ابتلای ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور به دیابت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اسدالله رجب در خصوص آخرین آمار بیماران مبتلا به بیماری دیابت در کشور گفت: اصولا در همه دنیا اطلاعات دقیقی از بیماران دیابتی نداریم و تقریبی است چراکه بیشتر بیماران دیابتی را بیماران دیابتی مبتلا به نوع دوم تشکیل می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد این افراد در اغلب کشورها اطلاعی از بیماری خود ندارند اما ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال در کشور ما مبتلا به دیابت هستند. 

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه دیابت نوع یک تقریبا به موقع تشخیص داده می‌شود ادامه داد: ما در کشورمان سیستمی که دیابت نوع اول را ثبت کند، هم نداریم بنابراین باز هم در این خصوص آما تقریبی است. 

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری و درمان به موقع دیابت افزود: اگر بتوانیم با آموزش از بیماری‌ها پیشگیری کنیم قطعا از مشکلات ناشی از این بیماری‌ها پیشگیری کرده‌ایم و طبیعتا هزینه کمتری به کشور و اقتصاد سلامت وارد می‌شود. در کشور آلمان اگر کودکی در سن ۱۲ سالگی در کلاس ورزش ثبت نام کند بخشی از هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود با این کار افراد را علاقه‌مند می‌کند که در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کند. بنابراین سرمایه‌گذاری برای پیشگیری می‌کنند چرا که پیشگیری بهتر از درمان است. 

رجب تاکید کرد: بنابراین برای پیشگیری از دیابت هرچه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و هزینه شود باز هم کم است چراکه فرد دچار دیابت نمی‌شود و یا دیابت آن دچار عارضه نمی‌شود. بیشترین هزینه‌هایی که یک فرد دیابتی می‌پردازد و بیشترین هزینه‌هایی که به جامعه وارد می‌شود، هزینه‌هایی است که عوارض ناشی از دیابت در فرد ایجاد می‌کند. حال اگر پیشگیری و درمان به موقع انجام شود تا فرد دچار عارضه نشود در نتیجه از هزینه‌های طولانی مدت پیشگیری می‌شود.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: توقع داریم بیمه‌ها در این زمینه همکاری بیشتری کرده و هزینه‌های بیشتری را بپردازند. حداقل هزینه ابزار و امکانات افرادی که انسولین مصرف می‌کنند و ۶ یا ۷ بار قندخون خود را در روز کنترل می کنند را بیمه بپردازد، این به نفع بیمه است، بخشی از دیابتی‌ها تعداد زیادی قرص قند خون مصرف می‌کنند و طبیعتا کمتر به سمت مصرف انسولین می‌روند، در دیابت نوع یک از همان ابتدا انسولین درمانی می‌شود، اما در دیابت نوع دو موضوع این است که اولا دیر مراجعه می‌کنند و دوم اینکه صحیح درمان نمی‌شوند. 

وی با تاکید براینکه اغلب بیماری‌های قلبی عروقی نتیجه بی‌توجهی به دیابت است خاطرنشان کرد: اگر از ابتدا بیماری فرد دیابتی به صورت دقیق کنترل شود دیگر هیچ عارضه‌ای پیدا نمی‌کند و در حقیقت یک فرد دیابتی می‌تواند مانند سایر افراد اجتماع زندگی کرده و زندگی‌اش کیفیت خوبی داشته باشد و طول عمری مانند طول عمر افراد عادی داشته باشد اما اگر بیماری یک دیابتی درمان نشده و قند کنترل شده‌ای نداشته باشد حداقل بین ۸ تا ۱۲ سال عمر متوسط این فرد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش ایلنا رجب در پایان با اشاره به اجرای پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت گفت: این پویش‌ها بسیار خوب است و حداقل این است که مردم را با اسم دیابت آشنا می‌کند. یک سری افراد در این غربالگری‌ها شناسایی می‌شوند اما مهم این نیست که ما بیماران را بشناسیم مهم این است که بعد از اینکه این افراد شناسایی شدند کاری برای آن‌ها انجام دهیم که این افراد دچار عوارض بعدی نشوند البته شناسایی بیمار خوب است اما درمان این بیمار شناسایی شده اهمیت بیشتری دارد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.