افزایش ظرفیت‌های آزمون دستیاری در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ تصویب شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن شجاعی گفت: آمارها نشان می‌­دهد کشور ما به شدت از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برد. سرانه پزشک متخصص در ایران 5.9 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است. این تعداد یک ششم میانگین کشورهای اروپایی است. اما در برخی استان­ها وضعیت به مراتب بحرانی­تر است. به طوری که سرانه پزشک متخصص در 23 استان کشور کمتر از 5 پزشک به ازای 10 هزار نفر جمعیت است.

وی افزود: این کمبود پزشک، باعث ایجاد بازار انحصاری در ارائه‌ خدمات تخصصی شده است که این امر مشکلات فراوانی از جمله افزایش هزینه‌های درمانی، صف‌های طولانی برای دریافت خدمات، سفرهای اجباری به استان­های دارای متخصص و سایر پیامدهای منفی  را در پی داشته است، گاهی مردم برای استفاده از خدمات پزشکی مجبور هستند که از سراسر کشور به مراکز استان‌های بزرگ و به خصوص تهران سفر کنند. در حالی که در برخی از شهرستان­ها، تجهیزات درمانی و بیمارستانی به دلیل عدم وجود پزشک متخصص بلا استفاده مانده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص راهکار حل این مشکل تصریح کرد: ظرفیت آزمون دستیاری باید افزایش پیدا کند تا به تدریج کمبود پزشک در کشور جبران شود. اما شاهد بودیم که وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری پزشکی امسال را 16 درصد کاهش داد. اما از طرف کسانی که معتقد بودند این کاهش نباید صورت بپذیرد مقاومت­هایی صورت پذیرفت.

شجاعی در خصوص اقدامات کمیسیون برای افزایش طرفیت آزمون دستیاری گفت: در این رابطه در کمیسیون جلسه‌ای برگزار شد. برخی از مسئولین از جمله معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در این جلسه حاضر شدند. استدلال­هایی که از طرف مسئولین وزارت بهداشت برای کاهش‌ ظرفیت آزمون دستیاری 1400 مطرح شد برای نمایندگان قانع کننده نبود.

وی اضافه کرد: بنابراین از مسئولین وزارت بهداشت خواسته شد که این ظرفیت‌ها حداقل به ظرفیت سال گذشته یعنی سال 99 برگردد، بنابراین موضوع افزایش ظرفیت‌های آزمون دستیاری در جلسه کمیسیون اصل 90 تصویب و صورت جلسه شد. در نهایت ظرفیت کاهش یافته جبران شد و ظرفیت­های آزمون دستیاری پزشکی سال 1400 به همان ظرفیت سال 1399 برگشت.

 رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در رابطه با اجرا نشدن قانون پزشکان تعهدی و پیگیری این موضوع توسط کمیسیون اصل 90 گفت: در مورد سهمیه 30 درصدی که مطابق با قانون باید از ظرفیت پذیرش عمومی و تخصصی به پزشکانی داده شود که تعهد خدمت در مناطق محروم داشته باشند، گفتگوهایی صورت پذیرفت، سهمیه 30 درصدی پذیرش دانشجویان تعهدی در حال حاضر نه در آزمون دستیاری پزشکی، و نه در آزمون سراسری رعایت نمی­شود. طبق آمار، این درصد در آزمون سراسری همواره زیر 30 درصد بوده و حتی به 20 درصد هم نرسیده است و در سال 1400 فقط 6 درصد پذیرش رشته پزشکی به سهمیه پذیرش تعهدی اختصاص داده شده است.

به گزارش فارس شجاعی در پایان در خصوص پیگیری کمیسیون اصل 90 برای اجرایی شدن قانون پزشککات تعهدی گفت: مسئولان وزارت بهداشت مکلف هستند قانون موسوم به پزشکان تعهدی را اجرا کنند. اگر این عدم اجرا تکرار شود، کمیسیون اصل 90 ورود و با متخلفان اجرایی نشدن این قانون برخورد خواهد کرد، البته مسئولین وزارت بهداشت توضیحاتی در توجیه عدم تخصیص سهمیه‌30 درصدی مناطق محروم داشتند که قابل پذیرش نبود. بنابراین وزارت بهداشت مکلف است که این سهمیه را در آزمون­های سراسری و آزمون دستیاری رعایت کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.