از "راه‌اندازی نخستین شعبه بین‌الملل دانشگاه‌ علوم‌پزشکی" تا "افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های تخصصی"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان بین‌الملل علاوه بر اینکه می‌تواند به ارتقاء رتبه دانشگاه‌ها کمک‌ شایانی کند،در عین حال یکی از راه‌های آسان برای حل مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها است. اگرچه هم‌اکنون نیز دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما دانشگاه‌ علوم‌پزشکی تهران با احداث دانشگاه "سبطین" در شهر کربلا در جهت ترویج بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی گام بزرگی برداشت. تاسیس دانشگاه سبطین به معنای ایجاد اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان در سرزمین‌های دیگر بود. الگویی که از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و علوم‌پزشکی ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است و این مراکز آموزشی به دنبال تاسیس شعب بین‌الملل خود در کشورهای تاجیکستان و غرب آفریقا هستند. 

ایده اولیه تاسیس دانشگاه سبطین

بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی کشور به صورت جدی و اساسی از حدود دو دهه بیش مطرح شد. البته دستیابی به راهبردهای کلان علمی، فناورانه جهان و توفیق در زمینه علوم مورد نیاز در مسیر پیشرفت جهانی نیز موجب شد دنیا نیز نتواند از نقش دانشگاه‌های ما در مسیر توسعه جهانی چشم بپوشاند در نتیجه بین‌المللی‌سازی فعالیت‌ها و مشارکت‌های علمی با جهان به یک اولویت اساسی دانشگاه‌های دو وزارت علوم و بهداشت قرار گرفت که ایجاد شعب دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور و همچنین ایجاد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی به طور جدی در دانشگاه‌ها دنبال شد و در نهایت برخی دانشگاه‌های مطرح کشور توانستند شعبه‌های خارجی خود را تاسیس کنند. به طوریکه در عرصه آموزش عالی، دانشگاه آزاد با شعباتی در امارات و لبنان و دانشگاه پیام نور با شعباتی در امارات، افغانستان، تاجیکستان و برخی دیگر از پیشگامان ایجاد شعبه در خارج از کشور شدند اما در حوزه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش پزشکی و یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین مراکز پزشکی در کشور اخیرا اولین شعب خارجی حوزه پزشکی را در شهر کربلای عراق تاسیس کرد.

دی ماه سال ۱۴۰۱ مسئولان وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی به همراه رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی تهران راهی عراق شدند تا با حضور مسئولان این کشور اولین شعبه بین‌الملل دانشگاه‌های ایران در خارج "دانشگاه جامعه سبطین" را در شهر مقدس کربلا و با شعار "Health promoting university" به معنی "دانشگاه پیش برنده سلامت" افتتاح کنند. دانشگاه جامعه سبطین دانشگاه علوم پزشکی تهران وابسته به عتبه امام حسین "ع" یکی از دانشگاه های کمسیون بهداشت، درمان و آموزش دانشگاهی عتبه مقدس است که پس از اخذ مجوز از وزارت عالی و هیات وزیران کشور عراق برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با کسب مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر برای دانشجویان دانشکده های "پزشکی" "پرستاری و مامایی" و "توان بخشی" ایجاد شد و در حال حاضر از طریق همکاری با موسسات دولت عراق به ویژه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی اقدام به جذب دانشجو کرده است.

این دانشگاه با مجوز از وزارت علوم و نخست‌وزیر کشور عراق و با هدف گسترش دامنه علم و بحث بین‌المللی‌سازی در شهر کربلا با فاصله حدود سه کیلومتر با حرم مطهر سیدالشهدا "ع" در فاز اول در زمینی به مساحت ۷ هکتار در ۵ طبقه احداث شده که شامل دانشکده‌های پزشکی، پرستاری و مامایی و توان‌بخشی است که البته در فاز دوم و فاز توسعه دو دانشکده مستقل برای پرستاری و مامایی و توان‌بخشی احداث خواهد شد.

ساختمان دانشگاه جامعه سبطین بر اساس الگوهای علمی ساخته و مجهز و برنامه آموزشی و پژوهشی و استادان آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران گذاشته شد و این مجوز به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر شده و تمامی هزینه‌های این دانشگاه را عتبه محترم حسینی تقبل کرده است. البته در طراحی این مجموعه، دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش اساسی داشته است.

دانشگاه سبطین با سرمایه گذاری مالی و فیزیکی عتبه حسینی آماده و تجهیز شد. قرار بر این است که بخش علمی این دانشگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی و مدیریت شود. اگر چه تامین هزینه‌های این دانشگاه بر عهده عتبه حسینی است به طوریکه از دانشجویان شهریه دریافت می‌کند. اما دانشجویانی که استعداد درخشان هستند هزینه کمتری می‌دهند و برای دانشجویان با استعداد که توان پرداخت ندارند نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته است.

دانشگاه سبطین در مسیر توسعه

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در خرداد ماه امسال ضمن بازدید از دانشگاه سبطین "شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا" گفت: در پی نیاز به توسعه دانشگاه سبطین در زمینه‌های فناوری هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی، مهندسی بافت و فناوری اطلاعات با همراهی دکتر سرکار مشاور رئیس دانشگاه در امور فناوری، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل و روسای دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف از این دانشگاه بازدید کردیم و روسای دانشگاه‌های یاد شده از پیشرفت‌ها و روش‌های مدرن تکنولوژی آموزشی سبطین دیدن و در یکی از کلاس‌های TBL که آموزش مبتنی بر کار تیمی و روش جدیدی است که در دانشگاه سبطین آغاز شده شرکت نموده و از بیمارستان مجازی این دانشگاه که در نوع خودش بی‌نظیر است بازدید کردند.

وی به دیدار خود و همراهان با شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی و رئیس آستان قدس حسینی اشاره کرد و افزود: در این دیدار دو ساعته به‌صورت مفصل گزارش کار دانشگاه علوم پزشکی تهران در سبطین و تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان و درباره پیشرفت‌های دانشگاه از جمله ربات جراح سینا، دستگاه نورو نویگیشین و دستگاه تشخیص سرطان توضیحاتی داده شد و در نهایت روسای دانشگاه‌های یاد شده درباره هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی، مهندسی بافت، گیاهان دارویی، روانشناسی و مسائل دیگر صحبت کردند که مقرر شد برنامه‌های فوق‌لیسانس و دکترا در زمینه‌های یادشده به‌ تدریج زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سبطین آغاز شوند.

قناعتی در ادامه به دیدار رئیس دانشگاه شهید بهشتی با قائم مقام وزیر علوم عراق اشاره کرد و گفت: در این دیدار درباره طرفین درباره همکاری‌های مشترک دیدار و گفت‌وگو کردند ضمن اینکه به ساخت شهر علم شهید سلیمانی اشاره و مقرر شد هماهنگی بیشتر برای اجرایی کردن تفاهمات انجام شده انجام گیرد

دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در مسیر بین المللی شدن

محمد حسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر تیر ماه بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت به تاجیکستان گفت: به‌زودی شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان تأسیس می‌شود.

آغاز فعالیت شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب آفریقا از شهریور

مهدی مقتدایی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در همایش "بین‌المللی‌سازی مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت" که مرداد ماه سال جاری برگزار شد، گفت: هم اکنون ۸۸ سازمان در جهان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که از مهمترین آنها می‌توان به سازمان جهانی بهداشت، مجمع‌ سازمان ملل برای ریشه‌کنی ایدز و ابولا و اجلاس‌های "G۷ و G۲۰" اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بین‌المللی‌سازی اظهار کرد: ما نیز باید از نمایندگان خود در سازمان‌های بین‌المللی حوزه سلامت به بهترین نحو استفاده کنیم، بر این اساس جذب دانشجوی خارجی و ارتباط با افراد این نهادها از جمله اقدامات دانشگاه است، یکی از اقدامات دانشگاه برای بین‌المللی‌سازی، بحث ایجاد شعب بین‌المللی است که براین اساس راه‌اندازی شعبه دانشگاه در کشور غنا کلید خورده است و در شهریور ماه ۱۴۰۲ فعالیت نخستین شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب آفریقا با محوریت آموزش رشته پرستاری و مامایی شروع می‌شود، همچنین در این زمینه مجوز راه‌اندازی رشته دیپلماسی سلامت در مقطع Ph.D با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت امور خارجه گرفته شده است.

مقتدایی به اقدامات بین‌المللی‌سازی مراقبت اولیه سلامت با همکاری معاونت بهداشت و بین‌المللی‌سازی آموزش، تحقیقات و توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای بین‌الملی‌سازی دانشگاه کسب رتبه نخست در رتبه‌بندی تایمز در زمینه شاخص ارائه خدمات بهداشتی بود که در این زمینه برای کسب رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دیگر دنیا نیز تلاش‌های دانشگاه ادامه دارد.

خلیل قاسمی فلاورجانی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار کرد: یکی از جنبه‌های بین‌المللی‌سازی در راستای منافع دانشگاه، بازتاب عملکرد گروه‌های علمی، اساتید و اعضای هیئت علمی است.

وی با ارائه پیشنهادی به معاونت بین‌الملل این دانشگاه در زمینه ارتقای بین‌المللی‌سازی افزود: در این زمینه برای گروه‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران یک مشاور بین‌المللی‌سازی تعیین شود تا راهنمایی‌های لازم به این گروه‌ها صورت پذیرد.

افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی

بسیاری بر این باور هستند که افزایش ظرفیت رشته‌های علوم‌پزشکی با توجه به نیاز کشور در عرصه تخصصی لازم است چرا که می‌تواند موجب رفع نیاز کشور به پزشک متخصص به ویژه در مناطق محروم شود. موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی به لحاظ اهمیت این رشته و سروکار داشتن آن با سلامت جامعه همواره مورد توجه و حساسیت بوده، لذا وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی اقداماتی را انجام داده است.

براساس آمار و ارقام منتشر شده ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از ۳۴۷۹ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۵۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. آمار و ارقام بیانگر این است ظرفیت رشته‌های تخصصی حدود ۶۵ درصد افزایش یافته است.

آمار و ارقام منتشر شده درخصوص چهل‌و نهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی بدون تفکیک سهمیه‌ها بیانگر این است که ظرفیت کلی پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دوره چهل و نهم میزان ۴ هزار نفر بود که بیشترین ظرفیت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴۸۰ ظرفیت و کمترین ظرفیت مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی دزفول و بجنورد هر کدام با ۳ نفر ظرفیت بود. همچنین مرحله تکمیل ظرفیت چهل و نهمین آزمون دستیاری رشته‌های تخصصی در آذر ماه سال گذشته با ظرفیت یک هزار و ۳۲۳ نفر برگزار شد 

ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش ظرفیت آزمون دستیاری ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۲، علاوه بر ۲۵ درصد افزایش ظرفیت در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ نفر افزایش پذیرش داریم و بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرفته می‌شوند، هیچ رشته تخصصی کاهش ظرفیت نداریم بلکه در تمامی رشته‌ها  به ویژه در رشته‌های مورد نیاز در مناطق محروم مثل طب اورژانس، بیهوشی، کودکان و  داخلی، افزایش پذیرش داریم. در سال جاری، دو رشته جراحی قلب و جراحی قفسه صدری جزو رشته‌های تخصصی قرار گرفته‌اند که این اقدام می تواند کمبود پزشک در رشته‌های ذکر شده را برطرف کند. 

افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی در سال ۱۴۰۲

 ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری تخصصی در دوره چهل و نهم، معادل ۴ هزار و ۳۱۳ نفر بود که با افزایش ۲۹۲ نفری به مرز ۴ هزار و ۶۰۵ نفر در آزمون پنجاهم رسیده است.

بررسی ها نشان داده که بیشترین ظرفیت پذیرش متعلق به رشته «داخلی» است که ۵۹۸ نفر در این رشته تخصصی پذیرفته می‌شوند و همچنین رشته "جراحی قفسه صدری" با ظرفیت پذیرش ۵ نفر، کمترین میزان ظرفیت را از آن خود کرده است.

رشته‌ جراحی توراکس "قفسه صدری" در دوره گذشته، پذیرش نداشت و در آزمون سال جاری، یک دوره تخصصی ۵ ساله برای این رشته لحاظ شده است. برمبنای موضوع موضوع ۱۶ مصوب در نود و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تصویب برنامه آموزشی رشته تخصصی جراحی قفسه صدری با طول دوره ۵ ساله، متشکل از ۲ سال براساس برنامه آموزشی جراحی عمومی و ۳ سال باقیمانده بر اساس برنامه آموزشی جراحی قفسه است.

همچنین پذیرش ظرفیت رشته "جراحی قبلی و عروق" ۶ نفر اعلام شده است و این در حالی است که این رشته تخصصی در سال گذشته پذیرشی در این رشته وجود نداشت. طول برنامه آموزشی رشته تخصصی جراحی قلب و عروق ۵ ساله شد. این دوره آموزشی متشکل از ۲ سال براساس برنامه آموزشی جراحی عمومی و ۳ سال باقیمانده نیز براساس برنامه آموزشی جراحی قلب است. این تصمیم نیز در در نود و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی معین شورای آموزش پزشکی و تخصصی گرفته شده است. 

در واقع برای رشته‌های جراحی قلب و جراحی توراکس "قفسه صدری" در مقطع تخصصی یک دوره ۵ ساله طراحی شده است که افراد متقاضی می‌توانند آن را انتخاب کنند.

ظرفیت پذیرش رشته "پزشکی اجتماعی" در آزمون دوره پنجاهم نسبت به آزمون چهلو  نهم با کاهش ظرفیت ۳ نفری، معادل ۳۳ نفر شده است. ظرفیت رشته‌های "ارولوژی" "طب‌کار" "پزشکی ورزشی" "پاتولوژی" و "پزشکی قانونی" در آزمون دوره پنجاهم به ترتیب ۸۲، ۲۹، ۱۹، ۱۳۱ و ۳۰ نفر اعلام شده است که سهم افزایش رشته ارولوژی، یک نفر و مابقی این رشته‌ها ۲ نفر است.

جدول ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی بیانگر این است، ظرفیت رشته "پزشکی هسته‌ای" در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳ نفر افزایش یافته و معادل ۲۰ نفر است. ظرفیت رشته‌های "چشم" "رادیوانکولوژی" "پزشکی فیزیکی و توانبخشی" "جراحی قفسه صدری" "گوش و حلق و بینی" به ترتیب ۹۷، ۳۸، ۵۶، ۵، ۸۶ نفر لحاظ شده است که افزایش ظرفیت رشته گوش و حلق و بینی ۶ نفر و مابقی این رشته‌ها ۵ نفر است.

ظرفیت رشته‌های "جراحی قلب و عروق" «نورولوژی" "پوست" "بی‌هوشی" "جراحی مغز و اعصاب" "ارتوپدی" و "طب اورژانس" به ترتیب ۶، ۱۳۰، ۷۰، ۳۹۸، ۹۴، ۱۷۰ و ۳۹۸ نفر لحاظ شده است. دو رشته طب اورژانس و بی‌هوشی دارای شرایط خاص هستند، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و طرح خود را به پایان نرسانده‌اند، می‌توانند نسبت به انتخاب این ۲ رشته تخصصی اقدام کنند. 

ظرفیت رشته‌های "عفونی" "زنان" "داخلی" به ترتیب ۱۶۸، ۳۴۴ و ۵۹۸ نفر است که این رشته‌های در دوره پنجاهم نسبت به دوره گذشته به ترتیب ۱۷، ۱۸ و ۱۹ نفر افزایش ظرفیت دارند. 

همچنین ظرفیت رشته‌های "جراحی عمومی" "رادیولوژی" "راون‌پزشکی" "قلب" و "اطفال" نیز به ترتیب ۲۹۸، ۲۶۱، ۲۲۱، ۲۷۸ و ۵۴۸ نفر است.

نگاهی به موضوع افزایش ظرفیت

اگرچه هیچ الزام قانونی مبینی بر افزایش ظرفیت دستیاری وجود ندارد اما پذیرش در رشته های دستیاری بر اساس نیاز مناطق مختلف مطابق برنامه و تمهیدات وزارت بهداشت برای جبران کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم و کم برخوردار انجام می‌شود. سیاست وزارت بهداشت این است که در کنار افزایش ظرفیت پزشکی عمومی، ظرفیت پذیرش در رشته های دستیاری را هم افزایش دهد تا صندلی خالی نماند؛ البته باید توجه داشت که کیفیت آموزش پزشکی، جزو خط قرمزهای وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. موضوعی که وزارت معاون آموزشی وزارت بهداشت همواره بر آن تاکید دارد.

افزایش ظرفیت رشته‌های فوق‌تخصصی

افزایش ظرفیت پذیرش فوق‌تخصصی پزشکی در جهت تربیت و تامین کادر متخصص پزشکی جهت ارایه خدمات سلامت به تمام اقشار جامعه نیز در دستور کار قرار گرفته است. آمار و ازقام منتشر شده از سوی دولت سیزدهم بیانگر این است که ظرفیت پذیرش فوق تخصصی پزشکی از ۲۷۳ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۴۰۷ نفر در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است. این موضوع از افزایش ۵۰ درصدی رشته‌های فوق‌تخصصی حکایت می‌کند.

تاسیس دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند در راستای ارتقاء آموزش پزشکی و هوشمندسازی نظام آموزش پزشکی

با توجه به ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه آموزش، این موضوع در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و دست به احداث دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند زد. این دانشگاه توانست در دوران پاندمی کرونا نقش موثری در ترویج آموزش مجازی ایجاد کند.

آرش خجسته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند در نشست خبری "اولین کنگره هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی" که صبح روز،  ۲۵ اردیبهشت در دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند برگزار شد، درباره اقدمات این دانشگاه گفت: به کارگیری عرصه‌های دیجیتال در آموزش سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.  ما در زمینه آموزش مجازی به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ترویج عرصه‌های دیجیتال در آموزش تاکید دارد. همچنین وزارت بهداشت بر بکارگرفتن عرصه دیجیتال در سلامت تاکید می‌کند، نام این مرکز آموزشی از دانشگاه علوم‌پزشکی مجازی به دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند تغییر کرده است، تغییرات محدود به تغییر نام این مرکز آموزشی نمی‌شود علاوه بر تغییر نام، ماموریت‌های محوله به دانشگاه نیز تغییر کرده است. دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند می‌بایست با همکاری سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در جهت جاری شدن فناوری‌های دیجیتال در تمام حوزه‌های سلامت گام بردارد.  در واقع، دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند می‌تواند نقش یک چهارراه را داشته باشد که فناوری‌های دیجیتال از این مرکز به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی دیگر منتقل  شود. 

اجرای برنامه‌های ترویجی برای هوشمندسازی آموزش پزشکی

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تاثیر شگرفی در حوزه کاربردی‌سازی و علمی‌سازی درمان و روش‌های بهداشتی داشته است. اهمیت هوش مصنوعی به حدی است که کاربرد آن در حوزه‌های مختلف پزشکی به عنوان یکی از معیارهای اصلی توسعه‌یافتگی قلمداد می‌شود و کاربرد هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی از معیارهای اصلی آن به حساب می‌آید، دانشگاه‌ علوم‌پزشکی هوشمند با هدف کاربرد هوش مصنوعی در حوزه علوم‌پزشکی راه‌اندازی شد، ما در راستای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه علوم‌پزشکی اقدامات متعددی انجام داده‌ایم. در سال نخست افتتاح دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند، برنامه‌های ترویجی را در دستور کار خود قرار دادیم تا با بهره‌گیری از این برنامه‌ها بتوانیم فرهنگ استفاده از امکانات و فناوری‌های دیجیتال را در میان پزشکان، اساتید و دانشجویان جاری کنیم. 

خجسته ادامه داد: در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از امکانات و فناوری‌های دیجیتال در میان جامعه هدف، "مدرسه تابستانی هوش مصنوعی" را در سال گذشته راه‌اندازی کردیم. برگزاری "سمپوزیوم تخصصی هوش مصنوعی" برای نخبگان هوش مصنوعی در دی ماه سال گذشته از دیگر اقدمات دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند به حساب می‌آید. برگزاری کنگره بین‌المللی هوش‌مصنوعی در اردیبهشت ماه سال جاری از دیگر اقدمات ما به حساب می‌آید، اندیشمندان به‌نام حوزه هوش مصنوعی در این کنگره شرکت خواهند کرد، کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در جزیره کیش برگزار می‌شود. مسائل مختلف حوزه علوم‌پزشکی مانند "پزشکی دقیق و شخصی‌محور" و "پردازش تصویر" در این رویداد علمی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. امیدوارم که برگزاری کنگره هوش‌مصنوعی در علوم‌پزشکی منجز به دستاوردهای مهمی در حوزه بهداشت درمان و آموزش کشور شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیشگامان کشور در عرصه استفاده از هوش مصنوعی به حساب می‌آید. امیدوار هستیم که این هوش مصنوعی در زمینه سلامت مردم کاربردی شود. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند گفت: گنجانده‌شدن هوش مصنوعی در برنامه‌های درسی گفت: سیستم آموزشی ایران از ظرفیت کافی برای گنجاندن هوش‌مصنوعی در برنامه‌درسی برخوردار است. گروه هوش مصنوعی در دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند وجود دارد و فارغ‌التحصیلان این گروه مدرک دکتری Ph.D دریافت می‌کنند. همچنین واحد درسی "هوش مصنوعی" به صورت انتخابی برای دانشجویان وجود دارد، پودمان‌های تخصصی در حوزه هوش مصنوعی را در دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند برگزار کرده‌ایم. به طور حتم، هوش مصنوعی باید در برنمه‌های درسی لحاظ شود. اگر آموزش هوش مصنوعی در کنار دو مؤلفه دیگر یعنی بهداشت و درمان قرار بگیرد بر سلامت مردم اثر می‌گذارد. اگرچه سه‌گانه آموزش، بهداشت و سلامت در حوزه سلامت مردم اثرگذار است اما آموزش، مهم‌ترین مؤلفه از سه‌گانه آموزش، سلامت و بهداشت به‌حساب می‌آید. 

واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی علوم پزشکی به کشورمان ایران 

بابک ثابت دیوشلی دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی و معاون امور دانشگاهی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند در نشستی با اعلام اینکه اعتباربخشی آموزش پزشکی مجازی به ایران واگذار شده است گفت: طی سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به ایران،این موضوع اعلام شد و دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند این مسئولیت را برعهده دارد. ما با  همکاری کشورهای منطقه می‌توانیم این آموزش پزشکی هوشمند را پایش کنیم.

وی در خصوص مدت زمان اعتبار اعتباربخشی آموزش مجازی به ایران افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند به عنوان یک دانشگاه جوان در زمینه آموزش الکترونیکی فعالیت می‌کند. ما فعالیت‌ها و ظرفیت آموزش مجازی خود را برای اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی بازگو کردیم که ظرفیت ما مورد رضایت قرار گرفت. آنها از عملکرد آموزشی ما در دوران کرونا رضایت داشتند.  استانداردهای تدوین شده در زمینه آموزش مجازی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی و می‌تواند در سایر نقاط جهان نیز کاربرد داشته باشد، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به اعتباربخشی آموزش مجازی ورود نکرده است اما شروع آن را به ایران سپرده‌اند. اعتباربخشی در این زمینه، ۱۰ ساله است.

آغاز مکاتبات با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در خصوص اعتباربخشی آموزش مجازی علوم‌پزشکی

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی و معاون امور دانشگاهی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند در خصوص مکاتبه با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درخصوص واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی علوم‌پزشکی به این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند، مکاتبات در ارتباط با این موضوع را آغاز کرده است. پس از انجام مکاتبات، فرایند اعتباربخشی را با تدوین استانداردهای آموزشی در کشورهای منطقه آغاز خواهیم کرد تا مشارکت لازم در ارتباط با واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی شکل بگیرد.

سخن پایانی

آمار و ارقام منتشر شده بیانگر این است که اقدامات دولت برای موضوع ارتقاء سلامت جامعه در افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی تجلی یافته است. اگرچه هیچ الزامی همچون افزایش ظرفیت دوره دکتری پزشکی عمومی برای وزارت بهداشت لحاظ نشده است اما این وزارتخانه در جهت افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی گام برداشته است. همچنین توجه به لزوم به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه آموزش مورد عنایت دولت قرار گرفته است و با تاسیس دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند تلاش کرده است در جهت ترویج فناوری‌های نوین در عرصه آموزش پزشکی گام بردارد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.