بازی با آمار، واقعیاتی که تمام حقیقت نیستند!
چند روز قبل شبکه خبری بی بی سی از درز لیست متوفیان ایرانی کرونا گفت و خدشه‌ای به آمار رسمی کرونا در ایران وارد کرد. همانگونه که انتظار می‌رفت، مقامات وزارت بهداشت بلافاصله موضع‌گیری کردند و مدعی انطباق آمارهای متوفیان ایران با دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی شدند.

نکته‌ مغفول در خدشه بی‌بی‌سی و پاسخ وزارتیان اینجا است که لیست ادعایی آن شبکه خبری، شامل موارد قطعی و مشکوک بود ولی آمار وزارت بهداشت، صرفا براساس موارد قطعی تهیه و تنظیم می‌شود. به عبارت دیگر ارقام ادعایی بی‌بی‌سی و حتی آماری که برخی منتقدان مثلا از تعداد مدفونین کرونایی بهشت زهرای تهران ارائه می‌دهند، علاوه بر موارد قطعی فوت شده از کرونا، شامل موارد مشکوک به کرونا و همچنین متوفیانی که مبتلا به کرونا بوده‌اند، اما علت فوت آنان چیز دیگری بوده است (و طبیعتا نیازمند دفن بهداشتی هستند) نیز می‌شود.

هر کدام «بخشی از واقعیت» را می‌گویند و هیچکدام «تمام حقیقت» را نمی‌گویند.

اما وزارت بهداشت هیچگاه توضیح نداده است که علی‌رغم تأکید سازمان جهانی بهداشت در قطعی شناختن موارد فوت شده تست منفی و سی‌تی‌اسکن مثبت، چرا در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، ملاک قطعی بودن در متوفیان کرونا نیز مانند موارد بستری و سرپایی فقط تست مثبت است؟!


وزارت بهداشت هیچگاه توضیح نداده که چرا بیش از دو ماه است که انجام تست در موارد سرپایی در تمام کشور محدود شده است؟!


این وزارت هیچ توضیحی نداده که چگونه علی‌رغم افزایش تعداد موارد روزانه بستری (از حدود ۳۰۰ نفر به قریب ۲۰۰۰ نفر) و متوفیان کرونا (از کمتر از ۵۰ نفر به بیش از ۲۰۰ نفر)‌، بیش از دو و نیم ماه هست که تعداد مجموع روزانه مبتلایان روی عدد ۲۵۰۰ نفر (کمی بیش یا کمی کمتر) ثابت مانده است؟! و به عبارتی هرچه آمار بستری‌های کرونا بیشتر شده، تعداد تست انجام شده سرپایی کاهش یافته است!

 
آقای وزارت؛ قبول می‌کنیم که تست مثبت ارزش تشخیصی قطعی دارد، اما «دیکته نانوشته غلط ندارد!»؛ وقتی تست را محدود می‌کنید، «آمار» را مدیریت می‌کنید، نه «کرونا» را!

 
آقای وزارت؛ آیا می‌دانید بر اساس آمار رسمی خودتان، اگرچه که در رده یازدهم کشورها از حیث تعداد مبتلایان هستیم، اما از لحاظ تعداد انجام تست بر حسب جمعیت، در رتبه ۱۰۶ جهانی هستیم؟!

 
آقای وزارت؛ حتی آمار مدیریت شده نیز سخن می‌گویند، اگرچه که شما تمام حقیقت را نگویید و آمارسازی کنید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.