آنچه در مورد سرطان تیروئید باید بدانید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، وهاب فتوریچی‌ گفت: به طور کلی سرطان‌های تیروئید‌ بسیار در دنیا شایع است و در این بین عده‌ای کم هستند که چکاب و غربالگری سونوگرافی انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: در تیروئید‌ افراد ممکن است غده‌هایی بسیار ریز پیدا شود که در حقیقت از نظر پزشکی وخیم و خطرناک محسوب نمی‌شوند اما متأسفانه به دلیل آگاهی نداشتن از این موضوع،‌ عمل‌هایی سنگین برای برداشتن این غده‌ها از روی تیروئید‌ انجام می‌شود و گاهی اوقات این نوع درمان‌ها باعث بروز صدمات بیشتری به تیروئید خواهد شد.

فتوریچی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده دانشمندان، سرطان‌های تیروئید که هیچ علائم خاصی ندارند در بین مردم دنیا بسیار شایع هستند به طوری که اگر مطالعه‌ای بر روی نتایج کالبدشکافی‌ انجام شود در پنج درصد از کالبد شکافی‌ها سرطان تیروئید در اندازه بسیار ریز دیده می‌شود و پزشکان توصیه نمی‌کنند که بی مورد جهت تشخیص سرطان تیروئید‌ کار غربالگری‌ و چکاب‌ انجام شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر سرطان تیروئید‌ بدخیم و قابل ملاحظه باشد باید برجستگی‌ در جلوی غده تیروئید‌ به طور واضح مشخص شود که معمولاً در هنگام سرطانی‌ شدن تیروئید در این عضو دردناک نبوده و ارتباط خاصی به پرکاری‌ و کم کاری غده تیروئید‌ ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرطان تیروئید‌ پیشرفته باشد بر روی اعصاب صوتی اثر گذاشته و سبب تغییر صدای افراد می‌شود و یا ممکن است سرطان تیروئید علائمش‌ در هنگام قورت دادن غذا مشخص شود.

فتوریچی توضیح داد: گره‌های تیروئید که شایع است تنها پنج درصد از آنها سرطانی است و این‌گونه‌ موارد به وسیله تصویربرداری‌ صوتی تشخیص داده می‌شود.غده‌های جامد به وسیله سوزن‌های بسیار ریز نمونه‌برداری می‌شود و این کار‌ یک کار ساده در پزشکی محسوب می‌شود و هیچ خطری را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: هنگامی که غده‌های بر روی تیروئید ضخیم و بزرگ‌تر از یک سا‌نت باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند که در این حالت ما باید ریسک‌بندی کنیم تا غده‌های خطرناک را با عمل جراحی از بین ببریم‌.

وی افزود: اکثر عواملی که باعث بروز سرطان تیروئید‌ در افراد می‌شود مانند تابش اشعه‌ای بر گردن افراد در دوران کودکی است و برخی دیگر از سرطان‌ها کاملاً ارثی و ژنتیکی‌ است بنابراین سابقه فامیلی در ابتلای افراد به سرطان تیروئید‌ مهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فتوریچی در پایان اضافه کرد: چاقی و برخی از مواد شیمیایی‌ باعث‌ شیوع بیشتر سرطان تیروئید‌ در افراد می‌شود، شیوع سرطان تیروئید‌ در زنان بیشتر از مردان است که علت آن استروژن و هورمون‌ زنانه است که باعث بروز این عارضه در بین زنان می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.