چرا بازگشت مراکز درمانی استان‌های مختلف به انجام جراحی‌های الکتیو، به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود؟
پزشکان و قانون: نامه‌هایی از معاونت‌های درمان بعضی از استان‌ها به دست ما رسیده که در آن، خطاب به تیم درمانی استان، به نوعی بازگشت به حالت جنرال اعلام شده و البته این اقدام به شکل سلیقه‌ای، صورت گرفته است. کمااینکه بعضی استان‌ها اعمال جراحی الکتیو را نیز آزاد اعلام کرده‌اند. سوال اینجاست که آیا آنها مجاز به این کار بودند؟ اگر جراحی‌های الکتیو آزاد است، چرا در تمام کشور اعلام نمی‌کنید؟

کلیات موضوع که قطعا از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام خواهد شد اما در جزئیات و مصادیق ممکن است وضعیت استان‌ها متفاوت باشد. استانی که ممکن است قسمت اعظم تخت‌های بیمارستانی آن هنوز برای کرونا و بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اشغال باشد، یک حکم بر آن جاری خواهد بود. استان دیگری که ممکن است وضعیت بهتری داشته و از ابتدا زیرساخت بهتری نسبت به سرانه جمعیتی داشته و در عین حال تعداد تخت‌های آزاد آن که در اختیار بیماران مبتلا به کرونا نیست، بیشتر باشد، حکم دیگری دارد و قاعدتا سیاست گذاری در آن استان متفاوت خواهد بود این منطقی است. 

اما بازگشایی مجدد بخش‌ها و بازگشت آنها به روال عادی مرحله‌ای و تدریجی خواهد بود و به این سهولت نیست. همان موارد الکتیو هم باید اولویت‌بندی شوند. موارد الکتیوی هست که می‌شود آنها را ماه‌ها و سال‌ها و مواردی هم هست که می‌شود برای هفته‌ها آنها را به تعویق انداخت. قاعدتا در اینجا باید اهم و مهم کنند و سرویس‌ها در بخش‌های مختلف را به شکل تدریجی ایجاد کنند. 

البته این دغدغه پزشکان و دندانپزشکان یعنی موضوع اقلام حفاظتی هم جدی است. به مقدار و تناسبی این اقلام قابل تحویل و حسب استانداردها قابل رعایت خواهد بود، چه برای حفاظت از پزشک و پرستار و چه برای بیمار و مراجعه کننده. لذا آزاد شدن اعمال درمانی مختلف اجرایی خواهد شد و این تفاوتی که بین استان‌ها وجود دارد، بر مبنای وضعیت بیماری کووید ۱۹ و امکانات آنها‌ست که بخش زیادی از آن می‌تواند منطقی باشد.

پزشکان و قانون: نکته اینجاست که این نامه‌ها دقیقا از سوی معاونت درمان استان‌های درگیر با کرونا مثل گیلان و اصفهان صادر شده و به نظر نمی‌رسد که این استان‌ها ظرفیت خالی برای سایر موارد درمانی را داشته باشند. سوال این است که آیا اصلا می‌توانند فراتر از آن مصوبه کلی وزارت بهداشت به این شکل عمل کنند یا نه؟

در مورد اینکه در گیلان چه اتفاقی افتاده من فقط این را می‌دانم که زیرساخت درمان در بخش خصوصی گیلان شاید از خیلی از استان‌های دیگر نسبت به سرانه جمعیت بیشتر باشد و شاید به این موضوع توجه کردند. اما اگر ما ابلاغیه‌ای از معاونت درمان وزارت بهداشت داشته باشیم، هر مصوبه یا ابلاغیه دیگری در هر استانی باید با آن منطبق باشد. در مواردی که معاونت درمان برای کل کشور تصمیم‌گیری نکرده، استان‌ها می‌توانند سیاست‌گذاری یا ابلاغ جداگانه داشته باشند، در غیر این صورت هیچ موردی در مغایرت با ابلاغ معاونت درمان پذیرفته نیست و وجود هم نداشته است. در برخی از استان‌ها مثل گیلان که اشاره کردید، بخش خصوصی قوی‌تر است و بعضا ممکن است بخش عمده‌ای از بخش خصوصی در این روزها تعطیل بوده و بیشتر برای بازگشت آنها به سرویس، تصمیم گیری شده باشد. در برخی استان‌ها ضریب یا درصد و سهم بخش خصوصی نسبت به کل بخش درمان کوچکتر است و باز هم سیاست‌گذاری‌ها متفاوت خواهد بود. گیلان از استان‌هایی است که سهم بخش خصوصی آن بالاست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.