هزینه‌های جانبی دارو، علت دوگانگی قیمت آن است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا دری افزود: دارو نیز مانند تمام کالاها و اجناسی که سوبسید می گیرد، مواد اولیه آن نیز متاثر از سوبسید است اما نکته ای که مصرف کنندگان باید بدانند این است که بسیاری از داروها دارای هزینه های دیگری هستند که به آنها سوبسیدی تعلق نمی گیرد.

رئیس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: یکی از این هزینه های جانبی بسته بندی است، مواد اولیه که در بسته بندی دارو به کار می رود متاثر از قیمت بازار است؛ به طورمثال اگر نیاز به کاغذ است باید توسط شرکت از بازار تهیه شود، بنابراین به این کاغذها و موادی برای ساخت در شیشه شربت سوبسید تعلق نمی گیرد و علت افزایش فعلی قیمت داروها نیز همین است.

دری گفت: علت افزایش قیمت داروها، بالا رفتن قیمت مواد مصرفی است، در عین حال در بحث هزینه و دستمزد نیز افزایش داشتیم و عدد تورمی که وجود داشته است متاثر از شرایط است، قیمت دارو مانند کالاهای دیگر البته با عدد و رقم بسیار کمتر متاثر از تورم قیمتی شده است.

وی افزود: روی برخی داروها قیمت وجود دارد اما هنگامیکه به دست مصرف کننده می رسد قیمت دیگری است، بارها اعلام کردیم قیمت زدن دارو یا نباید انجام گیرد یا اگر انجام می گیرد باید به روزرسانی شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: دارو تاریخ ساخت و انقضا دارد، از زمان تولید تا زمان انقضایش چند سال طول می کشد و چه بسا تولیدکننده ای دارو را قیمت تولیدی می زند اما تا زمان عرضه مدتی از آن می گذرد و متاسفانه چون هر سال کالا ثبات قیمت ندارد منجر به این می شود که مصرف کننده قیمتی دیگر پرداخت می کند.

دری خاطرنشان کرد: از سوی انجمن داروسازان و انجمن داروخانه داران از سازمان غذا و دارو تقاضا شده که به تولیدکنندگان اعلام کند که قیمت مصرف را درج کند و تا زمانی که آن دارو تمام نشده، قیمت دیگری اضافه نشود، به طورمثال اگر یک میلیون واحد از قرصی مصرف و فروخته شود آنگاه تولید جدید براساس قیمت جدید و با قیمت جدید در سطح عرضه باشد.

وی اضافه کرد: دو گانگی در قیمت دارو موجب می شود که مصرف کننده احساس خوبی نداشته باشد. به طورمثال روی بسته بندی یک قطره، قیمت دوهزار تومان درج شده و کارخانه ها میلیون ها عدد از این قطره را تولید کرده و با همان بسته بندی به بازار عرضه می شود اما هیچکس قیمت روی آن را اصلاح نمی کند. اینگونه مسائل موجب دردسر به ویژه برای داروخانه داران می شود و مردم نسبت به داروخانه داران دچار سوء ظن می شوند.

رئیس انجمن داروسازان تهران در خصوص اینکه کارخانه دارو را قبلا با قیمت ارزان تر تولید کرده پس چرا می خواهد آن را در شرایط فعلی گران تر عرضه کند، گفت: واقعیت این است که تولید دارو برای کارخانه، هزینه دارد. به طورمثال سکه طلایی قبلا یک میلیون تومان خریداری شده اما اکنون این سکه در بازار پنج میلیون تومان است، درباره دارو هم به همین شکل است و کارخانه داروسازی نیز نمی تواند داروهایش را به قیمت قبل عرضه کنند چون سرمایه اش در تورم های فعلی نابود می شود و نقدینگی برایش باقی نمی ماند و ورشکسته می شود.

دری ادامه داد: بنابراین کارخانه ها، آنچه را که دارند باید به قیمت روز عرضه کند، اگر این کار را نکند دچار کسری بودجه می شود و اگر بخواهید همان کارخانه را نجات دهید با این شرایط به طورمثال باید 300 میلیون تومان دیگر برای تهیه مواد اولیه تزریق شود تا آن کارخانه را سرپا نگاه دارید، در سیستم اقتصادی تمام کارخانه ها به این شکل هستند.کنترل قیمت ها، سیستم های نظارتی و کارشناسی می طلبد تا ضمن آنکه منجر به سوء استفاده تولیدکننده نشود، بقای کارخانه را نیز تضمین کند.

وی اظهار کرد: مقاومت کردن وزارت بهداشت در برابر افزایش قیمت دارو و قیمت تمام شده دارو منجر به این می شود که چون قیمت دارو واقعی نیست بنابراین باید در شرایط فعلی، کارخانه ها از هزینه های جانبی دیگر بکاهند.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: در شرایط فعلی اقتصادی، کارخانه می خواهد سرپا بماند بنابراین مجبور است از هزینه ها کم کند اما از سویی دارو، بازی نیست که از کیفیت آن کم شود، کنترل های کیفی بر داروها به شدت اعمال می شود. اما کارخانه می تواند هزینه های بسته بندی را کاهش دهد به طورمثال مقوا امروز با ارزنیمایی به دستش می رسد اما دیگر از این مقوا استفاده نمی کند.

به گزارش ایرنا دری در پایان تصریح کرد: به طورمثال کارخانه ها قبلا 10 عدد قرص را برای طول عمر بیشتر در یک قوطی می ریخت اما حالا 100 عدد قرص را در یک قوطی می ریزد و خود داروخانه در یک پاکت تقسیم بندی می کند سلامت جامعه در این شرایط مدیریت شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.