آن پارسا که ده خرد و ملک، رهزن است
خبر، کوتاه و هشدار دهنده بود اما جالب آن است که جایی خبر را درز داده که خود می بایست پاسخگوی اصلی ماجرا باشد.
همانجایی که با مغالطه و فرار از پاسخگویی و حساب و کتاب و تحقیق و تفحص در تلاش است با سواستفاده از خبر وقوع واقعه‌ای که خود متهم اول آن به شمار می رود بدون توجه به واقعیات و نظر کارشناسان دوباره سبب ساز و تسهیل کننده فاجعه در سالهای آینده هم باشد.

خبرفوری به نقل از سازمان غذا دارو گزارش داد: آمار مسمومیت با متادون در سال ۹۸، ۱۲۰۰۰ نفر بوده و اصلی‌ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک با اختلاف زیاد داروهای متادون و ترامادول بوده اند. و به استناد این گزارش، سازمان غذا و دارو که خود به دلایل زیر اصلی ترین متهم چرایی وقوع این اتفاق است به دنبال یافتن راه و مجوزی است که با نقل یک توصیه مجعول از سازمان بهداشت جهانی، متادون را از طریق داروخانه عرضه کند.

درباب مسمومیت با ترامادول که مقصر اصلی نظارت نادرست سازمان غذا و دارو بر اماکن عرضه این دارو است که اعتیاد به آن جزو اعتیادهای داروخانه ای طبقه بندی می شود.

اما نکته اصلی مربوط به داروی متادون است که چرا اصلی ترین عامل مسمومیت در سال ۹۸ شناخته شده و چرا سازمان غذا و دارو همچون ترامادول متهم اصلی برای پاسخگویی به این اتفاق است؟

طبق مدارک و مستندات موجود در معاونت درمان وزارت بهداشت تعداد و سهمیه متادون مراکز درمان اعتیاد بعنوان تنها عرضه کنندگان مجاز داروی متادون در کشور از سال ۹۶ تا کنون ثابت بوده است و تا سال ۹۷ هیچ گزارش این چنینی از تعداد مسمومیت بالا با متادون در کشور گزارش نشده بود.

اما در سال ۹۸ به استناد سامانه تی‌تک که تحت نظر سازمان غذادارو است تولید متادون به ناگاه چند برابر گردیده و به استناد همان سامانه تولید مازاد به ریال فروخته شده است. و در همان سال ۹۸ طبق گزارش ان سازمان ۱۲۰۰۰ مورد مسمومیت با متادون وجود دارد.

از مدعی العموم درخواست داریم چند پاسخ را از سازمان غذا دارو بخواهد:
سازمان غذا دارو باید پاسخ دهد که...

 اول: چرا علیرغم عدم تغییر تعداد و سهمیه مراکز درمان سو مصرف مواد، تولید متادون در سال ۹۸ چندبرابر شده است؟

دوم: به استناد اعلام نیاز چه شخص یا ارگانی و به دستور کدام مسئول و برپایه کدام نیاز میدانی مجوز این مازاد تولید صادر شده است؟

سوم: این مازاد چندبرابری تولید در کدام مبادی غیرمجاز بفروش رسیده و توزیع و عرضه شده است که ماحصل آن ۱۲۰۰۰ مورد مسمومیت بوده؟

چهارم: به چه دلیل پنج سال است از هولوگرام دار کردن داروهای آگونیست خودداری نموده؟

پنجم: چرا علیرغم اصرار کانون درمانگران اعتیاد کشور، سالهاست از انجام وظیفه حاکمیتی نظارتی خود در مقابله با توزیع و عرضه غیرمجاز متادون بخصوص در عطاریها استنکاف نموده؟

و درنهایت، با توجه به این همه سوءمدیریت و سوءنظارت بر تولید و عرضه غیرمجاز متادون و  ترامادول که منجر به بروز بالاترین تعداد مسمومیت شده چگونه با نقل قول نادرست از سازمان بهداشت جهانی درصدد سوءاستفاده و بهره برداری نادرست از ماحصل سوءمدیربت و سوءنظارت خود بر تولید و عرضه و تلاش برای عرضه متادون در داروخانه‌ها است ؟

و سوال مهمتر این است، ستاد مبارزه با مواد مخدر چرا در رسیدگی به موضوعات ذکر شده و پیگیری
پاسخ سوالات بالا از سوی مسئولین امر و ارجاع موارد به نهادهای نظارتی و حراستی و قضایی جدیت ندارد؟

آیا احتمال نمی رود مسببین بروز اعتیاد داروخانه ای ترامادول و ریتالین و بنزودیازپینها در صدد ایجاد بازار فروش برای مازاد تولید متادون باشند؟

ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادستان محترم و نهادهای نظارتی همچون مجلس طبق قانون مسئول رسیدگی به این مهم هستند و ما بیصبرانه منتظر پاسخگویی و یا پاسخگو کردن مسئولین بروز وقایع تلخ بالا هستیم.

در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.

۳ اسفند ۹۹

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.