وظایف پزشک در زمان آنکال بودن
تبصره2 : حتي در صورت عدم ویزیت حضوري كه ذاتا تخلف حرفه ایي محسوب مي‌باشد پزشک آنکال مسئول بيمار مي‌باشد و عدم ویزیت رافع مسئوليت حرفه ایي نمي‌گردد.

الف-3‌) در مورد بيماراني كه به تشخيص پزشک اورژانس یا متخصص مقيم نياز به ویزیت فوري ندارند ، پزشک آنکال موظف است ظرف مدت 4 ساعت و قبل از پایان شيفت آنکالي نسبت به ویزیت حضوري بيمار اقدام نماید.

الف-4‌) در صورتي كه پزشک آنکال بطورآني یا تا 30 دقيقه نتواند بر بالين بيمار حاضر گردد پزشک اورژانس موظف است از پزشک حاضر در بيمارستان درخواست ویزیت بيمار را نماید در صورتي كه بيمار نياز به عمل جراحي فوري داشته باشد در سرویس پزشک حاضر بستري مي گردد و در صورتي كه نياز به عمل فوري نداشته باشد اقدامات اوليه توسط پزشک متخصص حاضر در بيمارستان انجام و بيمار در سرویس پزشک آنکال بستري خواهد شد.

تبصره 1‌: در چنين مواردي به علت ویزیت پزشک حاضر در بيمارستان پزشک آنکال حق هيچ گونه اعتراضي نخواهد داشت.

الف-5‌) درمواردي كه پزشک آنکال توسط پزشک متخصص دیگري به مشاوره درماني اورژانس فراخوانده شود پزشک مشاور آنکال موظف است حداكثر به فاصله زماني نيم ساعت بر بالين بيمار حضوریابد ونظر خودرا ارائه دهد ولي مسئوليت بيمار برعهده پزشک اوليه بوده و اجراي نظرات پزشک مشاور فقط با تایيد معالج اوليه قابل انجام است.

الف-6‌) در موارد حضور پزشک متخصص مقيم در بيمارستان در این موارد پزشک مقيم موظف است كليه بيماران پذیرش شده را به اطلاع پزشک آنکال برساند و درصورت لزوم پزشک آنکال موظف به حضور بربالين بيمار و ارائه خدمت مي باشد در كليه موارد مسئوليت به عهده پزشک مقيم متخصص و هم پزشک آنکال مي باشد و عدم حضور پزشک آنکال رافع مسئوليت حرفه ایي نخواهد بود (ماده 42 دستورالعمل نحوه آنکال)

الف-7‌) پزشک متخصص آنکال موظف است تمام بيماراني كه از طریق اورژانس بيمارستان بستري مي گردند بدون قيد شرط و بدون توجه به شرایط پرداخت حق درمان( از نظر بيمه و آزاد بودن) و بدون توجه به نوع بيمه بپذیرد.

الف-8‌) پزشک متخصص آنکال موظف است اگر توسط پزشک متخصصي براي بيمار بستري در بخش مشاوره بخواهد بدون توجه به بيمه و آزاد بودن نوع بستري بيمار اقدامات درماني الزم را انجام دهد.

تبصره1‌: در صورتي كه مقررات بند 6 و بند 7 توسط پزشکي رعایت نگردد پزشک محترم از برنامه آنکالي حذف و سایر مشاوره ها نيز به ایشان ارجاع نخواهد گردید.

الف-9‌) در زماني كه پزشک محترم در روزهاي آنکالي به هر دليلي قادر به انجام وظيفه نباشد باید پس از تعيين جانشين واجد شرایط به دفتر مديريت درمان بيمارستان معذوریت خویش را با معرفي جایگزین خویش اعلام نماید.

الف-10‌) در صورت عدم دسترسي به پزشك آنكال و وجود فوريت جهت تعيين تكليف روند درماني بيمار، با آنكال دوم (جانشين) تماس حاصل مي شود. چنانچه آنكال دوم نيز پاسخگو نباشد، با مدير گروه تخصصي ارتباط برقرار خواهد شد.

 

ج) گردش كار پذيرش و بستري بيمار در ICU

ج-1‌) پذیرش بيمار در بخش مراقبت هاي ویژه بنا به درخواست پزشک معالج و تایيد پزشک مقيم ICU مي باشد. موارد مربوط به كنترل عفونت در بيمارستان نيز جزء معيارهاي پذيرش بيماران در بخش ICU مي باشد.

ج-2‌) درمواردي كه ظرفيت واحدمراقبت ویژه محدود است تعيين اولویت پذیرش ، جابجایي بيماران بستري در واحد مراقبت ویژه با تشخيص پزشک معالج و مشاور و با مسئوليت پزشک متخصص مقيم بخش ICU مي باشد.

ج-3‌) ارزیابي بيماران قبل از پذیرش به بخش مراقبت هاي ویژه به صورت معاینه باليني و درج یافته ها در برگ مشاوره (درخواست شده بوسيله پزشک ارشد(معالج)) به عهده پزشک مقيم مي باشد.

ج-4‌) تصميم گيري نهایي پس از هماهنگي لازم در مورد دستورات پزشک مشاور و متخصص مقيم به عهده پزشك معالج مي باشد مگر در موارد اورژانسي.

ج-5) براي بيماران High risk مسئوليت رزرو تخت ICU قبل از عمل با پزشک معالج مي باشد. (درج كتبي در پرونده واطمينان از رزرو بودن تخت)

ج-6‌) بعد از عمل جراحي انتقال بيمار از ریکاوري به بخش ویژه طبق انديكاسيون هاي علمي با نظر پزشك معالج و بيهوشي (درج كتبي درپرونده) و با تایيد(درج در پرونده) و مسئوليت متخصص بيهوشي مسئول مي باشد.

 

ک) تكليف پزشک بعد از بستري بيمار در بخش

ک-1‌) تهيه شرح حال و معاینه بدني و سایر ارزیابي ها از جمله درخواست آزمایشات وگرافي ها به ترتيب اولویت در طول ساعت بعد از پذیرش بستري باید انجام گيرد.

تبصره 1‌: حداقل باید 13 تا 15 دقيقه براي گرفتن شرح حال بيمار وقت گذاشته شود.

ک-2‌) سوابق بيماري، حساسيت هاي دارویي بيمار قبل از دستورات دارویي مشخص و در پرونده بيمار ثبت گردد.

تبصره 1‌: در صورتي كه پزشک بدون ثبت شرح حال و بدون اطالع از حساسيت هاي دارویي بيمار ، دستورات دارویي صادر نماید و بيمار در اثر حساسيت دارویي دچار مشکل گردد پزشک معالج مسئول است.

ک-3‌) گرفتن شرح حال و دستورات در بيمارستان به عهده پزشک باليني مقيم (با هماهنگي پزشك معالج) يا شخص پزشك معالج گذاشته شده است در صورتي كه پزشک معالج تشخيص دهد شرح حال گرفته شده ناقص بوده باید كتبا اعلام نماید شرح حال بيماران وي توسط خودشان قبل از اقدامات درماني گرفته شده و در پرونده بيمار ثبت خواهد گردید.

ک-4‌) وضعيت تغذیه بيمار برحسب نيازها و شرایط بيمار در بدو بستري مورد ارزیابي قرار گيرد بيماراني كه نياز به مراقبت تغذیه ایي دارند به متخصص یا كارشناس تغذیه معرفي گردند.

ک-5‌‌) بيماران باید درباره تداخل داروئي غذایي ، تغذیه و تغيير رژیم هاي غذایي آموزش ببينن (توصيه هاي غذايي به بيمار داده شود.) 

ک-6‌) وقتي بيماري بستري مي گردد نه تنها از نظر فيزیولوژي بلکه بایستي ازنظر رواني و سایر مسائل نيز مورد ارزیابي قرار گيرد.

ک-7‌) بيماران را درباره مسئوليت هاي فرایندهاي درمان و مراقبت آگاه نماید.

ک-8‌) بيماران را در كليه جنبه هاي درماني مشاركت دهند.

ک-9‌) خانواده بيمار نيز باید در اتخاذ تصميمات مربوط به مراقبت هاي درماني مشاركت داده شوند.

ک-10‌) هر 24 ساعت یکبار باید بيمار بستري در بخش توسط پزشک معالج ویزیت گردد.

ک-11‌) در صورت درخواست مشاوره از طرف پزشک معالج بيمار، اگر مشاوره اورژانسي است مثل تمام موارد اورژانس حداكثر تا نيم ساعت پس از ويزيت پزشك معالج يا مقيم يا باليني بر بالين بيمار حاضر گردد.

ک-12‌) در صورتي كه درخواست مشاوره اورژانسي نباشد در طول 24 ساعت باید نظر پزشک مشاور به پزشک معالج ارائه گردد.

تبصره 1‌: در صورتي كه مشاوره اورژانسي نباشد ولي اگر ترخيص بيمار منوط به نظر پزشک مشاور باشد پزشک مشاور موظف است در زمان مقتضي براي مشاوره بيمار حاضر باشد (البته قبل از ترخيص ، نظر پزشك معالج اخذ گردد.)

ک-13‌) درخواست مشاوره از پزشک مشاوره باید به صورت كتبي در برگه درخواست مشاوره و ممهور به مهر پزشک باشد .

تبصره 1‌: در صورت عدم تکميل برگه درخواست مشاوره حق العمل پزشک مشاور توسط شركت‌هاي بيمه پرداخت نمي گردد.

تبصره 2‌: تمامي موارد مطروحه از سوي پزشك مشاور، در صورت تاييد پزشك معالج، مي بايست در برگ دستورات پزشك معالج مجددا دستور داده شده (reorder) و ثبت گردد.

ک-14‌) سعي شود ترتيبي فراهم گردد تا خانواده بيمار بتواند در ساعات مشخص اطلاعاتي از وضعيت بيمار خویش بدون معطلي و سردرگم شدن در خصوص وضعيت بيمار خویش از پزشک معالج كسب نماید. (اجراي این بند در بخش هاي ویژه از اهميت بيشتري برخوردار مي باشد.(

تبصره 1‌: سعي شود در خصوص بيماران با سطح هوشياري پائين ، خردسال ، سالخورده ، بي سواد یعني به طور كل بيماراني كه قدرت فهم مسائل درماني خود را ندارند پزشک بایستي ارتباط منظم و مشخص از قبل تعيين شده با خانواده بيمار به منظور كاهش شکایات ، افزایش رضایتمندي و رعایت حقوق بيمار و خانواده اش داشته باشند.

ک-15‌) ارزيابي تخصصي تغذيه براي تمامي بيماران بستري در بخش ICU با اقامت بيشتر از 24 ساعت مورد نياز مي باشد.

 

د) فرايند بستري بيماران ارجاع از مطب و مقررات مرتبط

د-1‌) در بيمارستان تنها پزشک سهامدار و یا پزشک ميهمان با مجوز هئيت مدیره حق بستري دارند.

د-2‌) بيماران به وسيله دستور بستري با قيد تاریخ بستري و با درج دستورات لازم به پذیرش از نظردریافت ميزان ودیعه و دستورات لازم به بخش از نظر انجام آزمایشات روتين و دستورات دارویي به بيمارستان ارجاع داده شود.

د-3‌) در صورتي كه بعد از صدور دستور بستري بنا به دلیلي (اعم مسافرت پيش بيني نشده و یا غيره) امکان بستري بيماردرتاریخ قيد شده ممکن نباشد حتما به نحو مناسب از طریق منشي مطب و یا به طرق دیگر قبل از بستري به اطلاع بيمار رسانده شود( همچنين به اطلاع پذیرش و دفتر نظارت بر درمان درصورت مرخصي، نيز رسانده شود)

تبصره 1‌: در صورتي كه بيمار با دستور بستري به بيمارستان مراجعه نماید پذیرش موظف است بيمار را پذیرش نماید و اگربيماري بستري گردید و بعد بستري مشخص گردد كه امکان حضور پزشک در بيمارستان وجود ندارد پزشک مسئول تمام نارضایتي ها و مشکلات بوجود آمده مي باشد و حسابداري بيمارستان موظف است هزینه هاي یک روز بستري و سایر هزینه هاي ایجاد شده به بيمار را از صورتحساب پزشک مسئول (با اطلاع به پزشك معالج) كسر نماید.

د-4‌) قبل از بستري بيمار تکليف وي را از نظر هزینه هاي درمان و بستري كاملا روشن نماید و در صورت عدم اطلاع از بيمه هاي طرف قرارداد بيمارستان و چگونگي پرداخت فرانشيز ، هزینه هاي مربوط به هتلينگ و سایر خدمات بيمار را قبل از پذیرش به جهت آگاهي از هزینه ها به ترخيص بيمارستان راهنمایي گردد.

د-5‌) در جراحي هاي ارتوپدي و آنژیوگرافي ، آنژیوپلاستي حتما بيمار قبل از بستري توجيه شوند كه هزینه هاي خرید پيچ و پلاک ،استنت جدا از هزینه هاي درمان مي باشد.(طبق دستورالعمل وزارت بهداشت تهيه تمامي تجهيزات پزشکي به عهده بيمارستان مي باشد.(

تبصره 1‌: درصورت عدم رعایت بندهاي فوق و ایجاد مشکل به بيمار، و وارد آمدن خسارت به بيمارستان در صورت عدم انجام تعهدات مالي توسط بيمار پزشک ارجاع دهنده مسئول بوده و بيمارستان مختار است از صورتحساب پزشک مسئول در صورت ایجاد مشکل كسر نماید.

د-6‌) در جراحي هاي Day Care توصيه مي شود بيماران، یک روز قبل از بستري آزمایشات و مشاوره هاي لازم را در نزد پزشکان بيمارستان انجام داده و در روز بستري همراه خود بياورند.

د-7‌) اگر پزشکي بيمار را به صورت آزاد بستري مي كند تمام تعرفه هاي بستري اعم از هتلينگ ، خدمات مربوط به آزمایشگاه، رادیولوژي ،پرستاري ، بيهوشي و غيره آزاد (طبق كتاب ارزش نسبي) محاسبه مي گردد و اگر با معرفي نامه بيمه بستري مي گردد تمام خدمات با تعرفه بيمه محاسبه خواهد گردید (با هماهنگي پزشك معالج و بيهوشي)

تبصره 1‌: امکان اینکه حق العمل پزشک آزاد و خدمات بيمارستان با تعرفه بيمه محاسبه گردد وجود ندارد.

د-8‌) تمام هزینه هاي درماني بایستي طي صورتحساب رسمي به صندوق بيمارستان واریز گردد.

د-9) به علت مشخص شدن تکليف بيمارستان در زمان مراجعه بيماران قبلي پزشک به بيمارستان ضروري است پزشک روزهاي مسافرت و یا عدم حضور خود را ولو اینکه آنکال نباشد (با تعيين جانشين و نظر موافق فرد جانشين) به اطلاع مدير نظارت بردرمان بيمارستان برساند و در ساعات غير اداراي مي تواند به اطلاع سوپرایزر كشيک برسد.

د-10) در صورتي كه پزشک بيمار بستري در بخش داشته باشد بایست جانشين خود را ضمن اینکه به مدير نظارت بر درمان معرفي مي كند در پرونده بيمار نيز باید جانشين خود را به طور مکتوب معرفي نماید.

 

ن) تكليف پزشک در ارتباط با بيمار كانديداي جراحي و اتاق عمل

ن-1) قبل از عمل جراحي ، معاینه بدني بيمار و تدوین شرح پزشکي و هرنوع آزمایش تشخيصي ضروري براي عمل باید انجام ودر پرونده بيمار ثبت و ضبط گردد.

تبصره 1: درصورتي كه مستندات فوق در پرونده وجود نداشته باشد و مشکلي در اتاق عمل براي بيمار پيش آید مسئوليت با پزشک معالج خواهد بود.

ن-2) دستورالعمل آنتي بيوتيک تراپي پروفيلاكسي طبق اطلاعيه مراقبت هاي مدیریت شده انجام گيرد.(مراقبت باليني سال)

ن-3) طرح ریزي مراقبت باید قبل از انجام عمل جراحي و یا هر اقدام درماني دیگر در پرونده بيمار ثبت و مستند گردد .

ن-4) مزایا و عوارض بالقوه ایي كه ممکن است در روش اجراي درمان به وجود آید به بيمار و خانواده او توضيح داده شود.

ن-5) باید رضایت آگاهانه با توجه به قوانين كشور و ضوابط بيمارستان از بيماران اخذ گردد .

تبصره 1: در موارد risk high حتما نکات قانوني مورد توجه قرار گرفته با متخصص پزشکي قانوني براي گرفتن رضایت و اخذ برائت مشاوره گردد.

ن-6) صحبت با بيمار و خانواده او درباره نياز به فراورده هاي خوني یا نظریه هاي مربوط به روش جایگزین در مورد تجویز و انتقال خون ، هنگامي كه خون و مشتقات آن ممکن است مورد نياز باشد باید مورد توجه قرار گيرد.

ن-7) تمام درخواست هاي خون باید با درخواست پزشک و ممهور به مهر پزشک معالج گردد در صورت دستور تلفني درخواست خون با تایيد و ممهور برگه درخواست توسط پزشک باليني( اورژانس) انجام گيرد.

ن-8) هر بيماري كه داوطلب بيهوشي است باید تحت معاینه و ارزیابي قبل از بيهوشي قرار گيرد.

ن-9) گزینه هاي هوشبري و خطرهاي احتمالي آن باید قبل از بيهوشي با بيمار و خانواده مطرح گردد.

ن-10) تشخيص قبل از عمل باید قبل از انجام عمل به وسيله پزشک مسئول بيمار در پرونده ثبت و مهر گردد.

ن-11) وقت عمل بایستي حداقل یک روز قبل از عمل با اتاق عمل هماهنگ گردد.

تبصره 1: گرفتن وقت عمل نباید توسط بخش بستري انجام گيرد پزشک موظف است راسا یا توسط دستيارش با اتاق عمل هماهنگ و وسائل مورد نياز خود را براي روز عمل از اتاق عمل درخواست نماید در غير اینصورت براي مشکل پيش آمده پزشک محترم مسئول مي باشد.

ن-12) وسایل مورد نياز براي عمل حتما در زمان گرفتن وقت عمل به اتاق عمل گفته شود .

ن-13) در جراحي هاي الکتيو در صورتي كه پزشک از روز قبل وقت عمل خویش را هماهنگ نکرده باشد و در صورت خالي نبودن اتاق عمل در ساعت مورد نظر ، پزشک موظف است در ساعتي كه براي اتاق عمل مقدور است به عمل خویش مبادرت ورزد.

ن-14) در جراحي هاي الکتيو اولویت با جراحاني است كه زودتر وقت عمل خویش را هماهنگ نموده اند.

ن-15) پزشک موظف است در سر ساعتي كه وقت عمل خویش را هماهنگ نموده در اتاق عمل حاضر گردد وبا پرستار اسکراب جهت اجراي چک ليست جراحي ایمن همراهي نماید( از جمله شناسایي بيمار درست، علامتگذاري موضع عمل ، معرفي تيم به بيمار)

ن-16) گزارش مربوط به عمل جراحي به صورت كتبي باید بلافاصله بعد از انجام عمل با نام جراح اول و كمک جراح ، به اضافه یافته ها ، روش هاي اجرایي فني به كاررفته ، نمونه هاي برداشت شده و تشخيص هاي بعد از عمل ، ثبت و مهر گردد.

ن-17) رعایت شرایط استریل اتاق عمل كاملا رعایت گردد .

ن-18) مستندات مربوط به عمل جراحي باید حاوي علائم حياتي بيمار و سطح هوشياري او ، داروها ( شامل مایعات وتزریق وریدي ) خون و مشتقات آن باشد و هر نوع اتفاق غير عادي یا عوارض بعد از عمل و نحوه مدیریت اتفاق مذكور درپرونده ثبت شد.

ن-19) بعد از عمل در صورت نياز بيمار به بستري در بخش هاي ویژه باید پزشک معالج و پزشک بيهوشي مسئول به اتفاق هم تصميم گيري نموده و نتيجه تصميم در پرونده درج و ممهورگردد و لي در نهایت مسئوليت آن با پزشک بيهوشي خواهد بود.

ه-20) حتي المقدور بعد از ساعت 7 عصر عملهاي الکتيو انجام نگيرد ولي در صورت ناگزیر بودن به عمل بيمار باید حداكثر 12 ساعت در بخش ويژه بستري گردد.

تبصره 1: بدیهي است درصورت نياز به بخش ویژه باید بيمار به بخشهاي ویژه منتقل گردد.

ن-21) كد جراحي (k) براساس كتاب ارزش نسبي خدمات به خصوص حتما در پرونده بيمار در اتاق عمل درج گردد.

 

ط) تكليف پزشک درزمان ترخيص بيمار

ط-1) بر اساس سياست مديريت تخت در بيمارستان، پزشك معالج مي بايست نسبت به تعيين تكليف بيماران بالاي 5 روز بستري اقدام نمايد. 

ط-2) برنامه ترخيص بيمار قبل از ترخيص ارزیابي و مشخص گردد در صورتي كه روز بعد بيمار قابل ترخيص باشد حتما حدود ساعت ترخيص مشخص گردیده و در ساعت تعيين شده حتما براي ترخيص بيمار اقدام گردد تا تکليف خانواده بيمار براي تامين هزینه ها و تکليف واحد ترخيص و همچنين پذیرش بيمارستان در بستري بيمار جدید و بخش هاي بستري مشخص گردد.

ط-3‌) براي ترخيص بيماران بایستي حداكثر تا ساعت 13 اقدام گردد ترخيص بعد از ساعت 14 بيمار را مشمول پرداخت یک روز هزینه اضافي مازاد بر هزینه هاي جاري مي نماید.

تبصره 1‌: در صورتي كه بيمار به علت ترخيص دیرهنگام پزشک مشمول پرداخت هزینه اضافي گردد این مبلغ مازاد از صورت حساب پزشک كسر خواهد گردید.

تبصره 2‌: ترخيص تا ساعت 14 شامل بيماران سرپايي نمي گردد.

ط-3‌) آموزش و توصيه هاي حين ترخيص به بيمار جزء لاينفک برنامه ترخيص به شمار مي رود پزشک موظف است توصيه هاي بعد از ترخيص و مراقبت از بيماررا به بيمار و خانواده اش ارائه دهد و از نظر تغذیه، ورزش، استحمام ، نحوه مصرف داروها و زمان مراجعه بعدي تکليف بيمار و خانواده اش را روشن نماید .

ط-4‌) پزشک موظف است خلاصه پرونده ایي كامل كه مشتمل بر اقدامات تشخيصي، آخرین تشخيص معتبر و یاتشخيص هاي افتراقي، رئوس درمانهاي انجام شده با ذكر دوز داروها و توالي تجویز آنها و پيشنهادات براي ادامه درمان و سایر توصيه هاي ضروري را ذكر و به بيمار ارائه نماید.

 

ض‌) تكليف پزشک از نظر تكميل مدارک پزشكي و پرونده قبل از ترخيص بيمار

ض-1‌) شرح حال بيماران كامل با رعایت اصول نگارش و ممهور به مهر باشد .

ض-2‌) تمام تشخيص ها و دستورات با خط خوانا بدون قلم خوردگي نوشته شود .

ض-3‌) تمام Tell Ordr ها بایستي با مهر و امضاء تایيد گردد.

ض-4‌) دستورات پزشک با خط و خوش و خوانا بدون قلم خوردگي نوشته شود .

ض-5‌) برگه سير بيماري كامل و بر اساص اصول نگارش با ذكر نشانه هاي فعلي بيمار ، تاریخچه بيماریهاي قبلي ، داروهاي در حال مصرف و سایر اعتيادات ، حساسيت ها و سوابق فاميلي تکميل و ممهور به مهرو امضا نماید.

ض-6) گزارشات كاردیولوژي و برگه هاي الکتركاردیوگرام ممهور به مهر و امضاء پزشک كاردیولوگ گردد .

ض-7) تشخيص اوليه و تشخيص حين درمان، تشخيص نهایي با رعایت توالي زماني تکميل گردد .

ض-8) گزارش عمل جراحي كامل با قيد تشخيص قبل از عمل ، تشخيص بعد از عمل و روش اجرائي و همجنين با ذكر نام كمک جراح اول و دوم و درج k جراحي تکميل گردد.

ض-9) ورقه گزارش بيهوشي كامل به تمام مشخصات باشد .

ض-10) خالصه پرونده كامل باذكر شکایت اصلي بيمار و تشخيص اوليه ، تشخيص نهایي ، اقدامات درماني و اعمال جراحي ، نتایج آزمایشات كلنيکي ، وضعيت بيمار هنگام ترخيص و توصيه هاي پس از ترخيص تکميل گردد.

ض-11) فرم گواهي بستري در موارد بيمه حتما تکميل و ممهور به مهر گردد .

 

ص) تكليف پزشک در گذراندن دوره‌هاي الزامي آموزشي

دوره هموویژالنس

سایر دوره‌هاي بازآموزي مرتبط با گروه تخصصي و الزامات استانداردهاي اعتبار‌بخشی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.