با دستور وزیر بهداشت داروی برند خارجی برای شماری از بیماران تالاسمی وارد می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، يونس عرب در این باره گفت: داروي خوراكي به نام "اكس جيد" كه قبلا نوع خارجي آن در كشور وجود داشت، بعدا به شکل قرص روکش دار وارد ایران شد و شرکت تولیدکننده خارجی آن به وزارت بهداشت متعهد شد تا این دارو تا پایان سال وارد ایران شود و در مقابل، تکنولوژی ساخت آن را نیز وارد کنند و بعداز آن، تجهیزات و دستگاه های آن وارد کشور شد و این داروها در ایران ساخته و به دست بیماران رسید. اما، اين موضوع حائز اهميت است كه عليرغم ساخت اين دارو در داخل كشور و در دسترس بودن آن، برخي بيماران کماکان دچار مشكل شده اند، چراكه به نظر می رسد برخي بيماران فقط به يك نوع برند سازگار هستند.
 
مديرعامل انجمن بیماران تالاسمی ايران ادامه داد : موافقت وزیر بهداشت با درخواست 23 هزار بیمار تالاسمی، پزشکان و صاحبنظران در حوزه تالاسمی، مبنی براینکه 10 درصد از بیماران به برخی از برندهای دارویی اعم از خوراکی و تزریقی، واکنش نشان می دهند و ضرورت دارد که داروی برند قبلی را تهیه كنند تا دچار عوارض گوارشی و جسمی نشوند، قابل تقدير است. با دستور وزیر بهداشت داروي برند خارجي براي شماری از بیماران تالاسمی که حدود 1500 نفر در سطح کشور را شامل می شود، وارد مي شود، این اقدام، کاری انسان دوستانه و شجاعانه محسوب می شود و از وزیر بهداشت به دلیل حمایت همزمان از تولید داخل و حقوق بیمار تشکر می کنیم. 
 
وی در پایان اضافه کرد: برخی از شرکت های داخلی نسبت به این موضوع انتقاد کردند مبنی براینکه وزیربهداشت حرف از حمایت از تولید داخل می زند، اما چرا این دارو که تولید داخل دارد، از خارج وارد می کند و تحت پوشش بیمه هم قرار داده است. اما توجهی به عوارض  برخي برندها بر بعضی از بیماران تالاسمی ندارند. به همين دليل، بعداز دستور وزير بهداشت، هجمه اي غیرکارشناسانه راه افتاد و اين اقدام را  خلاف سياست حمايت از توليد داخل تلقي كردند. درحاليكه هميشه بايد منفعت و سلامت بيماران مدنظر قرار گيرد و دغدغه شرایط این بیماران ولو تعدادی اندک از سوی وزیر بهداشت اقدامی قابل تقدیر است

به گزارش وب‌دا هر داروي خارجي كه مشابه داخل داشته و در كشور توليد شود، اجازه واردات نخواهد داشت، مگر در شرايط خاص كه بيماري نسبت به دارویی عوارض و واكنش هاي جسمي نشان دهد، در آن صورت دارو وارد مي شود تا نياز آن دسته از بيماران خاص و مزمن كه دچار عوارض داروها مي شوند، برطرف شود." اين مطلب، بخشي از سخنان وزير بهداشت در توضيح چگونگي حمايت از توليد داخل، مقابله با رانت در حوزه دارو و همچنين حمايت از بيماران خاص و صعب العلاج است. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.