کدهای بیماریهای طب ایرانی وارد فهرست طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نفیسه حسینی یکتا گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در این پروژه، نقش فعالی در نگارش پودمان "ماژولِ" ۲ طب سنتی ایفا و در طول این مدت، جلسات متعددی با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و سایر کشورهای مشارکت کننده برگزار کرده است.

وی افزود: این پروژه از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است، علیرغم همه مخالفت ها و مشکلات، نزدیک به ۴ سال مذاکرات دو و چند جانبه و همچنین دیپلماسی علمی موثر در نشست های تصمیم گیری و کارشناسی، کدهای طب ایرانی در ماژول ۲ طب سنتی ICD۱۱ وارد شد که این امر موفقیتی بزرگ در راستای توسعه جهانی طب ایرانی است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تحقق این برنامه را حاصل تلاش جمع کثیری از متخصصین این حوزه برشمرد و ادامه داد: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تدوین راهبردی جامع برنامه ‌های مهمی جهت بهره برداری از این فرصت و توسعه و گسترش طب ایرانی در سطح بین الملل را دارد.

آرمان زرگران مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و مدیر کمیته تدوین کدهای طب ایرانی نیز درخصوص رونمایی و راه اندازی ماژولِ ۲ طب سنتی ICD۱۱ گفت: با بهره برداری از ICD۱۱ تمامی کدهای بیماری های طب ایرانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی قابل بهره برداری خواهد بود.

بر اساس این گزارش ماژول ۲ طب سنتی ICD ۱۱ برای استفاده کشورها به میزبانی وزارت طب سنتی هند در دهلی نو، مورخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ با حضور مدیران بلندپایه سازمان جهانی بهداشت و نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در پروژه از جمله ایران، سریلانکا، نپال، بنگلادش، پاکستان، آمریکا، آرژانتین، برزیل، مالزی، موریس، اندونزی، انگلیس، فیلیپین و آفریقای جنوبی راه اندازی و رونمایی شد. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.