دولت از جیب پزشکان و شرکت‌های تجهیزات پزشکی کمبود بودجه خود را جبران می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رازی در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره بین المللی جراحان ارتوپدی ایران اظهار داشت: امروز با انبوه پذیرش دانشجوی پزشکی نکات ضعفی است که اثر منفی آن چند سال دیگر معلوم می‌شود. البته ما سعی می‌کنیم دانش همکاران خود را در حوزه ارتوپدی بالاببریم؛ ضمن اینکه به موضوع اخلاق در پزشکی نیز توجه داریم.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با اشاره به ضرورت توجه به اخلاق پزشکی ادامه داد: نحوه برخورد با بیمار،اطلاع دادن بیماری به فرد و عوارض آن  و چگونگی اطلاع خانواده از وضعیت بیمار از جمله موضوعاتی است که باید در حوزه اخلاق پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش فعالیت‌های آموزشی و برون مرزی انجمن افزود: شروع سال کاری انجمن جراحان ارتوپدی ایران فصل پاییز است و کنگره انجمن هر سال در این فصل برگزار می‌شود. ما با وجود مشکلات اقتصادی، فشار‌های خارجی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان کشور فعالیت‌های آموزشی و برون مرزی خود را افزایش دادیم و نشان دادیم هیچگونه تهدیدی نمی‌تواند ما را از رسیدن به اهداف آموزشی و علمی باز دارد.
 
رازی گفت: انجمن‌های علمی کشور بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی آموزش‌های اصلی را به آن‌ها می‌دهند. امروزه با انبوه پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور مواجه هستیم بنابراین ما باید دانش این دانشجویان را ارتقا بدهیم.
 
رئیس انجمن ارتوپدی ایران درباره اخلاق پزشکی اظهار کرد: اخلاق پزشکی در کنگره ما بسیار اهمیت دارد، اخلاق پزشک در حقیقت مجموعه‌ای از قانون‌ها است که شامل روابط پیچیده بین پزشک و بیمار، نحوه برخورد با بیمار، محرم نگه داشتن اسرار بیمار و چگونگی به اطلاع رساندن بیماری به بیمار و خانواده او می‌شود. همچنین بیمار حق دارد بداند که اگر این عمل جراحی را انجام بدهد چه مقدار ممکن است بهبود پیدا کند. بنابراین در حوزه اخلاق پزشکی مسائل مالی پیش پا افتاده‌ترین مسائل است.

وی اظهار کرد: گاید‌لاین‌های پزشکی از نظر اقتصادی و هزینه تحمیل شده به بیمار و جامعه بسیار موثر هستند بنابراین گاید‌لاین‌ها درحوزه‌های اخلاق پزشکی و تحریم‌ها تاثیر گذار هستند، به نظر من تنها خوبی طرح تحول سلامت درمان رایگان بیماران بود که من این خوبی را جزء بدی‌های این طرح به حساب می‌آورم، زیرا دولت مجبور شد از جیب پزشکان و شرکت‌های تجهیزات پزشکی کمبود بودجه خود را جبران کند.
 
در ادامه عادل ابراهیم پور دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره بین المللی ارتوپدی بیان داشت: این کنگره از ۱۳ تا ۱۷ آبان در هتل المپیک برگزار می‌شود، این کنگره در حوزه بیماری‌های مربوط به شانه، دست، لگن، زانو، مچ پا، ستون فقرات، ارتوپدی اطفال و تروما تبادل نظر می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های جانبی همچون آموزش پرستاری، رزیدنتی و فیزیوتراپی و تکنولوژی در ارتوپدی از جمله برنامه‌های این کنگره است، تحریم‌ها و اثرات آن در اقتصاد سلامت و آموزش درمان از برنامه‌های دیگر این کنگره است.

دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی ارتوپدی گفت: در ورود وسائل ارتوپدی هزینه مالی شدیدی به کشور وارد می شود اما این موضوع اجتناب ناپذیر است، درخصوص تولید پروتزها در داخل تولید کمی داریم، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم استانداردهایی درخصوص میزان مصرف پروتزها داشته باشیم.

محمد ابراهیم زاده، عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران نیز اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند بخشی از خلأهای موجود در تجهیزات پزشکی ارتوپدی را جبران کند، در حوزه ارتوپدی و جراحی مربوط به آن پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، وضعیت علمی جراحی ارتوپدی به صورت خاص و پزشکی به صورت عمومی از برجستگی‌های کشور ماست و در سطح جهانی وضعیت ارتوپدی و پزشکی ما در سطح بالا قرار دارد.

وی اظهار کرد: بخشی از توریست سلامت در کشور مربوط درمان ارتوپدی است، دولت و شرکت‌های بیمه باید پرداخت‌های عادلانه‌ای را به پزشکان متخصص ارتوپدی در نقاط دور دست داشته باشند تا آنها انگیزه لازم برای ماندن در این مناطق داشتن باشند.

ابراهیم‌زاده ادامه داد:فقط با تصویب مقررات دست و پاگیر نمی‌توان نیروی متخصص را در نقاط دور دست نگه داشت، بلکه باید به تعرفه‌ها و حقوق پزشکان توجه کرد و صرف اخذ تعهدهای متخلف، نیروی انسانی  را در مناطق کم برخوردار نمی‌توان نگه داشت.

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران تاکید کرد: انجمن ارتوپدی به دنبال واقعی شدن تعرفه های پزشکی است، تا تعرفه‌ها واقعی نشده و نظام عادلانه تعرفه‌های پزشکی برقرار نشود، توزیع نیروی انسانی متخصص در کشور واقعی نخواهد شد، یکی از کارهای اصلی انجمن ارتوپدی درسال‌های اخیر حمایت ازواقعی شدن تعرفه‌های پزشکی است.

در ادامه نشست محمد جواد مرتضوی دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران اظهار کرد: انجمن جراحان ارتوپدی ایران جزء نخستین انجمن‌هایی است که به روش دلسی گایدلاین خود را تهیه می‌کند، ما تا کنون گاید لاین کشوری در زمینه آرتروپلاستی نداشتیم.
 
وی در خصوص اهمیت داشتن گایدلاین کشوری بیان کرد: هدف از داشتن گاید لاین کشوری این است که بیمار بهترین مراقبت را دریافت کند همچنین گایدلاین کشوری می‌تواند از هزینه‌های بیشتری که به علت مراقبت‌های بیشتر به نظام سلامت کشور‌ها تحمیل می‌شود، جلوگیری کند، کار تدوین گایدلاین کشوری را سال‌ها پیش وزارت بهداشت به انجمن‌های علمی واگذار کرد.
 
فرشید باقری بازرس انجمن ارتوپدی ایران نیز در پایان اضافه کرد: متأسفانه توجه ویژه به اخلاق پزشکی در کشور موجب شده است که اخلاق حرفه‌ای کمرنگ‌تر شود درحالی که داشتن اخلاق حرفه‌ای برای همه حرفه‌ها و صنوف اهمیت دارد.

وی در پایان اضافه کرد: گایدلاین کمک می‌کند که ما یک برآورد کلی از تجارب همه پزشکان داشته باشیم و بر اساس این گایدلاین بتوانیم بهترین کار را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور برای بیمار انجام دهیم. فارس - باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.