حال دارو و تجهیزات پزشکی خوب نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سبب مشکلات زیادی در این حوزه شده است. علی‌رغم وعده‌های مسئولان و مدیران وزارت بهداشت در زمینه کمبود و گرانی نوار قند خون، تهیه انواع پروتز، تامین تجهیزات اتاق عمل برای بیمارستان‌ها، کمبود و قاچاق کیت‌های آزمایشگاهی، گرانی و بی‌کیفیت بودن مواد و لوازم دندانپزشکی و... شرایط نه‌تنها بهتر نشده، بلکه هر روز بر نگرانی‌ها نیز افزوده است. در این میان، سردرگمی اداره تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در مدیریت این مجموعه نیز مزید بر علت شده است.

رفت‌وآمدها و تغییرات مداوم مدیران در این اداره کل نه‌تنها کارها را تسهیل نکرده، بلکه به دلیل به‌کارگیری مدیران در بخش‌های غیرتخصصی باعث تاخیر و کندتر شدن روند کارها نیز شده است. تغییرات مداوم در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی به قدری آشفته است که بعضی از افراد در طی چهارماه دو یا سه بار تغییر سمت داده‌اند. هر بار هم کار ارباب رجوع دو هفته عقب افتاده است تا سیستم‌ها جابه‌جا شوند و فرد مورد نظر با کار آشنا شود و در جریان امور قرار بگیرد. ترددهای مداوم مراجعان به این مجموعه نیز در بیشتر مواقع بی‌پاسخ می‌ماند و در پایان، این ارباب رجوع است که دست خالی از مجموعه‌ای که بخش مهمی از سلامت مردم به آن وابسته است، بازمی‌گردد، تغییرات مداوم مدیران در این مجمومه و عدم‌اشراف کامل به شرایط، جز آشفتگی چه در مدیریت و چه در تامین و سردرگمی تولیدکننده و واردکننده نبوده و نیست. این در حالی است که مجلس بارها روی موضوع تجهیزات پزشکی تاکید داشته و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این باورند که تجهیزات پزشکی و تامین زیرساخت‌ها برای ادامه روند تولیدات داخلی باید در اولویت‌ برنامه‌های سازمان غذا و دارو و در رأس آن وزارت بهداشت قرار بگیرد.

ماجرای کمبود تجهیزات پزشکی و دارو و مشکلاتی که به دنبال آن ایجاد شده سبب شد حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس طی نامه‌ای خواستار ایجاد قرارگاه واحد درخصوص دارو و تجهیزات پزشکی شود.

وی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اظهار کرد: دارو و تجهیزات پزشکی، موضوعی حیاتی، اولویت نخست و واجد جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی است که به دلیل عمده تلاطمات نرخ ارز، سیاست‌های ارزی و پولی، فقدان هماهنگی‌های لازم بین‌بخشی برای تدارک سریع مایحتاج سلامت و بعضا نادیده گرفتن تمایز واضح اقلام سلامت "دارو و تجهیزات" با سایر کالاها یا کندی و تأنی بیش‌ازحد مراحل تصمیم‌گیری، کاسه صبر مردم را لبریز و ما را با مسئولیت خطیر و غیر قابل گذشت مواجه کرده که اگر امروز به فکر چاره نباشیم، فردا دیر بوده و دیگر نمی‌توان از صنعتگران بخش خصوصی انتظار داشت با این فضای سردرگم، کار خود را به‌خوبی گذشته پیش برده و در پی تامین نیاز مردم برآیند.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس خطاب به رئیس‌جمهوری به این موضوع تاکید کرد: ذخایر دارویی کشور با خطر موجودی استراتژیک روبه‌رو است و حال صنعت و صنعتگران دارو و نیز کسانی که در پی واردات مواد اولیه اعم از تیپیکو و بخش خصوصی هستند خوب نبوده و نامساعد است که علت العلل آن بی‌ثباتی، رخوت در اخذ تصمیمات مناسب و بهنگام یا شتاب‌زده و بدون پشتوانه مشاوره‌ای و علمی و در یک کلام غیرحرفه‌ای است. در این شرایط که توان فعالان صنعت مغفول مانده و کار به دست بدنه مدیریتی دولت محترم سپرده شده، دریغ از آنکه بین همین مدیران، وزرا و روسای دستگاه‌ها، هماهنگی و همگامی وجود داشته باشد. اگر این موضوع یعنی کمبود و گرانی و در برخی موارد نبود داروهای حیاتی در مراکز درمانی، فاز ملموس‌تری یافته و شایع شود، متاسفانه این آنان نیستند که با ترویج شایعه و اتهام فضا را مشوش می‌کنند که این بار نیازی به آنان نیست و ما عکس‌العمل افعال ناقص، غیراصولی، قصورها و ترک فعل‌های خود را در چشمان نگران بیماران خواهیم خواند و شرمنده خواهیم شد، پیشنهاد می شود مرکزی تحت امر معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شود که مانع از ادامه بحران جاری شده و بتواند در زمان کوتاهی امور را به مجرای طبیعی خود برگرداند، چراکه به اعتقاد او در این موضوع چند وجهی، فرافکنی‌ها فراوانند و نمی‌توان رایحه خوشایندی از آن در شرایط جنگ ترکیبی استشمام کرد.

شهریاری درخصوص وضعیت تجهیزات پزشکی و دارویی و مشکلاتی که در بخش تولید در این حوزه با آن روبه‌رو هستیم گفت: شرایط خوبی در این حوزه در کشور نداریم و امیدواریم راه‌حلی برای عبور از این وضعیت پیدا شود، در حال حاضر گریزی از واردات تجهیزات و دارو نداریم، اما به این معنا نیست که تولید داخل در زیر سایه واردات کمرنگ شود، با توجه به مشکلاتی که در این حوزه با آن روبه‌رو بودیم، احساس کردیم راه‌حل این مشکل ورود معاون اول رئیس‌جمهوری به این حوزه است، نمی‌توانیم واردات نداشته باشیم و با این بهانه موانعی بر سر راه تولید ایجاد کنیم، تجربه‌های تلخی نیز در این حوزه داشته‌ایم، زیرا گاهی نرسیدن مواد اولیه به دلیل دیر پرداختن ارز به این محصولات، مشکلاتی را برای بخش سلامت ایجاد کرده است، اما باید همه این موانع برطرف شوند زیرا ما به عنوان نماینده مردم وظیفه‌مان این است که راه را برای رسیدن مردم به زندگی سلامت هموار کنیم، در برخی از موارد واردات جاذبه بیشتری نسبت به تولید داخل دارد، چند سالی است که مقام معظم رهبری روی بحث تولیدات داخلی تاکید اکید دارند و ما باید با توجه به این فرمایشات راه تولید داخل را هموار کنیم و اجازه ندهیم تولیدکننده‌ای که دغدغه‌اش به راه افتادن چرخ کارخانه‌های کشور است، ناامید شده و سرمایه‌اش را به خارج از کشور منتقل کند.

نیاز به مدیران جسور داریم

عبدالحسین روح الامینی نجف‌آبادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به نامه‌ای که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به رئیس‌جمهوری ارسال کردند گفت: یکی از مشکلات مهمی که ما در این بخش با آن روبه‌رو هستیم تاخیر در تصمیم‌گیری‌های به‌موقع در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است، در واقع ما در حوزه تجهیزات پزشکی نیاز به افرادی داریم که مدیریت شجاعانه داشته باشند، بارها درخصوص مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی هشدار داده‌ایم و درمورد اهمیت و رفع مانع‌تراشی بر سر راه تولید تذکر داده‌ایم، اما اینها در حد حرف مانده‌اند و گوش شنوایی برای حل آن وجود نداشته است، به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورتی که قرارگاهی برای دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود حضور افراد جسور و شجاع می‌تواند این بن‌بست را که با آن روبه‌رو هستیم برطرف کند، جسارت، جرات و تدبیر همزمان در تصمیم‌گیری بهنگام، جابه‌جایی مدیران در حوزه‌های مختلف خصوصا در بخش تجهیزات پزشکی مزید بر علت این مشکلات شده است و در واقع هر مدیری که در هر مسندی می‌نشیند باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده باشد، زیرا نابسامانی در حوزه‌های بین‌بخشی دارو و سلامت بسیار زیاد است و فرافکنی هم در این بخش زیاد دیده می‌شود.

همایون سامه‌یح عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه حال دارو و تجهیزات پزشکی خوب نیست در خصوص اینکه چرا مانع‌تراشی بر سر راه تولید وجود دارد و تولیدکنندگان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که گاهی عطای تولید را به لقای آن می‌بخشند گفت: تولید دارو و تجهیزات پزشکی از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. تولید در این بخش مستلزم داشتن استانداردهای قوی است و باید احتمال خطا در آن به صفر برسد، به همین دلیل است که گاهی سختگیری در این بخش زیاد بوده و مقررات سنگین برای آن وضع می‌شود، اگر کارخانه‌ای هم تاسیس شود باید مواد اولیه آن تامین شود، بیشترین مشکل ما در بخش مواد اولیه است و در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم. بر اساس آمارها بیش از 90درصد از محصولات دارویی داخل کشور تولید می‌شود هر چند که در حوزه تجهیزات پزشکی این آمار کمتر است.

وی در پایان اضافه کرد: از سوی دیگر مشکل تامین مواد اولیه محصولاتی است که داخل کشور تولید می‌شوند، در واقع مشکلی که در حال حاضر تولیدکننده با آن روبه‌رو است نداشتن نقدینگی است. تا به حال تولیدکننده‌ای که محصولات اولیه را با ارز 4200 وارد می‌کرد، 28هزار تومان آن را پرداخت می‌کرد و این تغییر قیمت بار زیادی را بر دوش تولیدکننده برای واردات مواد اولیه گذاشته است و اینها در کنار هم مجموعه‌ای از مشکلات را بر سر راه تولید ایجاد کرده است، آزادشدن منابع مالی ایران در خارج از کشور می‌تواند راهکاری برای حل این معضل باشد اما در این مرحله نیز تولیدکننده دیده نمی‌شود و باید در این بخش نگاه ویژه‌تری به تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.