سکته قلبی شایع‌ترین عامل مرگ زودرس است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مشایخی بیان کرد: سکته‌ قلبی شایع‌ترین علت مرگ زودرس در اغلب جوامع  بشری به ویژه در جوامع با درآمد کم و متوسط هست. در کشور ما نیز بیماری‌های قلبی عروقی و در راس آنها سکته‌ قلبی شایع‌ترین علل مرگ زودرس هستند. مستند به آمار طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ سکته قلبی رتبه اول علت مرگ زودرس را به خود اختصاص داده است، فقط در سال ۲۰۱۶ سکته قلبی عامل ۹۰۰۰۰ مرگ بوده است.

عضو کمیته بیمه سلامت ادامه داد: عوامل ژنتیک و محیطی در بروز سکته قلبی نقش دارند. برخی از آنها همچون سن و جنس غیرقابل تغییر هستند ولی سایر عوامل با اصلاح تغذیه و داشتن تحرک جسمی مناسب و درصورت بروز پرفشاری خون و چربی خون بالا ؛ درمان آنها قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: ارزیابی ریسک با بررسی عوامل خطری نظیر سن، جنس، میزان کلسترول و فشار خون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان‌پذیر است. این عوامل خطر برای ارزیابی خطر بروز سکته قلبی ظرف 10 سال آینده به کار می‌روند.

مشایخی گفت: میزان خطر ابتلا به سکته قلبی در 10 سال آینده در فردی جوان که هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به سکته قلبی را ندارد، بسیار کم است. اما افراد مسن‌تر که به عوامل خطری نظیر دیابت و پرفشاری خون مبتلا هستند، با خطر بالاتری برای ابتلا به سکته قلبی مواجه هستند، همه افراد بالای 40 سال با مراجعه به پزشک خود و براساس عوامل خطر موجود اقدامات لازم را انجام و مراجعات بعدی خود را برای پیگیری و ارزیابی نحوه پیشرفت برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش روابط عمومی بیمه سلامت عضو کمیته بیمه سلامت در پایان اضافه کرد: پزشکان راه‌کارهای لازم برای کاهش عوامل خطر سکته قلبی را به بیماران توصیه می‌کنند. پیشگیری از سکته‌ قلبی ازطریق کنترل بیماری های دیابت، پرفشاری خون، بالا بودن چربی خون همچنین ترک استعمال دخانیات امکان‌پذیر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.