تعیین نرخ کیت آزمایشگاهی در وزارت بهداشت متولی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، روز شنبه ۱۵ شهریور ۹۹، چهار نفر از نمایندگان جامعه آزمایشگاهی کشور، در نشست خبری که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شد، به ارائه نقطه نظرات خود در زمینه مسائل و مشکلات آزمایشگاهیان پرداختند.

فرید کرمی نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: مهم ترین معضل در سیاستگذاری های تعرفه ای، ندیدن واقعیت های اقتصادی در تعیین تعرفه های حوزه سلامت است، اصولا نگاه شورای عالی بیمه به تست های آزمایشگاهی، یکسان است. در حالی که نظام سلامت کارآمد، به بیماری های مهم بیشتر اهمیت می دهد تا هزینه های سلامت کاهش یابد.

وی تشخیص زودهنگام بیماری هایی همچون دیابت، سرطان ها، تیروئید و...، را در کاهش هزینه های سلامت جامعه بسیار موثر دانست و افزود: شورای عالی بیمه بدون در نظر گرفتن وزن بیماری ها، تعرفه ها را با صندوق خودشان متناسب می کنند. در واقع به دنبال این هستند که سهم بیمه ها از پرداخت تعرفه پایین بیاید و سهم مردم از پرداخت ها بالا برود، چنین سیاستی باعث خواهد شد تا کیفیت آزمایش های پزشکی در کل کاهش یابد. پیشنهاد جدی ما این است که این سیاست شورای عالی بیمه نسبت به تعرفه های یکسان تست های آزمایشگاهی مورد بازنگری قرار گیرد، بنده معتقدم برخی آزمایش های پزشکی از تعهد بیمه ها خارج شود و پول آنها برای بیماری های مهم هزینه شود.

کرمی نسبت به دخالت کسب و کارهای مجازی و استارتاپ ها در جابجایی نمونه های آزمایشگاهی انتقاد کرد و گفت: درخواست آزمایش توسط پزشک برای بیمار، نوعی مشاوره پزشکی تلقی می شود. در حالی که شاهد هستیم یک نفر با موتورسیکلت به دم خانه ها می رود و نمونه های آزمایشگاهی بیماران را به یک مرکز می برد و آنجا این نمونه ها را به آزمایشگاه هایی می دهند که هزینه کمتری بابت تشخیص آنها دریافت کنند، متاسفانه بعضی از همکاران ما با این مراکز همکاری می کنند و همین مسئله می تواند منجر به بروز فاجعه ای در تشخیص آزمایش های پزشکی شود، شاید یک آزمایشگاه مجوز انجام آزمایش در محل را داشته باشد، اما کسب و کارهای مجازی در این عرصه مجوز فعالیت ندارند و نمی توانند نمونه های آزمایشگاهی را جمع آوری و در اختیار آزمایشگاه ها قرار دهند. 

در ادامه محمد صاحب الزمانی دبیر مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور گفت: آزمایش های پزشکی یکی از ابزارهای مهم تشخیص بیماری ها هستند، به طوری که ۷۰ تا ۸۰ درصد تشخیص بیماری ها با انجام آزمایش صورت می گیرد.

وی با انتقاد از نحوه مدیریت آزمایشگاه های تشخیص طبی در کشور افزود: متاسفانه باید به این موضوع اذعان داشت که آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی در ایران، یک طرفه و بدون مشورت با مدیران فنی آزمایشگاه ها تدوین و تهیه می شود. در حالی که ۹۵ درصد آزمایشگاه های تشخیص پزشکی متشکل از انجمن های پاتولوژی، آسیب شناسی و علوم آزمایشگاهی هستند که در قالب مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی فعالیت دارند.

دبیر مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور ادامه داد: ما نسبت به نحوه تدوین و تهیه دستورالعمل ها و آیین نامه های آزمایشگاهی در کشور، حرف داریم. زیرا، معتقدیم که آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه باید با مشورت اهالی آزمایشگاهی تهیه شود، موضوع کیت و تجهیزات آزمایشگاهی یکی دیگر از ابزارهای مهم آزمایشگاه ها است، متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم که یا کیت کمیاب است و یا اینکه نرخ آن مدام در حال افزایش است.

صاحب الزمانی در پایان با انتقاد از اینکه تعیین نرخ کیت آزمایشگاهی در وزارت بهداشت متولی ندارد گفت: حدود ۸ ماه است که نسبت به نظارت قیمت کیت در وزارت بهداشت مشکل داریم و دوستان در وزارتخانه پاسخگو نیستند، اخیراً نیز کیت آزمایشگاهی کمیاب شده و همین مسئله، مردم و آزمایشگاه ها را با مشکل مواجه ساخته است، مکاتبات زیادی با وزیر، معاون درمان وزارت بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو برای دریافت پاسخ مناسب انجام داده ایم که هیچ عکس العملی نشان نداده اند.

غلامرضا حمزه لو عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی نیز با تاکید بر اینکه تامین منابع برای آزمایشگاه مهم است گفت: هر گونه اختلال در این امر عواقب جبران ناپذیری برای نظام سلامت دارد و می‌تواند سلامت مردم به را به خطر بیندازد، تعرفه خدمات آزمایشگاهی غیر واقعی است، بحث تعرفه‌های آزمایشگاهی قدیمی و تاریخی بوده و به نرخ ارز وابسته است. بسیاری از مواد اولیه کیت‌های ما از خارج وارد می‌شود و اگر در زمینه تخصیص ارز برای کیت‌های آزمایشگاهی اقدام لازم انجام نشود با بحران مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به فعالیت‌های استارتاپ‌ها در حوزه آزمایشگاهی تصریح کرد: ورود استارتاپ‌ها به فضای مجازی مشکلات بسیاری را برای آزمایشگاه‌ها بوجود آورده است، این کسب و کار‌ها مجوز فعالیت خود را از ورات صمت می‌گیرند، ولی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و تعریف حیطه کاری آن‌ها بسیار مهم است، این استارتاپ‌ها خدمات آزمایشگاهی را راهی برای کسب درآمد می‌دانند و در واقع میان آزمایشگاه و بیمار واسطه گری می‌کنند و با انحصار ارجاع بیمار به آزمایشگاه خواسته‌های خود را به همکاران ما تحمیل می‌کنند این در حالی است که آزمایش باید با دستور پزشک تجویز شود و خطر تقاضای القایی وجود دارد.

به گزارش مهر در پایان کمال الدین باقری عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با اعلام اینکه ۷۰ درصد تشخیص طبی به وسیله آزمایش های پزشکی صورت می گیرد گفت: رشته علوم آزمایشگاهی به شدت وابسته به ارز است. زیرا، کیت و تجهیزات آزمایشگاهی می بایست با ارز تامین شود، تورم کشور باعث افزایش قیمت ها می شود و از همین رو، از ابتدای سال هر ماه شاهد افزایش قیمت کیت های آزمایشگاهی هستیم، تخصیص ارز دولتی به کیت های آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده و از اسفند ۹۸ تا کنون، به شرکت های تجهیزات پزشکی برای واردات کیت، ارز دولتی نداده اند، در صورتی که این روند تغییر نکند، با کمبود کیت آزمایشگاهی مواجه خواهیم شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.