۶۷ درصد مواد اولیه صنعت دارویی در کشور تولید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در جلسه دیدار با وزیر بهداشت اندونزی گفت: سفر وزیر امور خارجه به اندونزی رهاورد خوبی برای همکاری‌های دو طرفه داشت. کشور ما در سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای خوبی در زمنیه واکسیناسیون و کاهش مرگ و میر زنان داشته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد و در این دوره حداقل سه درصد سهم بخش سلامت از جی دی پی کشور افزایش یافت، در این طرح برای کاهش پرداخت از جیب بیمار و پوشش بیماران صعب‌العلاج و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت در نقاط محروم توفیقات خوبی به دست آمد.

وی افزود: در گام دوم طرح تحول سلامت نیز اقدامات موثری صورت گرفت تقدم پیشگیری بر درمان اولویت وزارت بهداشت قرار گرفت و اولویت اصلی ما تمرکز بر پیشگیری از بروز بیماری‌ها بوده است، برای اولین بار در منطقه، حدود سی سال قبل اداره کل مبارزه با بیماری غیرواگیر را در ایران راه اندازی کردیم و در بهار امسال حدود سی ملیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت سی تا ۷۰ ساله را تحت پایش کنترل فشار خون قرار دادیم، با اجرای این روش و با هدف اصلاح سبک زندگی و کاهش عوارض فشار خون برآورد می‌شود مرگ‌ و میر ۹۷هزار نفر در سال کاهش پیدا کند.

نمکی گفت: عوارض ناشی از فشار خون بالا و نارسایی کلیه با این طرح کاهش پیدا خواهد کرد گفت: پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانیان مهیا شده است و این موضوع ریل مناسبی برای عبور برنامه سیستم ارجاع و پزشک خانواده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برنامه بیمه همگانی از دستاوردهای بزرگ دولت بود که اخیرا در دولت مصوبه داشتیم که هیچ ایرانی نباید بدون دفترچه بیمه باشد، خوشبختانه در آموزش علوم پزشکی و آموزش آن‌ها موفق بودیم و در حال حاضر حدود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم که نیازهای آموزشی و درمانی را تامین می‌کنند. در حوزه پیوند عضو اقدامات زیادی در حال انجام است و برای جذب توریسم سلامت اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: ۹۷ درصد نیاز دارویی در کشور تولید می‌شود، با استفاده از ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان ۳ درصد داروی وارداتی در آینده در کشور تولید خواهد شد، همچنین حدود ۶۷ درصد مواد اولیه صنعت دارویی در کشور تولید می‌شود.

نمکی تصریح کرد: در زمینه صنعت حلال و فراورده‌های دارویی تلاش خواهیم کرد همکاری با کشور اندونزی افزایش پیدا کند، کشور اندونزی تجارب خوبی در زمینه مدیریت بلایای طبیعی و زلزله دارد و به عنوان کشوری بلاخیز تلاش می‌کنیم از تجربه کشور برای مدیریت شرایط بحران استفاده کنیم، تلاش خواهیم کرد از تجارب کشور دوست و مسلمان اندونزی در حوزه درمانی و دارو استفاده کنیم.

در ادامه نیلا فرید ملوک وزیر بهداشت اندونزی در جلسه دیدار با وزیر بهداشت ایران اظهار داشت: سفر به ایران در راستای ادامه همکاری‌ها و تقویت این موضوع انجام شده است و ما خوشحالیم که اشتراکات زیادی با کشور ایران داریم، سفر ما به ایران باعث شد که همکاری‌های خوبی در حوزه سلامت در دستورکار قرار گیرد و توسعه زیرساخت‌ها در نظام سلامت یکی از اولویت‌های همکاری ما با کشور ایران باشد.

وی افزود: در حال حاضر کشور اندونزی از 17 هزار و 500 جزیره برخوردار است و با توجه به اینکه ما کشور زلزله‌خیزی هستیم با مشکلات زیادی مواجهیم و از کشور ایران درخواست داریم تا در زمینه جذب توریست سلامت به اندونزی کمک کند.

وزیر بهداشت اندونزی ادامه داد: الگوی رفتارهای انسان‌ها تغییر می‌یابد و در حال حاضر شاهد شیوع بیماری‌های غیرواگیر هستیم، ما نیز اولویت خودمان را کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، قرار داده‌ایم و همان طور که وزیر بهداشت ایران اعلام کرد از تجربیات ایران در این زمینه استفاده خواهیم کرد، همچنین با تلاش‌های صورت‌گرفته در کشور ما تصویب شد که سن ازدواج دخترها 18 سال باشد تا شاهد مرگ و میر مادران باردار نباشیم.

فرید ملوک تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت که در کشور ایران اجرایی شده برای ما جذابیت دارد، هرچند که در کشور ما نیز اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اما ما هنوز در مرحله اولیه اجرای این طرح هستیم، بیمه سراسری اندونزی نیز انجام شده است که در این زمینه نیز بیشترین هزینه درمان توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: ما خواهان همکاری با ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پیوند اعضا و گردشگری سلامت هستیم، وابستگی کشور در حوزه دارو به سایر کشورها خوب نیست و ما تلاش می‌کنیم که مانند کشور ایران اکثر داروها را در کشور خودمان تولید کنیم، هرچند که در حال حاضر نیز 80 درصد داروهای مورد نیازمان در اندونزی تولید می‌شود.

به گزارش فارس وزیر بهداشت اندونزی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور اندونزی حدود 200 صنعت دارویی داریم که این موضوع باعث شده وابستگی ما به کشورهای دیگر تا حدودی کاهش پیدا کند، رشته‌های پزشکی در کشور اندونزی زیر نظر وزارت بهداشت نیست اما اگر دانشجویان ایرانی تمایل داشته باشند تا برای ادامه تحصیل به کشور ما اعزام شوند، ما به عنوان واسط بین دانشجویان و وزارت علوم عمل خواهیم کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.