ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری جامعه دندانپزشکی در ساختار وزارت بهداشت ضروری است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این جلسه که به درخواست اعضای دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی و با حضور محمدرضا ظفرقندی، علی تاجرنیا، بهزاد هوشمند، محسن شیرازی، مهدی سروش، قاسم صادقی، حمید صمد زاده برگزار شد، اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی از جمله ارتقاء جایگاه دندانپزشکان در وزارت بهداشت؛ افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی، ساماندهی تعرفه ها و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدرضا رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن استماع اهم مسائل مبتلا به حوزه دندانپزشکی گفت: ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری جامعه دندانپزشکی در مراجع تصمیم گیری و ساختار وزارت بهداشت با اختیارات لازم در حل و فصل مشکلات حوزه دندانپزشکی ضروری است ، ضمن آن که سازمان نظام پزشکی نیز این پتانسیل را دارد طی جلساتی که با معاونتهای این وزارتخانه برگزار می کند نسبت به انعکاس و پیگیری مشکلات همکاران این حوزه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی یادآور شد: از سال 76 شاهد حرکتهای سینوسی جایگاه حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت بوده ایم، تغییرات همواره در گذر زمان وجود داشته و جایگاه دندانپزشکی این نیست که زیرمجموعه اداره بیماری های واگیردار وزارت بهداشت باشد، در خصوص پذیرش بی رویه دانشجوی دندانپزشکی باید بعه این نکته اشاره کرد که با افزایش بی رویه ظرفیت ها سهمیه ها و پذیرش دانشجویان خارج از کشور عدالت آموزشی و دانشجویی زیر سوال می رود و نباید با این تصمیمات حقوق جوانان  مستعد کشور را تضعیف کنیم .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که پیگیری مکاتبات لازم در خصوص ارتقاء جایگاه تصمیم سازی موثر و پایدار جامعه دندانپزشکی از سوی این سازمان انجام می‌شود خاطرنشان کرد: همکاران دندانپزشک مشکلات این حوزه را با اولویت بندی لیست نموده تا با استفاده از توان و ظرفیت نظام پزشکی نسبت به انعکاس و پیگیری آنها اقدامات لازم را انجام دهیم، ارتقاء جایگاه تشکیلات و تاثیرگذاری جامعه دندانپزشکی در ساختار وزارت بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی مسئله ای ضروری و مورد انتظار سازمان نظام پزشکی است.

بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که پس از اپیدمی کرونا مشکلات حوزه دندانپزشکی دو چندان شده است؛ اظهار کرد: در حوزه دندانپزشکی به صورت جزیره ای عمل می شود و متولی واحدی نداریم و این سبب شده تا بسیاری از همکاران جوان دندانپزشک از کشور مهاجرت کنند، رسالت ما خدمت به مردم است و نبود سیاستگذاری درست و منطقی در این حوزه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت وجود یک مرکز توانمند دندانپزشکی بدون واسطه در وزارت بهداشت افزود: موازی کاری ها در این حوزه زیاد بوده و تاکنون بصورت هدفمند کاری انجام نشده است، جامعه دندانپزشکی از نظر کارهای مدیریتی باید استقلال داشته باشد، با یک سیاستگذاری خاص می توان در جهت ارتقاء جایگاه دندانپزشکان و حل مشکلات این حوزه گام برداشت و این مهم نیازمند همدلی و هماهنگی است، هویت دندانپزشکان در وزارت بهداشت باید مشخص باشد، باید از پیشکسوتان عرصه دندانپزشکی که به مسائل و مشکلات این حوزه واقف هستند؛ در ارکان مدیریتی وزارت بهداشت استفاده نمود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی همکاران وزارت بهداشت به جایگاه دندانپزشکی ارج بنهند گفت: این جامعه باید در وزارت بهداشت تریبون داشته باشد تا اعضا آن بتوانند حرف خود را بزنند و از معاونت درمان وزارت بهداشت درخواست می‌کنم در تصمیم‌گیری‌ها با اساتید دندانپزشکی مشورت کند و نسبت به همه گروه‌ها دید یکسانی در وضع قانون داشته باشد.

علی تاجرنیا رئیس انجمن دندانپزشکی ایران نیز با اشاره به این که یکی از مسائلی که حوزه دندانپزشکی را آزار می دهد، نوع نگاه وزارت بهداشت و همکاران جامعه پزشکی است؛ اظهار کرد: جایگاه دندانپزشکان با وجود کارهایی که انجام شده از جمله تشکیل شورای سلامت دهان و دندان و .. درست نیست و در ساختار وزارتخانه در حد یک زیرمجموعه کوچک است، مباحث آموزش؛ بهداشت و درمان به شدت بهم وابسته هستند و در حوزه دندانپزشکی مستقیما با تجهیزات و خرید مواد و ... مواجه هستیم و این در حالی است که همکاران سایر گروهها چنین درگیری هایی را ندارند.

وی با اشاره به جذب بالای ورودی های دندانپزشکی خارج از کشور افزود: نوع سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که رشته دندانپزشکی طی چند سال آینده اعتبار خود را از دست ندهد و چنانچه اکنون دانشکده های دندانپزشکی بسته شود بر اساس استانداردهای بین المللی نیاز به دندانپزشک نداریم، نیازمند سیاستگذاری واحد در این حوزه هستیم و باید هماهنگی های لازم بین بخش های مختلف وجود داشته باشد.

در ادامه خادمی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز با بیان این که به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک دندانپزشک در کشور وجود دارد گفت: عدم پوشش بیمه ای مناسب در حوزه دندانپزشکی موجب شده بسیاری از مردم از خدمات دندانپزشکی استفاده نکنند زیرا توان پرداخت آن را ندارند، مشکلات حوزه دندانپزشکی و همکارانمان بسیار متعدد بوده و سالهای متمادی است که با آن دست به گریبان هستیم .

افشین پور از دیگر نمایندگان حوزه دندانپزشکی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به اهم مشکلات جامعه دندانپزشکی گفت: جامعه دندانپزشکی باید متولی واحدی داشته باشد و هر کدام از بخشها به شرح وظایف خود به درستی عمل کنند.

محسن شیرازی مسئول دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به این که همکاران وزارت بهداشت با نهایت وجود زحمت می کشند گفت: رشته های دندانپزشکی تفاوت هایی با سایر رشته ها داشته و فعالیتش بصورت کار تیمی است و هر یک از معاونت های بهداشت؛ آموزش و درمان وظایف خاص خود را داشته و به آن عمل می کنند.

وی افزود: دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت در آخرین جلسه شورای عالی دندانپزشکی عنوان نمود که از نظر بهداشت دندانپزشکی بسیار عقب هستیم و لوکس پروری می کنیم و حوزه دندانپزشکی در کار تجمل است، این سخن وزیر بهداشت هجمه همکاران را بدنبال داشت که چرا گفته می شود لوکس پروری می کنیم، میزان پرداخت از جیب مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی بسیار بالا بوده و قابل قیاس با درمانهای سایر گروههای پزشکی نیست، در خصوص بهداشت و پیشگیری بر اساس آنچه در اختیار همکاران وزارت بهداشت بوده و در حیطه ضوابط و شرح وظایف قرار داشته است، درکوریکولوم دندانپزشکی واحد پیشگیری قرار داده شد و باید بررسی شود که چقدر از میزان شیوع پوسیدگی درکودکان کاسته است.

مسئول دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: کارهای انجام شده در سایر حوزه های بهداشت و درمان باید مورد بررسی قرار گیرد که تا چه اندازه موثر واقع شده است، دانشکده های دندانپزشکی را در شهرستان ها ایجاد کردیم تا بتوانیم از نیروی بومی استفاده کنیم اما سطح آموزش را پایین آوردیم و اکنون در حال ارزیابی کیفیت آموزشی فارغ التحصیلان دانشکده های مختلف هستیم.

بهزاد هوشمند دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی نیز با بیان این که باید بپذیریم حاکمیت وظیفه اش در حد محدودی است خاطرنشان کرد: بدنه پزشکی کشور که در سازمان نظام پزشکی مدیریت می شود باید بیشتر نقش بازی کرده و انجمن ها نیز ایفای نقش کنند، لازم است بیشتر فعالیت های دولت و حاکمیت به بخش خصوصی واگذار شود و اعتماد لازم را در این زمینه داشته باشیم، تربیت نیروی انسانی باید براساس نقشه راه باشد، نیازسنجی دوره های آموزشی کشور را بر اساس سند جامع برآورد نیروی آموزشی دندانپزشکی عمومی و تخصصی کشور تدوین نمودیم که در شورای عالی گسترش هم مصوب شده است.

وی اظهار کرد: تغییرات در حوزه دندانپزشکی باید بر اساس الزامات باشد، حضور دندانپزشک در بیمارستان جنرال و آموزش سلامت دهان و دندان، فک و صورت در پزشکی عمومی و تخصصی و پیراپزشکی باید نهادینه شود، هر مرکز و مطب ارائه دهنده خدمات دندانپزشکیس در برابر مردم دارای وظایفی است ؛ تصریح کرد: قویاً اعتقاد داریم بخش خصوصی  باید به مبحث آموزش ورود کند و هر کدام از مراکز و مطب های دندانپزشکی در جهت ارتقا سلامت مردم و آموزش آنها ایفای نقش کنند.

دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی ادامه داد: در دانشکده های دندانپزشکی بالغ بر 10 هزار یونیت وجود دارد، در مجموع حدود 3 هزار و 500 یونیت داریم که باید وظیفه خود را به عنوان قرارگاه ارتقاء سلامت دهان و دندان انجام دهند و این امر محقق خواهد شد مشروط بر ایجاد تغییرات در وزارت بهداشت بعنوان متولی اصلی و سازمان نظام پزشکی .

حمید صمد زاده رئیس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز با گلایه از این که نباید توپ را در حوزه مدیریت ساختاری حاکمیت دولت انداخت؛ بیان کرد: همه سلیقه ای عمل می کنیم و این امر در خود جامعه دندانپزشکی هم مشاهده می شود و هنوز جامعه دندانپزشکی کشور نتوانسته به توافق در خصوص مهمترین معضل خود که تعرفه خدمات است، برسد و هر گروه و صنف آن یک حرفی در این باره می زند، حوزه دندانپزشکی از ابتدای تشکیل خود تا کنون دروزات بهداشت حالت سینوسی داشته و هنوز به یک وضعیت باثبات نرسیده است و هیچ ساختار تعریف شده ای در بهداشت دهان ودندان وجود ندارد.

قاسم صادقی مدیر امور دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز با ا شاره به این که بخشی از فعالیت های دندانپزشکی با حوزه درمان مرتبط است اظهار کرد: عمده ترین فعالیت ها برای همکاری مشترک با سازمان نظام پزشکی در حوزه درمان است چه به لحاظ تکالیف قانونی و هم از این جهت که 90 درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی ارائه می شود.

وی در خصوص سایر مسائل مبتلا به جامعه دندانپزشکی افزود: پروانه های مطب صادره برای دندانپزشکان و شاخص جمعیتی که از سال 76 تا کنون تغییری نکرده و همچنین آئین نامه مطب ها و مراکز دندانپزشکی که باید جدای از مطب های پزشکی تدوین شود، کمک دندانپزشکان تجربی نوعاً از گردونه کار خارج شده اند اما پروانه آنها دست افراد دیگر در حال چرخش است و که با آن فعالیت می کنند.

مهدی سروش معاون فنی مرکز ملی آموزش مهارت حرفه ای علوم پزشکی با اشاره به این که در حوزه دندانپزشکی نگاه و توان مدیریتی و کارشناسی متناسب با نیاز کشور نیست گفت: به این دلیل است که دندانپزشکی جایگاه خود را پیدا نمی کند و در مجموع اگر توان دندانپزشکی را درحوزه های کارشناسی و مدیریتی افزایش دهیم ؛ جایگاه خود را می یابد، نظام سلامت جزئی از کل است و دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان نیز جزئی از نظام سلامت است و هر که خواسته یا ناخواسته بخواهد آن را جدا کند تیشه به ریشه سلامت دهان و دندان می زند، شاید موفقیتی لحظه ای حاصل شود اما اگر نگاه بخشی داشته و نگاه فرهنگی نداشته باشیم؛ چاره ای جز شکست نخواهیم داشت.

هریک از مدعوین این جلسه به بحث و بررسی معضلات مختلف موجود در حوزه دندانپزشکی از دیدگاه خود پرداخته و عمده معضلات این جامعه در موارد ذیل خلاصه شد:

_ ارتقاء جایگاه دندانپزشکان
_ واگذاری مدیریت حوزه دندانپزشکی به همکاران دندانپزشک که به مسائل این حوزه اشراف دارند

_ ساماندهی تعرفه های دندانپزشکی
_ توقف پذیرش بی رویه دانشجوی دندانپزشکی

_ لیست نمودن مشکلات جامعه دندانپزشکی و استفاده از ظرفیت نظام پزشکی برای انعکاس به سطوح بالاتر جهت حل و فصل آنها_ مهندسی و بازنگری مجدد در سیستم ارجاع

_ استفاده از نیروهای حد واسط دندانپزشکی در خانه های بهداشت و مناطق دوردست
_ آموزش جامعه پزشکی در خصوص ارزیابی اولیه مشکلات دهان و دندان بیماران 
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.