تجهیزات پزشکی، واردات یا تولید داخل؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بسیاری از تجهیزات پزشکی مانند دستگاه تصویربرداری، دستگاه کمک تنفسی، دستگاه دیالیز، دستگاه بیهوشی و سایر کالا‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند، نه تنها در بحث مواد اولیه بلکه در بسیاری از تجهیزات پزشکی با توجه به تولید کالای داخلی به میزان کافی، شاهدیم که این ارز‌ها به کالا‌های ساخته شده هم ارز حمایتی تخصیص داده می‌شود و در عمل رقابت را برای تولید کننده داخلی سخت می‌کند.
 
تولیدکننده داخلی باید مواد اولیه را با نرخ ارز آزاد تهیه کند، در حالی که کالای ساخته شده وارداتی در این حوزه ارز ترجیحی دریافت می‌کند، اگر قرار باشد به مواد اولیه هم ارز ترجیحی اختصاص یابد، شرکتی منتفع خواهد شد که عمق ساخت داخل کمی دارد و بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کند در این صورت، افزایش عمق ساخت داخل و افزایش تولید اتفاق نمی‌افتد، یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات پزشکی اختصاص ارز حمایتی ۴۲۰۰ تومان و ۲۸۵۰۰ تومان به واردات تجهیزات پزشکی است، تولیدکنندگان می‌گویند بسیاری از تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شوند، اما متولیان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت به واردکنندگان مجوز واردات صادر میکنند و ارز حمایتی تخصیص می‌دهند.
 
عبدالرضا یعقوب زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در این خصوص گفت: متاسفانه هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی محصولات اختصاص پیدا می‌کند و مسلما وقتی محصولی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شود، دیگر امکان ندارد در ایران آن را تولید و رقابت کرد؛ بیش از نیمی از محصولاتی که چند سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است اگر به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی داده نمی‌شد، حتما تولید می‌شد.
 
یک تولیدکننده تجهیزات پزشکی نیز با گلایه از اختصاص ارز حمایتی به واردکنندگان گفت: ارز‌هایی با نرخ نیمایی یا ترجیحی به یکسری کالا‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی داده می‌شود و طبیعتا با این اقدام توان رقابت در بازار از تولیدکننده گرفته می‌شود، زیرا تولیدکننده، مواد اولیه را با ارز آزاد خریداری می‌کند.
 
تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات پزشکی در داخل کشور کم نیستند که توان تولید داخل بسیاری از کالا‌هایی که وارد کشور می‌شود را دارا هستند.
 
عبدالناصر آزاد بخت مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت در این خصوص گفت: تعداد شرکت‌های تولیدی دارای مجوز در حوزه تجهیزات پزشکی سال گذشته ۱۲۰۰ واحد بوده که امسال به ۱۵۰۰ واحد تولیدی افزایش یافته است و از این تعداد، ۳۱۵ واحد تولیدی نیز موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند، در تولید دستگاه کمک تنفسی، مانیتور‌های علائم حیاتی و سایر اقلامی که در حوزه اتاق عمل وجود دارد تقریبا خودکفا هستیم، اما سالانه حدود ۲ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی با وجود توان تولید داخل وارد کشور می‌شود.

امیر عسکری راد هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه بازار تجهیزات پزشکی دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است و سالانه ۸ تا ۱۰ درصد رشد می‌کند گفت: سهم تولید داخلی از بازار ۳ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور، یک میلیارد دلار است.

این موضوع بدان معناست که سالانه ۲ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور می‌شود.

متولی ثبت سفارش واردات و تخصیص ارز، اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است.

جلال غفارزاده سرپرست اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: به برخی اقلام برای تنظیم بازار، ارز حمایتی تخصیص داده می‌شود.

اما تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی خواسته دیگری دارند و می‌گویند: توصیه ما به دولت و وزارت بهداشت این است که ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی حذف شود و حمایت مستقیم از بیمار توسط بیمه‌های درمانی صورت گیرد، ارز حمایتی به واردات کالا‌هایی باید اختصاص یابد که در داخل کشور توان تولید آن‌ها وجود ندارد.

سید محمود مفیدی رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در این خصوص گفت: عمده‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در بخش تجهیزات پزشکی پی وی سی "PVC" مدیکال گرید "نوع زیستی" پلی پروپیلن مدیکال گرید، اِی بی اِس "ABS" و پلی اتیلن هاست که خوشبختانه هم اکنون در تامین این مواد مشکلی نداریم و بخشی از مواد اولیه از خارج کشور با اختصاص ارز ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود و تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد کند که گاهی به ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان هم می‌رسد، ارز حمایتی باید به کالا‌هایی که توان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد اختصاص پیدا کند، اقلامی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند باید با اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ و یا ۴۲۰۰ تومانی وارد شوند، اما با اختصاص هر گونه ارز یارانه‌ای به کالا‌هایی که تولید مشابه داخلی دارد، کاملا مخالفیم.

عبدالناصر آزاد بخت مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: نیاز کشور را بر اساس میزان توان تولیدی و همچنین ارزبری محصول بررسی و اولویت بندی کرده ایم، هدف ابتدایی اولویت بندی ۳۰ محصول در حوزه تجهیزات پزشکی بود که اگر این کالا‌ها در کشور بومی سازی شود ۳۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد.
 
حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو هم گفت: یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی به شیرخشک و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرده، اما برنامه این است بر اساس تکالیفی که بر عهده ما گذاشته اند به تدریج به سمت آزادسازی ارز برویم، همان اقدامی که برای دارو اجرا شد را بتوانیم در شیر خشک و تجهیزات پزشکی اعمال کنیم.
 
تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی معتقدند: حذف ارز حمایتی در بخش تجهیزات پزشکی و اجرای قانون ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل، رشد تولید را در پی دارد. خبرگزاری صدا و سیما

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.