بدهی بیش از ۴ هزار میلیاردی بخش دولتی به شرکت‌های پخش دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشان و قانون (پالنا)، سید ابراهیم هاشمی درباره بودجه اختصاص یافته برای پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارویی اظهار کرد: مدت زیادی از اختصاص بودجه ۵۰۰ هزار یورویی برای تامین بدهی‌های بخش دارو می‌گذرد، ولی کماکان تفاوت خاصی در پرداخت بدهی‌ها ایجاد نشده است و از پرداختی‌ خبری نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن پخش دارو و مکمل‌های انسانی با تاکید به توجه وزارت بهداشت بر پیگیری این ماجرا ادامه داد: اگر وضعیت پرداختی دانشگاه‌ها به همین روال پیش برود سال آینده با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد چرا که از طرفی تأخیر پرداختی بیمه‌ها هم افزایش پیدا کرده و شرایط بسیار نامناسبی ایجاد  می کند.

هاشمی ادامه داد: دارو‌های تولید داخل به شدت بر جبران کمبود‌های ناشی از تحریم‌ها اثرگذار است؛ در حال حاضر حدود ۲۶ هزار میلیارد بودجه به بخش دارو اختصاص یافته است که نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند و این در حالی است که اگر تولیدات داخلی نبود با ۱۰ برابر این بودجه هم نمی‌توانستیم پوشش مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: در شرایط فعلی  برخی شرکت‌ها به دنبال صادرات دارو‌ها هستند که متأسفانه با توجه به اختصاص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شده است و دولت باید به فکر ایجاد راهکار‌های مناسبی برای حل این معضلات باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پخش دارو گفت: قیمت‌های دارو‌های وارداتی و صادراتی را وزارت بهداشت تعیین می‌کند، باتوجه به واردات مواد اولیه با ارز دولتی برای صادرات دارو‌های تولید داخل دچار مشکل می‌شویم و تنها راهکار حل این معضل ایجاد خطوط تولید مجزا برای تأمین نیاز‌های داخل و برای صادرات به خارج از کشور است.

هاشمی درباره مجموع بدهی‌های بخش‌های دولتی به شرکت‌های تأمین دارو گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طرف دانشگاه‌ها و مجموعاً حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از تمامی بخش‌های دولتی طلبکار هستیم که در صورت دریافت آن‌ها تأثیر زیادی بر بهبود تأمین دارو ایجاد می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان درباره وضعیت بیمه‌ها یادآوری کرد: متأسفانه بیمه سلامت برای تسویه بدهی‌ها اقدام به تحویل اوراق کرده‌ است که ما و دانشگاه‌ها را به دردسر انداخته است؛ دولت تاکید زیادی بر در دسترس و ارزان بودن دارو‌ها دارد و تا به امروز در آن موفق عمل کرده است؛ قیمت دارو‌ها در کشور ما نسبت به تمام کشور‌های همسایه بسیار پایین‌تر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.