تحول آموزش علوم پایه پزشکی نیازمند برنامههای واقعبینانه و اولویتمحور است
مشاور عالی وزیر بهداشت و سرپرست معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار آموزش عالی پزشکی گفت: در شرایط فعلی کشور تحول آموزشی تنها با برنامههای عملیاتی، زمانبندیشده و مبتنی بر واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی امکانپذیر است و باید از طراحی برنامههای غیرقابل اجرا پرهیز کرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی جعفریان در نخستین نشست مشترک شورای علوم پایه پزشکی، دبیران هیئتهای ممتحنه و کارگروه ستادی تحول با اشاره به موضوعات مطرحشده از سوی حاضران انگیزه اعضای هیئت علمی، مشکلات معیشتی اعضای هیأت علمی و اصلاح ساختار دانشگاهها را از محورهای مهم و درست این نشست عنوان کرد، بسیاری از مصوبات حوزه آموزش وجود دارد که هنوز به مرحله اجرا نرسیدهاند، پیش از طراحی ساختارهای جدید باید اجرای دقیق مصوبات موجود در اولویت قرار گیرد و در صورت نیاز به اصلاح ساختار پیشنهادات مشخص و قابل بررسی ارائه شود.
وی با اشاره به کاهش تقاضا در برخی رشتهها افزود: وجود حدود ۱۹۰۰ ظرفیت خالی در دستیاری، خالی ماندن ۴۵ درصد ظرفیت داروسازی و حدود ۱۰ درصد ظرفیت دکتری تخصصی نشاندهنده تغییر جدی در تقاضای آموزش عالی است. اگر به علل این مسئله توجه نکنیم در آینده مدرک دانشگاهی بهتنهایی ارزش خود را از دست خواهد داد، آموزش باید مبتنی بر نیازهای واقعی کشور طراحی شود و توجه به آینده بازار کار، سهم بخش دولتی و خصوصی و منابع مالی مورد نیاز آن، ضرورتی انکارناپذیر است.
مشاور عالی وزیر بهداشت و سرپرست معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: صنعت بهدنبال استفاده از ظرفیت دانشگاه است و در بسیاری از موارد، شرکتها با استقرار در دانشگاهها، فعالیتهای تحقیق و توسعه خود را بهصورت مشترک دنبال میکنند. توسعه شرکتهای دانشگاهی اهمیت بالایی دارد، هرچند محدودیتهای قانونی برای گسترش ساختارهای دولتی وجود دارد.
جعفریان همگرایی میان رشتهای را یک ضرورت عملی دانست و تصریح کرد: همگرایی به معنای دخالت تخصصها در یکدیگر نیست بلکه همکاری ساختارمند تیمهای مختلف در یک چارچوب مشترک است، الگویی که در نظامهای پیشرفته درمانی و آموزشی دنیا تجربه شده است، ایجاد کمیتههای مشترک میان رشتهای راهکاری سریع و کمهزینه برای حل بخشی از مشکلات ساختاری است، این کمیتهها میتوانند بدون تغییرات گسترده ساختاری و در چارچوب وزارت بهداشت شکل بگیرند و مسائل آموزشی را بهصورت هدفمند پیگیری کنند.
وی با اشاره به بحث ایجاد مؤسسات جدید آموزشی افزود: اگرچه توسعه دانشگاهها در مناطق مختلف باعث رشد و توسعه محلی شده است اما از منظر کلان تعدد دانشگاهها ساختار بهینهای نیست. با این حال تعطیلی یا ادغام آنها چالشهای اجتماعی جدی ایجاد میکند و باید بهدنبال اصلاح مدیریت و ساختار آنها بود.
مشاور عالی وزیر بهداشت و سرپرست معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر محدودیت منابع مالی دولت تصریح کرد: برنامههای تحول آموزشی باید واقعبینانه، اولویتبندیشده و حداکثر در بازه زمانی دو ساله قابل اجرا باشند. طراحی برنامههای بزرگ و پرهزینه بدون پشتوانه مالی منجر به نتیجه نخواهد شد.
جعفریان در پایان با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاهها در نظامهای آموزش عالی پیشرفته گفت: هرچند استقلال دانشگاهها یکی از ارکان توسعه علمی در دنیا است اما تحقق کامل آن در کشور با محدودیتهایی مواجه است. با این وجود دانشگاههای کشور همچنان نسبت به بسیاری از نهادهای دولتی از اختیارات بیشتری برخوردارند و میتوان با مدیریت هوشمندانه حتی در شرایط موجود نیز گامهای مؤثری در مسیر پیشرفت برداشت. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید