عواقب زیان بار مصرف مواد بر سلامت، گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، تحقیق بیشتر و داده های دقیق تر نشان می دهند عواقب زیان بار مصرف مواد مخدر بر سلامت، شدیدتر و گسترده تر از آن چیزی است که پیشتر گمان می شد. بر اساس آخرین گزارش جهانی مواد مخدر که امروز توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد معرفی شد، حدود 35 میلیون در سرتاسر جهان، بیشتر از 30.5 میلیون نفری که پیشتر تخمین زده شده بود، از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند و نیازمند خدمات درمانی هستند.

این میزان تخمین بالاتر برای سال 2017 که شامل 4.5 میلیون نفر که گمان می شود به درمان نیاز دارند نیز هست، حاصل نتایج پیشرفته‌تری پیرامون مصرف مواد است که به سبب تحقیق های جدید انجام شده در هند و نیجریه به دست آمده است. این دو کشور درمیان 10 کشور پرجمعیت جهان هستند.

بر اساس این گزارش تعداد مصرف کنندگان مواد شبه افیونی 53.4 میلیون نفر، 56 درصد بیشتر از تخمین های قبل است، و این که دو سوم از 585000 کل مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 2017 به دلیل مصرف مواد شبه افیونی بوده است. در جهان 11 میلیون نفر در سال 2017 مواد مخدر تزریق کرده اند، که از این تعداد 1.4 میلیون نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی و 5.6 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند.

یوری فدوتوف، مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: یافته های امسال گزارش جهانی مواد مخدر چالش های جهانی مواد مخدر را تکمیل و پیچیده تر می کند و بر نیاز به همکاری های بین المللی وسیعتر به منظور تسریع در پاسخ های متوازن و یکپارچه به عرضه و تقاضای مواد مخدر تاکید می کند.

در سال 2017، حدود 271 میلیون نفر ، یا 5.5 درصد از جمعیت جهان 64-15 سال، در سال گذشته مواد مخدر مصرف کرده بودند. با این که این میزان مشابه ارزیابی سال 2016 است، یک بررسی طولانی مدت نشان می دهد که تعداد افرادی که مواد مصرف می کنند، هم اکنون 30 درصد بیشتر از سال 2009 است. اگرچه این افزایش تا حدودی به دلیل رشد 10 درصدی جمعیت بین 64-15 سال در جهان است ، داده ها نشان دهنده شیوع بیشتر در مصرف مواد شبه افیونی در آفریقا، آسیا، اروپا و امریکای شمالی و مصرف کانابیس در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیا در مقایسه با سال 2009 است.

برآورد جهانی تولید کوکائین در سال 2017 به بالاترین میزان 1976 تن رسید، افزایشی معادل 25 درصد نسبت به سال قبل. علاوه بر این، مقدار جهانی کوکائین کشف شده در سال 2017 با افزایش 13 درصد به 1275 تن رسید که بیشترین میزان کشفیات گزارش شده بود.

بحران مصرف بیش از حد مواد شبه افیونی در سال 2017 در آمریکای شمالی با بیش از 47000 مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد شبه افیونی در ایالات متحده افزایش داشته است، افزایشی معادل 13 درصد نسبت به سال گذشته ، در کانادا هم این میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد شبه افیونی با 33 درصد افزایش نسبت به سال 2016 ، به 4000 نفر رسید.

فتانیل و داروهای مشابه آن ، همچنان به عنوان مشکل اصلی بحران مواد صنعتی در آمریکای شمالی محسوب می شود، اما کشورهای واقع در آفریقای شمالی و مرکزی و غربی بحران نوعی دیگر از مواد شبه افیونی صنعتی را تجربه می کنند، و آن ترامادول است. کشفیات جهانی ترامادول از کمتر از 10 کیلوگرم در سال 2010 به نزدیک 9 تن در سال 2013 و به بیشترین حد 125 تن در سال 2017 رسید.

بیشترین ماده مصرفی در جهان همچنان کانابیس است. حدود 188 میلیون نفر در سال 2017 این ماده را مصرف کرده اند.

این گزارش نشان می دهد که جامعه بین الملل در پرداختن به مواد روانگردان جدید به موفقیت نسبی دست یافته است. برای اولین بار کاهش در تعداد مواد روانگردان جدید شناسایی شده و گزارش شده به دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان دهنده این مهم است. مواد روانگردان جدید، به آن صورتی که در سال های پیش بیم آن می رفت، در بازار یافت نشده اند، و جامعه بین الملل به موقع توانسته است نسبت به ارزیابی آسیب های ناشی از مواد روانگردان جدید اقدام کند و آن دسته از مواد را که نیازمند کنترل بین المللی هستند را فهرست بندی کرده اند.

پیشگیری و درمان همچنان در بسیاری از نقاط دنیا در دسترس نیست به طوری که تنها یک نفر از 7 نفر با اختلالات مصرف مواد هر سال به درمان دسترسی دارد.

به خصوص در زندان ها، این امر چشمگیر است. گزارش امسال تحلیلی عمیق از مصرف مواد و عواقب شدید آن بر سلامت در محیط زندان ارائه می دهد، و نشان می دهد که شیوع بیماری های عفونی همچون اچ آی وی ، هپاتیت سی، و سل، و همچنین خطرات مربوط به آنها، به طور نسبی در زندان ها، به خصوص در میان کسانی که مواد تزریق می کنند، در مقایسه با جمعیت کل بیشتر است.

56 کشور گزارش داده اند که در سال 2017 ، در حداقل یک زندان درمان جایگزین مواد شبه افیونی را ارائه کرده اند، در حالی که 46 کشور گزارش داده اند که امکان ارائه چنین درمانی را در زندان ندارند. برنامه های سوزن و سرنگ در زندان بسیار به ندرت در دسترس است: 11 کشور دسترسی در حداقل یک زندان را گزارش داده اند، اما فقدان چنین برنامه هایی در 83 کشور تایید شده است.

این گزارش نشان می دهد که مداخلات درمانی موثر براساس مدارک علمی و در راستای تعهدات حقوق بشر بین الملل به اندازه مورد نیاز در دسترس نیستند، و دولت و جامعه بین الملل می بایست به مداخلات به منظور پرداختن به این خلا سرعت ببخشند.

گزارش جهانی مواد مخدر از لینک زیر قابل دسترسی است:
http://www.unodc.org/wdr2019

به گزارش سلامت نیوز گزارش جهانی مواد مخدر سال 2019 نگرشی جهانی از عرضه و تقاضای مواد افیونی، کوکائین ، کانابیس، محرک های نوع آمفتامین و مواد روانگردان جدید و تاثیر آنها بر سلامت را ارائه می دهد. این گزارش از طریق داده های دقیق تر و تحقیق و بررسی پیشرفته ، تاکید می کند که عواقب مضر مصرف مواد بر سلامت گسترده تر از آن چیزی است که پیشتر گمان می رفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.