تاثیر منفی جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی
معاون گردشگری با بیان اینکه جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی تاثیر منفی داشته است گفت: بررسیها نشان میدهد بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان میبرد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محسن بندپی در نشست خبری «گردشگری سلامت» که یکشنبه ۱۶ شهریورماه برگزار شد در خصوص ضرورت نظارت بر گردشگری سلامت، درباره تاثیر جنگ ۱۲ روزه بر کاهش مسافران کشور گفت: بررسی تعداد گردشگران ورود به ایران در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته بیانگر این است که میزان آنها ۴۸.۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: روند افزایش گردشگران ورودی به کشور را در اردیبهشت ماه سال جاری تجربه کرد به نحوی که میزان آنها در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. بحرانها و جنگهای منطقهای سبب کاهش شدید میزان گردشگران به کشور شده به نحوی که میزان گردشگران ورودی به کشور در خرداد و تیرماه سال جاری به ترتیب ۵۲ و ۴۲ درصد کاهش یافت. همچنین مردادماه کاهش ۲۲ درصدی گردشگران را تجربه کرد و پیشبینیها حاکی از آن است که این میزان در شهریور ماه به نقطه صفر برسد.
وی افزود: روند افزایش گردشگران ورودی به کشور را در اردیبهشت ماه سال جاری تجربه کرد به نحوی که میزان آنها در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. بحرانها و جنگهای منطقهای سبب کاهش شدید میزان گردشگران به کشور شده به نحوی که میزان گردشگران ورودی به کشور در خرداد و تیرماه سال جاری به ترتیب ۵۲ و ۴۲ درصد کاهش یافت. همچنین مردادماه کاهش ۲۲ درصدی گردشگران را تجربه کرد و پیشبینیها حاکی از آن است که این میزان در شهریور ماه به نقطه صفر برسد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی برخلاف حوزههای اقتصادی یک فرایند زمانبر است گفت: بررسیها نشان میدهد بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی حدود ۶ تا ۷ ماه زمان میبرد. اگرچه گردشگری کشور آسیب دیده است اما گردشگری زیارتی و سلامت در بحرانها کمترین میزان آسیبپذیری را دارند. آمار و ارقام بیانگر این است که سه تا چهارهزار نفر به صورت روزانه در منطقه اروند آبادان برای دریافت خدمات درمانی وارد کشور میشوند.
بندپی در خصوص تصویر ایران در عرصه جهانی اظهار کرد: بررسی شرایط در دو دهه اخیر نشان میدهد که کشور از منظر جهانی و از نظر امنیت و چهره بینالمللی چهره مطلوبی ندارد. کلیدیترین مسئله برای توسعه گردشگری حس امنیت است. ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی در سال ۹۸ به کشور سفر کردند اما تعداد این افراد به دلیل حادثهای که برای یک تبعه آذربایجانی، تعداد گردشگران آذربایجانی را تا ۱.۸ میلیون کاهش داد.
وی در خصوص تعداد گردشگران کشور در سال گذشته افزود: میزان گردشگران ورودی به کشور در سال گذشته ۷ میلیون و ۳۹۹هزار نفر ثبت شده است اما بحرانها و جنگهای منطقهای مانند جنگ ۱۲ روزه در صنعت گردشگری و جذب گردشگران تأثیر منفی گذاشته است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: در زمینه تبلیغات گردشگری ضعف داریم، ضعف در زمینه تبلیغات گردشگری از عوامل محدودکننده به حساب میآید. هزینه تبلیغات گردشگری کشور به ازای هر گردشگر حدود ۳۰ سنت است و این درحالی که ترکیه برای هر گردشگر بیش از ۱۰ دلار در حوزه تبلیغات هزینه میکند، توسعه گردشگری مستلزم پیروی از چند راهبرد اساسی است، در وهله نخست، جایگاه گردشگری در سیاستگذاریهای کشور میبایست ارتقا یابد. گردشگری نه تنها نقش اقتصادی دارد، بلکه سبب اشتغالزایی، ارزآوری، ارتقا سلامت میشود و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی به ارمغان میآورد.
بندپی در خصوص دیدگاه سازمان جهانی بهداشت نسبت به ایران گفت: ظرفیتهای طبیعی، بومگردی، میراث فرهنگی و سلامت کشور بسیار زیاد است و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت ایران را در فهرست ۲۰ کشور برتر گردشگرپذیر دنیا قرار داده است. این شناخت جهانی یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار به حساب میآید، ارائه خدمات گردشگری سلامت باید به نحوی باشد که ارائه خدمات از زمان پذیرش بیمار تا پایان درمان با نصب و هماهنگی انجام شود. بیمارستانها و مراکز درمانی کشور نقطه کانونی خدمات گردشگری سلامت در کشور به حساب میآید.
وی در خصوص ماموریت وزارت امور خارجه در حوزه گردشگری سلامت توضیح داد: ماموریت محولۀ وزارت امور خارجه در ارتباط با گردشگری سلامت این است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به فعال کردن ظرفیتهای بینالمللی ورود کند و برای کشورهای هدف گردشگری سلامت یک رایزن گردشگری سلامت مانند رایزن فرهنگی و اقتصادی که هماکنون در کشورهای دیگر فعالیت میکنند تعیین کند.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص راهاندازی سامانه جامع گردشگری سلامت گفت: سامانه جامع گردشگری سلامت در این نشست خبری رونمایی میشود. راهاندازی این سامانه سبب میشود که تمام دادههای حوزه گردشگری سلامت از زمان ورود بیمار به کشور وضعیت بیمار پس از ترخیص و خدمات ارائه شده به صورت شفاف ثبت شود. هنگامی که شفافیت در ارائه خدمات وجود داشته باشد نه تنها اعتمادسازی، اعتبار بخشی و برندسازی گردشگری سلامت برای کشور را به ارمغان میآورد بلکه ارزایابی در سطح بینالمللی را نیز متحول میکند.
بندپی در خصص تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: تقسیم وظایف در زمینه تبلیغ، بازاریابی و پذیرش بیماران خارجی به طور کامل مشخص شده است، برندسازی در حوزه گردشگری سلامت یک ضرورت است، انسجام دادهها، بازاریابی بینالمللی، تقویت نمایندگیهای کشور در کشورهای هدف و برندسازی میتواند سبب هموارشدن مسیر توسعه گردشگری کشور شود. به طور قطع گردشگری سلامت به همراه گردشگری زیارتی میتواند یک ظرفیت ویژه برای ارزآوری و تثبیت جایگاه ایران در بازار منطقهای و جهان باشد.
وی در خصوص برگزاری نشستهای گردشگری سلامت در کشور افزود: شهرهای تهران و همدان، میزبان برگزاری نشستهای مهم گردشگری سلامت بودهاند و این نشستها با استقبال چشمگیری مواجه شده است. وضعیت ظرفیت گردشگری در حوزههای شهری، آثار طبیعی، آثار فرهنگی بر سلامت کشور به نحوی است که جایگاه ایران را در حوزه دندانپزشکی، پیوند کبد و درمان ناباروری تثبیت کرده و ما را در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داده است. اقدامات انجام شده و توسعه زیرساختها میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر خارجی و معرفی قابلیتهای واقعی ایران ایفا کند. استمرار برنامهها و تبلیغات هدفمند میتواند راهبرد کلیدی برای ارتقاء جایگاه ایران در عرصه گردشگری جهانی باشد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص برنامهها برای تقویت گردشگری سلامت اظهار کرد: برنامهریزی ویژهای به منظور تقویت گردشگری سلامت و فرهنگی برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه مانند هند، روسیه و چین داریم. این تصمیم در قالب یک پروژه پایلوت با همکاری وزارت امور خارجه عملیاتی میشود و رایزنهای گردشگری در راستای این هدف در برخی کشورها مستقر میشوند. رایزنهای گردشگری مانند رایزنهای اقتصادی و فرهنگی عمل میکنند و مسئولیت معرفی ظرفیتهای گردشگری و گردشگری سلامت کشور به مخاطبان بینالمللی را برعهده دارند.
بندپی با بیان اینکه ۳۰۰ بیمارستان کشور توانستهاند مجوز IPD دریافت کنند گفت: افزایش ظرفیتها در دستور کار است و بر اساس برنامه هفتم توسعه، تعداد گردشگران ورودی به کشور میبایست به ۱۵ میلیون نفر برسد. نظارت بر مراکز گردشگری و سامانههای مرتبط با آن به همراه ساز و کارهای تشویقی و تمرینی میتواند تضمینی برای انجام درست فعالیتها و ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران باشد.
وی در پایان اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد هتلهای کشور در مشهد قرار دارد، حدود ۵۰ درصد گردشگران زیارتی کشور به مشهد سفر میکند. شهرهایی مانند همدان، اصفهان و شیراز نیز از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. بررسیها بیانگر این است که ۵۰ درصد دفاتر گردشگری در تهران و حدود ۳۰ درصد در جزیره کیش و اصفهان مستقر است. همچنین بخشی از دفاتر گردشگری در شیراز مستقر است. این ظرفیت بیانگر این است که با بهرهگیری از ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی میتوان در مسیر توسعه گردشگری سلامت و افزایش تعداد گردشگر بینالمللی گامهای موثری برداشت. ایسنا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید