فوق‌العاده ویژه کادر درمان از طرح تا اجرا
نتیجه اینکه در تاریخ بیست و یکم شهریورماه و برای اولین‌بار، سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در نشست بررسی مشکلات کارکنان وزارت بهداشت تاکید کرد که فوق‌العاده ویژه در ماه‌های آینده و تا قبل از پایان سال شامل حال نیروهای بهداشتی و درمانی شده و به آنها پرداخت خواهد شد. تقریبا یک ماه و نیم بعد رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز برای تأمین و پرداخت این منابع اعلام آمادگی کرد و گفت هر زمان که وزارت بهداشت امکان اجرای آن را داشته و احکام کارکنان را اصلاح کند، منابع مالی پرداخت خواهد شد، حتی از ماه آینده. 

حالا یک بار دیگر معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت و همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: «با پیگیری‌های وزیر بهداشت و تعامل، همراهی و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، مجوز برقراری فوق‌العاده ویژه برای این عزیزان صادر شد.»

 

ماجرای فوق‌العاده ویژه کادر درمان چه بود؟

از اسفندماه سال گذشته ۵۰ درصد از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش یافت و ۱۵ درصد هم در فروردین ماه اضافه شد، اما آن طور که نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد گویا برخی از نیروها در وزارت بهداشت از فوق‌العاده ویژه برخوردار نشده بودند، هر چند که برخی دیگر این فوق‌العاده را دریافت کرده بودند. بر این اساس جلساتی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت برای بررسی این موضوع برگزار شده و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که گرچه این موضوع پیش‌بینی نشده بود اما منابع مالی آن را تأمین و پرداخت کنند.

در ادامه سازمان برنامه و بودجه از وزارت بهداشت درخواست می‌کند که مشخص شود چه میزان منابع مالی برای پرداخت فوق‌العاده ویژه به تمامی کارکنان این وزارتخانه لازم است تا بتوانند از محل‌های قانونی نظیر صرفه‌جویی در منابع و ۱۰ درصد جابجایی ردیف‌ها آن را تأمین کنند. آنچه که وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند از این حکایت داشته که ماهانه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت فوق‌العاده ویژه نیاز است که البته در ادامه این رقم را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داده بود. اما آن طور که نوبخت در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده بود، موضع سازمان این است که هر عددی که مورد تقاضای وزارت بهداشت باشد را تأمین و پرداخت خواهند کرد.

کمی بعدتر و طی هفته‌های اخیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت کارانه‎های معوق کادر درمان در روزهای آتی خبر داد و گفت: «بخشنامه پرداخت فوق‌العاده ویژه نیز هفته بعد خطاب به وزارت بهداشت و درمان صادر می‌شود و این وزارتخانه می‌تواند احکام حقوقی کارکنان خود را متناسب با این فوق‌العاده ویژه اصلاح کند و هر زمان که توانست آن را پرداخت نماید.»

نوبخت از حسن اعتماد کادر درمان و مدافعان سلامت به او و تشریح دغدغه‎هایشان با وی تشکر کرد و افزود: «پس از افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در اسفند ماه سال گذشته، فرهنگیان مشکل رتبه‌بندی‌شان را عنوان کردند که در نشست‌هایی با آنها و نمایندگان تشکل‌هایشان و .... مشکل آنها حل شد. مراجعه کنندگان بعدی به ما به جهت وجه نظارتی سازمان برنامه و بودجه، اعضای کادر درمان بودند که مشکلاتشان را در فضای مجازی با بنده در میان گذاشتند.»

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای پرداخت کارانه‌ها، منابع مالی لازم تامین شده است، بیان کرد: «پرداخت کارانه کارکنان وزارت بهداشت، وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیست و دستگاه‌ها موظفند از منابع اختصاصی خود آن را تامین کنند. اما به دلیل شرایط خاص کرونا و از آنجا که امکان کسب درآمد اختصاصی محقق نشد، سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تامین این مبالغ را بر عهده گرفت.»

نوبخت ادامه داد: «با اینکه فوق‌العاده ویژه فقط به گروه خاصی در وزارت بهداشت پرداخت شود؛ مخالفم. وظیفه سازمان برنامه و بودجه، احقاق حق، در این زمینه است. البته باید توانایی وزات بهداشت و درمان را هم در نظر گرفت.»

با نگاهی به احکام متفرقه بودجه سال ۱۳۹۹ می‌بینیم که در بند ۱۰۲ آمده است که هر بخشنامه، دستورالعمل، جداول، ضرایب و افزایش حقوق و ... باید در چارچوب قانون و با تایید رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شود. البته مسئولیت این کار با عالی‌ترین مقام وزارتخانه و دستگاه اجرایی است و سازمان برنامه وبودجه صرفا باید از آنها پشتیبانی مالی کند. 

سازمان برنامه و بودجه، می‌تواند نسبت به ۱۰ درصد تغییر در ردیف‌های بودجه ورود کرده و به وزارت بهداشت و درمان اختیار لازم را بدهد. از این رو در بخشنامه‌ به وزارت بهداشت اجازه داد کسانی که از فوق‌العاده ویژه استفاده نکرده‌اند، استفاده کنند. اما زمان انجام این کار را به عهده وزارتخانه گذاشت. 

درواقع نتیجه این شد که وزارت بهداشت و درمان از مهر یا آبان ماه می‌تواند احکام پرسنلی کارکنان خود را متناسب با فوق‌العاده ویژه درمان اصلاح کند و از هر زمان که امکان تامین مالی را بیابد؛ می‌تواند این موارد را پرداخت کند.

 

مجوزی که صادر شد

حالا معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت و همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: «با پیگیری‌های وزیر بهداشت و تعامل، همراهی و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، مجوز برقراری فوق‌العاده ویژه برای این عزیزان صادر شد.»

سیدکامل تقوی نژاد می‌افزاید: «از ابتدای سال جاری همه تلاش خود را برای تصویب این موضوع معطوف کردیم که از حمایت همه دست اندرکاران دولت که در این زمینه نظر مثبت و همراهی داشتند، سپاسگزاری می‌کنم.»

وی تصریح می‌کند: «در کنار این مهم صبر، متانت، تحمل و از خودگذشتگی همکاران گرامی‌ام در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر کسی پوشیده نیست و امیدوارم حاصل این همدلی و همراهی مدافعان سلامت و مدیران ارشد کشور بتواند در جهت مدیریت بیماری کرونا و رفع آلام مردم عزیز ایران، در این شرایط خطیر و حساس کنونی مثمرثمر باشد.»

وی در پایان با تاکید بر اینکه به زودی در گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی بخش عمده‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ترمیم حقوق و مزایای مدافعان سلامت و تلاش‌های صورت گرفته برای رفع کمبود نیروی انسانی، تشریح خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: «همچنین در فرصت اشاره شده جزئیات و نحوه اجرای بخشنامه و حمایت‌های لازم دیگر را خواهید دید.»

البته برخی منتقدان نسبت به متن نامه دکتر نوبخت اظهار گلایه می‌کنند و می‌گویند که پرداخت فوق‌العاده ویژه نباید از محل صرفه‌جویی در درآمد اختصاصی باشد. کمااینکه اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی درآمد اختصاصی داشتند، کارانه یک‌سال عقب مانده کارکنان خود را پرداخت می‌کردند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.