برای گرفتن تخصص است.

مسئول کارگروه سلامت بین الملل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ با انتقاد از افزایش ظرفیت پزشکی، گفت: به عنوان مثال در کشور ما ممکن است انبار ایران خودرو پر از خودرو باشد ولی به هر دلیلی آن را در کشور توزیع نکند حالا هر قدر هم ظرفیت تولید خود را بالا ببرد فقط انبارهایشان پر می شود در پزشکی هم چنین است. با توجه به جمعیت 170 هزار نفری که عضو نظام پزشکی هستند جمعیت بالایی از پزشکان به طبابت مشغول نیستند و هیچ جاذبه ای در زمینه پزشکی بخصوص درمان برای آنها وجود ندارد. متاسفانه آن قسمتی که مربوط به وظایف دولت در برابر درمان مردم است و آن قسمتی که مربوط به بیمه ها است کوتاهی شده و مغفول مانده است و لذا تمایلی برای کار درمانی در میان کادر پزشکی وجود ندارد، حالا هر قدر هم قوانین را سخت کنید شما نمی توانید کیفیت مناسبی را ایجاد کنید.

وی افزود: قطعا در مناطق محروم هرچه که تعداد ظرفیت پزشکی بالاتر رود و مشوق هایی برای پزشکان نباشد هرچه که فارغ التحصیل شوند به جمعیت پزشکان شهرهای بزرگ اضافه خواهد شد و تعداد پزشکانی که کارهای غیردرمانی و لوکس و زیبایی انجام می دهند افزایش پیدا می کند. در نهایت اینکه ما هدر رفت منابع وجبران آن را به گردن پزشکان بیندازیم و سرمایه ها معنوی و مالی سلامت جامعه را تحت عناوین مختلف و طرح های اشتباهی که خودمان ایجاد کردیم مثل طرح تحول سلامت هدر بدهیم و این را بخواهیم در آینده با فشار بر روی کادر پزشکی برای کار و فعالیت اجباری و با قیمت بسیار پایین جبران کنیم، بیمه های ما بخواهند کاسب مآ ب برخورد کنند و وارد فازهای اقتصادی شوند و از کار اصلی خودشان دور بمانند و کمبود منابع مالی خود را با ارزان سازی خدمات درمانی و با فشار به پزشکان جبران کنند در نهایت منجر به مهاجرت پزشکان از کشور می شوند.

به گزارش سلامت نیوز نژادی در پایان گفت: رشته پزشکی مثل یک کالای صادراتی می ماند و همه جای دنیا پذیرش دارند شما وقتی که یک کالا صادراتی است و می توانید آن را به جاهای مختلف صادر کنید و زمینه و بازار آن وجود دارد باید نحوه برخوردتان متفاوت باشد و در رقابت با کشورهای دیگر بتوانید نیروی خود را حفظ کنید. متاسفانه می بینیم که صحبت های کودکانه ای می شود که نخبه های خارجی را جذب می کنیم وقتی شما نمی توانید نخبه خود را نگهدارید با چه پشتوانه ای می خواهید از خارج کشور پزشک وارد کنید؟ جراحی که دارد اینجا در حد ده دلار و 20 دلار و صد دلار برای شما جراحی می کند کدام نیرو از کدام قبال افریقایی می توانید وارد کنید که بیاید با این اعداد و ارقام برای شما کار کند؟ از این توهم و از این فکر سطحی بیرون بیایید تا ذخایر ژنتیکی و سرمایه های معنوی مان را در کل دنیا از دست ندادیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.