چاقی در کودکی و عوارض آن در بزرگسالی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سپیده دولتی در این زمینه گفت: کودکانی که اضافه وزن دارند، سنگین ترند و تحرک کمتری نسبت به هم سن و سالانشان دارند و دوستان آنها به سادگی اجازه همکاری در بازی های گروهی را به آنها نمی دهند.

دولتی ادامه داد: در واقع چاقی روی چهره و ظاهر اثر می گذارد، کودکان را متفاوت از بقیه می کند و حس سرخوردگی به آنان می دهد.

این کارشناس تغذیه افزود: رانده شدن از برنامه های گروهی، تفریحات و فعالیت های دوستانه می تواند مشکلاتی در اعتماد به نفس و ارتباطات کودکان پیش آورد، محدود کردن تحرک هم بیماری هایی برای سلامت در پی خواهد داشت. 

وی تاکید کرد: اگر کودکتان چاق است، علاوه بر نگرش به شیوه زندگی، به دنبال علت آن نیز باشید و آزمایش هایی مانند تیروئید و مشکلات متابولیسمی را با نظر پزشک انجام دهید، والدین نقش مهمی در میزان وزن کودک دارند، گاهی آنها اندازه معده کودک را در نظر نمی گیرند و به زور به او غذای بیش از نیاز می خورانند.

دولتی گفت: معده کودک کوچک و متناسب با سن و جثه اوست و نیازی نیست با خوراندن اجباری غذا به او آن بزرگ شود، غذا باید با اصول دقیق به کودک خورانیده شود، تغذیه در مقابل تلویزیون و در حین بازی رایانه ای آگاهی کودک را نسبت به میزان غذای مصرفی اش کاهش می هد و باعث می شود بدون توجه به پیام حس سیری مدام با توجه به هیجانش غذا بخورد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: با کمی افزایش فعالیت می توان به میزان زیادی مشکل چاقی را حل کرد، اگر کودک دبستانی است، باید شرایطی فراهم شود تا پیاده به مدرسه برود و بتواند تحرک مناسبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر کودک تقاضای غذای زیادی دارد، بهتر است نیم ساعت قبل از آماده کردن غذای اصلی به او میوه داده شود تا پیام سیری زودتر به مغز برسد و غذای کمتری میل کند، سالادهای حجیم متنوع با سس های مناسب مانند آبلیمو، سرکه ولع او را برای مصرف غذای زیاد کاهش می دهد.

گفتنی است در ادامه محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری از چاقی نیز در این زمینه گفت: برای اینکه جلوی روند اضافه وزن و چاقی را به ویژه در کودکان بگیریم، یک عزم ملی لازم است که باید از خانواده­ها شروع شود.

هاشمی ادامه داد: ضرورت دارد مداخلات مهد کودک و مدارس برای تغذیه مناسب و افزایش فعالیت بدنی و ورزش در پیشگیری از چاقی با جدیت اجرا شود.

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی با بیان اینکه باید اصلاح سبک زندگی از سنین کودکی آغاز شود، می افزاید: این اصلاح سبک زندگی در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: بیشتر والدین دوست دارند کودک چاق و به قول معروف «تپل مپل» باشد، در حالی که پزشکان درباره خطرهای چاقی کودکان هشدار می دهند و می گویند احتمال اینکه این قبیل کودکان در بزرگسالی مجبور شوند با عوارض ریز و درشت چاقی دست و پنجه نرم کنند، بیشتر از دیگران است.

وی افزود: آمار چاقی و اضافه وزن کودکان در ایران و جهان رو به افزایش است و والدینی که می خواهند فرزندانی سالم داشته باشند، باید به فکر راهکارهایی باشند که می تواند سلامت کودکان را حفظ کند. چاقی، مادر بیماری هاست و عادت های غذایی هر روز ما، زمینه بروز آن را فراهم می کند.
 
هاشمی تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری هایی که در صورت چاق بودن احتمال ابتلا به آنها افزایش پیدا می کند، باید خودمان و کودکانمان را اصلاح کنیم زیرا کودکان چاق در جوانی کارآیی لازم را در جامعه و زندگی اجتماعی ندارند و گرفتار بیماری های مختلف می شوند.

وی تصریح کرد: قند و چربی خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دردهای مفصلی از جمله بیماری های متابولیکی هستند که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در بزرگسالی به دلیل چاقی به آنها مبتلا می شوند. 

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی گفت: مطالعات کشوری نشان می دهد افرادی که از 6 تا 9 سالگی چاق شده اند، درمان آنها برای لاغری دشوار است و حتما باید خانواده در این زمینه با پزشک در تماس باشد.

به گزارش ایرنا هاشمی در پایان اضافه کرد: بهترین راه حفظ تندرستی کودکان آن است که پدر و مادر هرچه زودتر مشکل افزایش وزن کودک را کنترل کنند. کودکان برای سلامت خود به غذاهای سرشار از مواد معدنی، اغذیه انرژی زای غنی از الیاف و فیبر و برای رشد به غذاهای سرشار از پروتئین نیاز دارند. کودکان باید ورزش کنند زیرا هم انرژی مصرف می کند و هم عضلات مختلف بدن را به فعالیت وا می دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.